شناسهٔ خبر: 43567365 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تقابل دولت افغانستان و حکمتیار پس از سفرش به پاکستان

کابل - ایرنا - گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان در سفرش به اسلام آباد اظهارات جنجال برانگیزی داشت، اما پس از برگشت به کابل و برگزاری کنفرانس مطبوعاتی صف‌آرایی جدید خود با دولت را اعلام کرد که البته با واکنش کابل مواجه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، گلبدین حکمتیار دیروز یکشنبه در کنفرانس مطبوعاتی در کابل پس از سفر اسلام آباد اعلام کرد که ایجاد دولت موقت تنها راه حل مشکلات افغانستان است و طالبان دولت کنونی را قبول ندارد.

وی افزود که در نشست دوحه باید تنها در باره انتقال قدرت به دولت موقت و آتش‌بس بحث و گفت‌وگو صورت می گرفت.

حکمتیار با اشاره به جنگ اخیر در حومه شهر «لشکرگا» مرکز استان هلمند که دولت افغانستان مدعی جنگجویان پاکستانی شده بود، گفت که هیچ پاکستانی در جنگ لشکرگاه حضور نداشته است و اگر دولت ادعا می کند که حضور داشته، مدرک ارائه کند.

وی در کنار این سخنان خود گفت که دولت پاکستان به وی اطمینان داده است که در روند صلح افغانستان صادقانه همکاری می کند.

گلبدین حکمتیار در سفرش به پاکستان نیز گفته بود که روند صلح کنونی دوحه بین کاخ ریاست جمهوری و طالبان است و این گفت‌وگوها به همه مردم افغانستان ارتباط ندارد.

وی همچنین دولت افغانستان را متهم کرده بود که به صلح متعهد نبوده و بر جنگ تأکید می کند.

این سخنان حکمتیار با واکنش کاخ ریاست جمهوری افغانستان مواجه شد و اعلام کرد که وی طی 40 سال گذشته همواره در مقابل دولت‌های مستقر و گروه های سیاسی قرار داشته است.

«صدیق صدیقی» سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در توئیتی نوشت: در افغانستان آزادی بیان است و حکومت هم به آزادی های سیاسی متعهد است.

وی با اشاره به سخنان اخیر حکمتیار گفته است که او در چهار دهه‌ اخیر به غیر از چنین جمله‌هایی و مخالفت با نظام‌های بر سر اقتدار، هیچ پیام دیگری به مردم افغانستان نداشته است و مردم هم در برابر این نوع سخنان بی تفاوت اند.

«شاه حسین مرتضوی» مشاور ارشد امور فرهنگی ریاست جمهوری نیز نوشته است که حکمتیار نسخه موقت اش را از پاکستان آورده است.

وی افزوده، اگر طرح حکومت موقت از سوی حامد کرزی، محمد کریم خلیلی یا محمد عمر زاخیلوال به پیش برده می شد طبیعی بود که چند جریان سیاسی دیگر به ساز آنان می رقصیدند، اما اکنون که حکمتیار این نسخه را عملی می کند، هیج جریان سیاسی از آن حمایت نخواهد کرد. با پیش قدم شدن حکمتیار، طرح حکومت موقت در نطفه خفه شد.

سخنگوی وزارت کشور افغانستان نیز در واکنش به ادعای گلبدین حکمیتار مبنی بر عدم حضور جنگجویان پاکستانی در لشکرگاه گفت که این سخنان وی شرم آور است و در جنگ اخیر هلمند بیش از 200 جنگجوی پاکستانی حضور داشت.

‌‎«رحمت الله نبیل» رییس سابق اداره امنیت ملی افغانستان و نامزد انتخابات دور گذشته ریاست جمهوری این کشور نیز به گفته‌های حکمتیار واکنش نشان داده و در توئیتی با اشاره به اشعار سعدی شیرازی نوشته است:

چهل سال عمر عزیزت گذشت

مزاج تو از حال (غلامی) نگشت

همه با هوا و هوس (قدرت) ساختی

دمی با مصالح (علیا) نه پرداختی

مکن تکیه بر (باجوه) ناپایدار

مباش ایمن از بازی (استخباراتی) روزگار

نظر شما