شناسهٔ خبر: 43566486 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

خسارت ۵۰۵ میلیارد تومانی پدیده گرد و غبار به خراسان‌جنوبی

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: طبق اولین برآورد ملی زیان‌های اقتصادی ریزگردها، سالانه ۵۰۵ میلیارد تومان به خراسان‌جنوبی خسارت می‌زند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند و به نقل از روابط عمومی محیط زیست استان، حسن اکبری با بیان اینکه اولین برآورد ملی زیان‌های اقتصادی ریزگردهای استان انجام شد، اظهار داشت: ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست کشور، میزان خسارت سالانه گرد و غبار بر منابع زیستی و اقتصادی پنج استان خراسان‌جنوبی، خوزستان، کرمانشاه، هرمزگان و ایلام را برآورد کرده است.

وی افزود: بر مبنای این مطالعه می‌توان آمار مستدل و متقنی از خسارت‌های ناشی از پدیده گرد و غبار به منابع زیستی و اقتصادی و همچنین بهداشت و سلامت این استان‌ها برآورد کند.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی تصریح کرد: براساس مطالعات انجام شده در ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار، میزان خسارت سالانه گرد و غبار وارده به استان خراسان‌جنوبی مبلغ 505 میلیارد تومان برآورد شده است.

اکبری با بیان اینکه میزان برآوردها براساس قیمت‌های سال ۱۳۹۷، معادل ۰۲/۱ درصد از کل تولید ناخالص داخلی «GDP» در این استان‌ها است، گفت: همچنین مهاجرت، کاهش میزان سرمایه‌گذاری، مشکلات جسمی افزایش میزان مصرف آب، کاهش عمل فتوسنتز در گیاهان و کاهش محصولات زراعی و باغی، خسارت مالی به دامداران، کشاورزان و زنان خانه‌دار، لغو شدن پروازها و بسته‌شدن مسیرها و خسارت به شبکه حمل ونقل صنعت برق و تأسیسات نیروگاهی پدیده گردوغبار در آن دخیل بوده است.

وی با اشاره به اینکه رقم میزان خسارت در صورت کاهش و مهار پدیده گرد و غبار در این مناطق حاصل می‌شود، تبیین کرد: در این شرایط، سرمایه‌گذاری در طرح‌های مقابله با پدیده گرد و غبار ضروری است.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه در صورتی که هیچ اقدامی برای مهار یا کاهش گرد و غبار صورت نگیرد، انتظار می‌رود هر ساله اقتصاد استان حداقل به اندازه مقادیر برآورد شده، متحمل خسارت شود، عنوان کرد: اجتناب از خسارت‌ها به‌عنوان منافع اقدامات مقابله‌ای برای کاهش فراوانی و شدت وقوع گرد و غبار تلقی شود.

اکبری ادامه داد: همچنین منافع واقعی این اقدامات، تنها محدود به یک سال نخواهد بود بلکه اجتناب از جریان بلندمدتی از خسارت‌های سالانه خواهد بود که در آینده و در صورت عدم اقدام برای کاهش خسارت‌ها بر اقتصاد این استان‌ها تحمیل خواهد شد.

وی در پایان با بیان این مطلب که چنانچه با انجام اقدامات مؤثر بتوان گرد و غبار را به‌طور کامل مهار یا تا سطح قابل توجهی کاهش داد، رفاه اقتصادی جامعه این استان بهبود می‌یابد، گفت:  امیدواریم که نتایج این بررسی‌ها زمینه ایجاد انگیزه مثبت در مسئولان و کارشناسان مرتبط با موضوع به‌منظور مدیریت و سازگاری با پدیده گرد و غبار در کشور و استان را فراهم کند.

انتهای پیام/3403/ح/ی

نظر شما