شناسهٔ خبر: 43568101 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مظلومی: دستور اعزام فوتبال پنج‌نفره نوشدارو بعد از مرگ سهراب بود

تهران- ایرنا- رییس فدراسیون ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان گفت: ما تابع دستورات کیفی‌گرایی کمیته ملی المپیک بودیم اما تعدیل این سیاست، سودی برای فوتبال پنج نفره نداشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، همزمانی هفته پارالمپیک با تعطیلات مناسبتی محرم و صفر موجب شد تا کمیته ملی پارالمپیک گرامیداشت این هفته را از روز امروز (پنج آبان‌ماه) آغاز کند. روز نخست این هفته با نام عصای سفید نامگذاری شده است روزی که در آن لازم است توجه ویژه‌ای به ورزشکاران و قهرمانان روشندل شود. قهرمانانی که زیر نظر فدراسیون ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان فعالیت خواهند کرد و تا امروز مدال‌های زیادی در بازی‌های پاراآسیایی و پارالمپیک کسب کردند. مدال‌هایی که در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا نقش ویژه‌ای در ارتقا جایگاه ایران در جدول رده‌بندی مدال‌ها داشت. 

این مناسبت موجب شد تا پای سخنان «محمدرضا مظلومی» رییس فدراسیون ورزش‌های نابینایان و کم بینایان بنشینیم. او در این گفت وگو با اشاره به موفقیت ورزشکاران کم‌بینا و نابینا گفت: با وجود تمام افتخارآفرینی‌های این قشر، زیر ساخت مناسبی برای حمایت از آنان وجود ندارد و در دو سوم استان ها ورزشکاران امکانات لازم برای ورزش را ندارند.

متن کامل این گفت وگو در زیر آمده است؛

ایرنا: روز نخست هفته پارالمپیک به نام روز عصای سفید نامگذاری شده است. به عنوان یکی از مدیران برجسته ورزش پارالمپیک که خود در زمره روشندلان قرار دارید وضعیت ورزش نابینایان در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مظلومی: ابتدا باید این روز را به تمام قهرمانان روشندل ایران تبریک بگویم. ورزشکاران این قشر در رسیدن به موفقیت شرایط سخت‌تری از سایر پارالمپیکی‌ها دارند و کار آنان با لمس و ادراک است؛ ادراکی که در آن فراگیری تمام فنون و شیوه‌های مبارزه در هر رشته‌ای نهفته است. اکنون شیوع ویروس کرونا هم این کار را سخت کرده و موجب شده تا نتوانیم به صورت حضوری مراسم تجلیل از این قهرمانان را داشته باشیم. 

چند برنامه برای ورزشکاران نابینا در دستور کار قرار دادیم شاید اگر ورزشکاران ما با چراغ در دست در این همایش‌ها حضور داشته باشند، خوب باشد زیرا چراغ در دست، داستان همان حکایت قدیمی است که در آن آمده، درست است ما قدرت دیدن شما را نداریم اما این فانوس نشانه‌ای است تا شما به عنوان مسوول مشکلات این گروه را ببینند. استقبال ورزشکاران نابینا و کم بینا از برنامه‌های مجازی فدراسیون خوب بوده است و در تلاشیم که این برنامه‌ها به اردوهای حضور برای برخی از رشته‌های خاص برگزار کنیم.

ایرنا: ارزیابی شما از عملکرد ورزشکاران نابینا در چند دهه اخیر چگونه است؟ 

مظلومی: رسیدن به موفقیت در ورزش نابینایان کار راحتی نیست اما اگر نگاهی به عملکرد ورزشکاران این فدراسیون در بازی های ادوار پاراالمپیک و پاراآسیایی داشته باشیم بدون شک آنان را در بین گروه‌های موفق تعریف خواهند شد. این ورزشکاران در سه دوره بازی‌های آسیایی حضور موفق داشته و در هر دوره رشد مدال طلای آنان بیش از ۱۰۰ درصد بود. آنان در گوانژو ۳ مدال طلا کسب کردند و این شمار مدال در اینچئون به ۷ رسید. اما شاهکار ورزشکاران ما جاکارتا بود که ۱۵ مدال طلا کسب کردند. 

همچنین ما در پاراالمپیک‌ها چندین مدال نقره و برنز را به دست آوردیم. امید است که با تلاش و حمایت کمیته ملی پاراالمپیک، در توکیو مدال طلا نیز به افتخارات ورزشکاران نابینا اضافه شود. مهدی اولاد در دوومیدانی، وحید نوری و محمدرضا خیرالله زاده در جودو امیدهای کسب مدال طلا در توکیو هستند. این مدال‌ها در حالی کسب شده که فدراسیون ما از لحاظ زیر ساختی در فقر امکانات به سر می‌برد. 

ایرنا: امکان دارد به شمار مدال‌آوران نابینا در توکیو افزوده شود؟

مظلومی: ما چند گزینشی دیگر را در دستور کار قرار دادیم اما به خاطر کرونا فعلا مسابقه‌ای برگزار نمی‌شود اما امید داریم با پایان این ویروس در رشته‌های دوومیدانی و جودو سهمیه کسب کنیم. بدون شک هستند کسانی که بتوانند هم سهمیه را از آن خود کنند و هم اسامی آنان در لیست اعزامی به توکیو قرار گیرد.

ایرنا: فوتبال پنج نفره که مدال نقره پاراالمپیک را در کارنامه داشت از لیست اعزام به نوعی کنار گذاشته شد.

مظلومی: بله فوتبال پنج نفره ایران نتایج خوبی در آسیا و پاراالمپیک کسب کرده است اما من به عنوان رییس فدراسیون پذیرفتم که تابع سیاست کیفی‌گرایی کمیته باشم اما این سیاست بعد از چند وقت تعدیل شد و بسکتبال با ویلچر و فوتبال پنج نفره به لیست اعزام اضافه شد. با این حال این تعدیل برای ورزشکاران ما، «نوشدارو بعد از مرگ سهراب بود» و در آن تاریخ مسوولان پاراالمپیک، تایلند را جایگزین ایران کرده بودند. این اتفاق برای تیم فوتبال پنج نفره خوب و خوشایند نبود. 

ایرنا: مشکلات فوتبال پنج نفره تنها به اعزام ختم نخواهد شد بلکه در زمینه زیر ساختی هم یک سری موانع پیش روی این ورزش قرار دارد.

مظلومی: فوتبال پنج نفره حال روز خوبی ندارد. از یک سو این تیم از لیست اعزام به توکیو کنار گذاشته شد و در سوی دیگر امکانات لازم برای تمرین وجود ندارد. زمین چمن مصنوعی زیادی برای تمرین تیم نداریم و با وجود ۲ نامه  «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان برای اقدام در زمینه زمین تمرینی هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده است. در سوی دیگر جمع کردن و آماده نگه داشتن تیم تا بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو سخت است. 

ایرنا: کمبود امکانات ورزشی برای ورزشکاران نابینا تنها برای فوتبال پنج‌نفره است یا در رشته‌های دیگر نیز دیده می شود؟

مظلومی: یک زمانی ورزشکاران ما با ورزشکاران جانباز و معلول تمرین می کردند اما پس از مستقل شدن فدراسیون امکاناتی به این ورزشکاران نرسید و تنها زیرساخت ما ساختمان فدراسیون است که چند اتاق برای مدیریت دارد. ورزشکاران نابینا در دو سوم استان‌های کشور سالن تخصصی در اختیار ندارند و تنها در ۱۰ استان همکاری لازم با آنان انجام می‌شود. امیدوارم مدیرکل آن استان‌ها همکاری لازم با ورزشکاران ما داشته باشند.

ایرنا: مجموعه شهید هرندی یکی از مجموعه های مجهز است که نابینایان از آن استفاده می کنند.

مظلومی: این مجموعه توسط شهرداری تهران ساخته شده و تنها برای ورزشکاران این استان است. متاسفانه ورزشکاران دیگر استان‌ها امکاناتی در این حد در اختیار ندارند. بسیاری از مسوولان در حرف ما را دوست دارند اما در عمل کمتر اقدامی را انجام خواهند داد.

نظر شما