شناسهٔ خبر: 43566638 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر عامل جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی خبر داد؛

استقرار ۲۹ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای در آذربایجان شرقی

تبریز- مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی با اشاره به استقرار ۲۹ پایگاه امداد و نجات در استان گفت: اگر برنامه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی به درستی انجام گیرد تاب‌آوری جامعه افزایش می‌یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی، قبل از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته نکوداشت پدافند غیرعامل در تبریز گفت: یکی از وظایف جمعیت هلال احمر استان، آموزش‌های همگانی است تا منجر به فرهنگ سازی شود که اگر برنامه‌های آموزشی و فرهنگ سازی به درستی در جامعه انجام گیرد تاب آوری جامعه افزایش می‌یابد.

حمید حسین پور ادامه داد: پدافند به معنای دفاع است که به دفاع عامل و غیرعامل تقسیم شده است و مشخص است که پدافند عامل، وظیفه نیروهای مسلح با استفاده از تجهیزات و امکانات است.

وی افزود: شکل دیگری از دفاع، دفاع با پدافند غیرعامل است که وظیفه عمومی مردم است و قشر خاص و زمان خاصی را شامل نمی‌شود و بدون استفاده از ابزار و تجهیزات نظامی است که مقام معظم رهبری نیز در این رابطه می‌فرمایند پدافند غیرعامل یک مسئولیت است و برای انسان، همیشه لازم است نه در یک مقطع خاص.

وی بیان کرد: پدافند غیرعامل با اهداف مختلفی اجرا می‌گردد چرا که فعالیت‌های زیربنایی کشور همواره باید ادامه یابد و حفاظت از اشیا به منظور نیازهای حیاتی کشور است.

وی با اشاره بر اینکه مردم یکی از مؤلفه‌های قدرت است: حفظ و صیانت از مردم یکی از مؤلفه‌های قدرت است و یکی دیگر از اهداف پدافند غیرعامل، شناسایی توانمندی‌های کشور در حوزه‌های مختلف است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران افزود: به حداقل رساندن آسیب پذیری‌ها در کالبد و زیرساخت‌های شهری یکی دیگر از اهداف پدافند غیرعامل است.

به گفته وی، تعاریف مختلفی از مراکز حساس، مهم و حیاتی که باید همواره از آن محافظت گردد و زمانی که اقدامات مناسب در پدافند غیرعامل موجب می‌شود آفند دشمن را بالا می‌برد؛ حتی با انجام اقدامات مناسب در پدافند غیرعامل، می‌توان از هزینه‌های نیروی انتظامی کاست.

وی ادامه داد: اقدامات پدافند غیرعامل با استفاده از شیوه‌های مختلفی انجام می‌گیرد و باعث تقویت زیرساخت‌های شهری و حفظ روحیه مردم و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند را منجر شود.

حسین پور پدافند غیرعامل و پدافند عامل مکمل یکدیگر دانسته و افزود: ۸ حوزه در پدافند غیرعامل مطرح می‌شود که یکی از مهم‌ترین کارگروه‌ها، کارگروه جمعیت هلال احمر است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف، شناسایی مراکز حساس و مهم استان است که در مواقع خاص بتوان با آمادگی کامل حضور یافت؛ تیم‌هایی در این حوزه‌ها وجود دارد که خودروهای نجات و چند منظوره، سبک و سنگین در اختیار آنها می‌باشد که در این راستا باید تمرینات و مانورهایی نیز انجام گیرد.

به گفته مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی، یکی دیگر از وظایف پدافند غیرعامل، هماهنگی بین سازمان‌های نظامی و غیرنظامی است که در راستای توانمندی تیم‌های امدادی انجام می‌گیرد واز سایر وظایف این سازمان می‌توان به آمایش سرزمین اشاره کرد که به معنای ساده، قرار گرفتن هر چیز در جای خودش است که آسیب‌پذیری را به حداقل می‌رساند.

وی بیان کرد: برنامه‌های آموزشی در سطح همگانی، تنظیم سناریو برای تهدیدهای مختلف از دیگر برنامه‌هایی است که در جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی دنبال می‌شود.

وی افزود: در قالب طرح عملیاتی شعب، به صورت عملیاتی و میدانی در محل‌هایی که پتانسیل ایجاد حوادث، آتش سوزی و انفجار را دارد یکی از وظایف جمعیت هلال احمر استان با همکاری سایر دستگاه‌هاست.

حسین پور گفت: سناریوهای مختلفی برای شرایط مختلف در نظر گرفته می‌شود و همواره شدیدترین شرایط در نظر گرفته می‌شود که در این راستا باید امکانات در مقابل حوادث، متناسب باشد.

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری های مهم، آموزش فرهنگ سازی است که در زمان وقوع حوادث، هزینه‌های کمتری را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: جمعیت هلال احمر در بحث شیوع ویروس کرونا، فعالیت‌های مختلفی از جمله استقرار نیروهای در مبادی خروجی و ورودی شهر، توزیع مواد ضدعفونی کننده بوده است.

حسین پور افزود: برنامه‌های که ابلاغ شده و در سطح شهر اجرایی خواهد شد و از ۵ تا ۱۵ آبان ماه، آمران سلامت در مناطق پر تردد شهر مستقر خواهند شد و دستورات بهداشتی لازم را به شهروندان ارائه خواهند کرد.

وی ادامه داد: این سازمان، برنامه‌های مختلفی را اجرا کرده است و سعی بر این است تا نیروهایی در سطح شهر مستقر شده و برنامه‌های مربوط به استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از تلویزیون‌های شهری پخش خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های مهم این سازمان، حفاظت از سرمایه‌های انسانی هلال احمر است.

وی افزود: کلیات فعالیت‌های جمعیت هلال احمر استان، در زمان شیوع ویروس کرونا، ۳۰ هزار بسته معیشتی در سطح استان توزیع کرده‌ایم و توزیع بسته‌های معیشتی به ارزش یک میلیارد تومان نیز در روزهای آتی انجام خواهد گرفت.

وی با اشاره بر استقرار ۲۹ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای افزود: تیم‌های واکنش سریع جمعیت هلال احمر، از آموزش‌های لازم برخوردار شده‌اند.

نظر شما