شناسهٔ خبر: 43568436 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نقض سومین آتش‌بس اعلام شده در قره‌باغ

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان ساعاتی بعد از اعلام آتش‌بس سوم در قره‌باغ، نیروهای مسلح ارمنستان را به نقض آن متهم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت دفاع آذربایجان در بیانیه خود آورده است: نظامیان ارمنستان با نقض آتش‌بس انسانی به تیراندازی و حمله به نیروهای مسلح آذربایجان و مناطق مسکونی ادامه می‌دهند. نظامیان ارمنستان به سوی سربازان جمهوری آذربایجان در تارتار٬ آغدام٬ فضولی و قبادلی آتش گشوده و آتش‌بس را نقض می‌کنند.

از سوی دیگر، وزارت دفاع ارمنستان طرف آذربایجانی را به نقض آتش‌بس در خط تماس در منطقه قره‌باغ متهم کرد.

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان درباره عملیات نظامی در قره‌باغ که از سوی ارتش این کشور در پی حملات ارمنستان آغاز شده است، اظهار داشت: طرف‌هایی که خواهان آتش‌بس هستند در عین حال به ارمنستان سلاح می‌فرستند. 

وی در ادامه تاکید کرد: لیست این سلاح‌ها را در اختیار دارم. طرفی که خواستار آتش‌بس است، پس چرا به ارمنستان سلاح ارسال می‌کند؟

علی‌اف همچنین تصریح کرد: ما برای تبادل اسرا و تحویل جنازه‌ها به آتش‌بس راضی شدیم، اما ارمنستان چند دقیقه پس از برقراری آتش‌بس آن را نقض کرد.

وی افزود: به شما طرفداران ارمنستان می‌گویم، اگر می‌خواهید نجات دهید به دولت ارمنستان بگویید تا از سرزمین ما خارج شود؛ با یک جمله شما بیرون خواهد کرد.

علی‌اف خاطرنشان کرد: ۲۵۲ فروند تانک ارتش ارمنستان منهدم شد و ۵۳ فروند تانک نیز به دست نیروهای ارتش افتاد. شش سامانه اس-۳۰۰ نیز منهدم شد. سوال می‌کنم، پول این همه تجهیزات از کجا می‌آید؟

درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان از روز ۲۷ سپتامبر آغاز شد. 

امروز وزارت خارجه ایالات متحده پس از دیدار جداگانه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با همتایان ارمنستانی و آذربایجانی خود، اعلام کرد: باکو و ایروان بر پایبندی خود به آتش‌بس انسانی که در ۱۰ اکتبر در مسکو حاصل شده‌بود، مجددا تاکید کردند.

آتش‌بس انسانی موقت که آمریکا اعلام کرده بود جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر آن توافق کرده‌اند، لازم الاجرا شد. بر این اساس، باکو و ایروان از ساعت ۰۸:۰۰ روز ۲۶ اکتبر در مورد اجرای آتش‌بس انسانی در قره‌باغ توافق کردند. با این حال، آتش‌بس دقایقی پس از آغاز نقض شد. ایروان و باکو پیشتر هم دو توافق آتش‌بس به امضا رساندند اما در اجرای آنها ناکام ماندند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما