شناسهٔ خبر: 43566456 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

درآمدزایی از گل‌های زینتی به جای پیگیری استخدام دولتی /گلخانه‌ام روز به روز وسیع‌تر می‌شود

صاحب‌خبر - درآمدزایی از راه تولید گل و گیاه زینتی مانند هر کسب و کار دیگری علاوه بر داشتن مزیت‌ها و جذابیت‌ها و ایجاد روحیه نشاط و شادابی در فرد چالش‌های بسیاری به همراه دارد.
اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه پرورش گل و گیاه در ایران داشته باشیم می‌بینیم که قدمت کشت و کار و نگهداری گل‌ها در ایران شاید همزمان با شروع کشاورزی بوده است. با نگاهی به تاریخ و فرهنگ ایران بنظر می‌آید که همواره ایرانیان در زمینه موضوعات مرتبط با گل‌ها جایگاه خوب و ارزنده‌ای داشته‌اند.
در زمان‌های دورتر کشت و پرورش گل‌های زینتی صرفا جنبه سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت و تلطیف روحیه داشته و افراد به ویژه بانوان این کار را در منازل خود انجام می‌دادند و به این کار به عنوان جنبه اقتصادی و کسب درآمد نگاه نمی‌کردند اما با گذشت زمان و ورود مشاغل جدید به بازار و از طرفی دیگر تغییر سبک زندگی به آپارتمان‌نشینی و علاقه روزافزون افراد به داشتن گل‌های زینتی؛ به پروش و نگهداری گل‌های زینتی و فروش آن در بازار به عنوان یک شغل و منبع اقتصادی نگاه کردند.
به طوری که در سال‌های اخیر احداث گلخانه‌های نسبتاً مجهز و کارآمد به منظور کشت و پرورش و تکثیر گیاهان زینتی و نیز توسعه اقتصادی پیشرفت زیادی داشته و چه بسا می‌توان گفت این کار تبدیل به یک صنعت شده و از مهم‌ترین تجارت‌ها دنیاست.
محمود رضا بهرامی؛ متولد سال 1347 در شهرستان نیشابور یکی از تولیدکنندگان نمونه پرورش گل‌های زینتی در سطح استان خراسان رضوی می‌باشد. وی از دوران کودکی در فصل تابستان با شوق و علاقه همراه با پدر کشاورز خود در زمین‌های کشاورزی چغندر، غلات، یونجه و هندوانه، گوجه فرنگی و دیگر محصولات کار می‌کرد و همین اشتیاقش به کار کشاورزی سبب شد که برای تحصیل وارد هنرستان کشاورزی شود و مدرک لیسانس و فوق لیسانس و دکترای خود را در رشته زراعت دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی گذراند.
وی  پس از اخذ مدرک دکترا و در سال 76 مشغول به تدریس در دانشکده کشاورزی نیشابور شد و در کنار تدریس به کار کشاورزی نیز مشغول بود. بهرامی علاقه خود به کشاورزی و داشتن ظرفیت چنین کاری را یکی از دلایل عمده موفقیت در رشته تحصیلی خود و تدریس عنوان کرد و معتقد است هر کسی باید مطابق علاقه و ظرفیت خود انتخاب رشته کند و وارد دانشگاه شود.
این گلکار نمونه بیان داشت: از سال 91 بحث ایجاد گلخانه براساس اعتبارات صندوق توسعه ملی برای توسعه شهرک‌های گلخانهای در شهرستان‌ها مطرح شد و در شهرستان نیشابور هم در واقع سایت گلخانه ای برای فارغ التحصیلان کشاورزی ایجاد شد و حدود 8 نفر از فارغ التحصیلان کشاورزی وارد کار شدند و پشتوانه مالی هم داشتند و با اخذ وام کار را شروع کردند.
وی ادامه داد: همسر بنده کارشناسی ارشد رشته زیست شناسی را دارند که علاقهای به کار  اداری و استخدام نداشتند. علاقه همسرم به پرورش گل سبب شد در پارک علم و فناوری شرکتی را تاسیس کنیم و با سه میلیون وام در 100 متر مربع کار خود را در زمینه کشت بافت و تکثیر گیاهان به روش بافت که یک نوع کشاورزی صنعتی بود آغاز کنیم و در واقع این کار سبب ایجاد انگیزه در بنده و همسرم در احداث گلخانه برای پرورش گل‌های زینتی شد.
بهرامی بیان داشت: 2500 متر مربع گلخانه‌ای که هم اکنون در آن جهت پروش گلهای زینتی مشغول هستیم با 300 میلیون وام از بانک کشاورزی راهاندازی شد؛ البته به تازگی گلخانه را به 15000 متر مربع توسعه دادهایم و این افزایش سطح زیر کشت به صورت اجارهای و  یا کار مشارکتی است.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای کار تاکنون مشغول به کشت و پرورش 8 الی 10 نوع گل زینتی از جمله لیسیانتوس، شب‌بو، زنبق، فلوریدا، مریم و داوودی مشغول هستیم و کشت اصلی ما در فصل تابستان همین گل لیسیانتوس است و محصولات خود را به صورت کلی به بازار گل مشهد به فروش می رسانیم و البته در یک سال اخیر با توجه به شیوع کرونا وارد فروش اینترنتی شدیم.
این کشاورز نمونه اظهار داشت: ما بطور مستقیم و دائم برای 8 نفر در طول سال در این گلخانه ایجاد اشتغال کرده‌ایم و به صورت روزمزدی و پاره‌وقت مثلا بسته‌بندی و جمع‌آوری گل هم بسته به مقدار محصول برای افراد به ویژه بانوان اشتغال ایجاد کرده‌ایم.
وی عنوان داشت: برخی تصور می‌کنند پرورش گل‌های زینتی فقط در فصل بهار و تابستان است در حالی که این طور نیست ما در هر فصلی گل‌های مختص به همان فصل را پرورش  می‌دهیم و به فروش می‌رسانیم.
بهرامی گفت: اگر شرایط فروش خوب پیش رود بر مبنای 2500 متر مربع سطح گلخانه برای هر بسته گل لیسیانتوس که دارای 20 شاخه گل باز شده است بین 15 تا 20 هزار بسته فروش داریم. امسال به علت کرونا وضعیت خوب پیش نرفت چرا که برداشت گل ما با شیوع کرونا همزمان شد و همه محصولات ما از بین رفت اما سال گذشته از 12 هزار متر 800 میلیون تومان درآمد ناخالص در فصل تابستان داشتیم که حدود 30 الی 40  درصد آن مربوط به هزینه‌های ما بود.
وی بیشترین هزینه‌ها ی کشت گل و گیاه را مربوط به نشا و بذر گل  و کود دانست که وارداتی است و افزود: بالا بودن قیمت نهاده‌ها از جمله کود، سم و بذر سبب شده که هزینه‌های ما در پرورش گل‌های زینتی بالا رود و مشکل دیگر نبود امکان صادرات است.
این تولید کننده نمونه گل‌های زینتی تاکید کرد: چنانچه امکان صادرات گل‌های زینتی برای ما به کشورهای دیگر فراهم شود با قیمتی 10 برابر می‌توانیم به فروش برسانیم.
وی اشاره داشت: ما پشتوانه عمده‌ای جهت حمایت در زمینه صادرات از سوی نهادهای دولتی از جمله جهاد کشاورزی نداریم حالا یا زیرساخت‌های لازم توسط دولت برای جهاد کشاورزی مهیا نیست یا اگر مهیا هست آن‌ها خودشان مایل به حمایت کشاورزان در زمینه صادرات نیستند.
بهرامی تاکید کرد: نهادهای ذیربط نباید کشاورز را به حال خود رها کنند بلکه اگر کشاورزی توانایی و ظرفیت صادرات محصولات خود را دارد و  در این زمینه اعلام آمادگی می‌کند باید مورد حمایت قرار گیرد.
وی ادامه داد: ما محصولات خود را به بنکدار مشهد به فروش می‌رسانیم و بنکدار همین محصول ما را به اسم خود به کشورهای خارجی با چندین برابر قیمتی که از ما خریداری می‌کند  صادر می‌کند در حالی که کیفیت محصولات ما آن قدر بالاست که خودمان توانایی صادر کردن محصولاتمان را داریم.
این تولید کننده گل و گیاه زینتی با بیان اینکه از استان‌های سراسر کشور برای خرید محصولات ما متقاضی وجود دارد، گفت: ما برای فروش همه محصولات خود در طول سال در سطح استان خراسان  رضوی مشتری داریم و به دلیل تعهدی که با این مشتریان داریم هنوز گل و گیاه خود را به خارج از استان با وجود استقبال زیاد صادر نکرده‌ایم.
کشور ما ایران یکی از کشور‌های غنی در  پرورش انواع گل و گیاه زینتی و در حقیقت یکی از خاستگاه‌ها و زادگاه‌های این گیاهان است و همچنین
موقعیت جغرافیایی کشورمان بدلیل قرار داشتن در کنار کشور‌های پر مصرف گل و گیاه از نظر اقتصادی حائز اهمیت است لذا چنانچه امکان صادرات برای صنعت گل و گیاه در کشورمان آنطور باید فراهم شود می‌تواند جایگاه واقعی خود را در این عرصه به دست آورد اما متاسفانه از نظر اقتصادی و صادرات گل و گیاه هنوز موقعیت مناسبی در سطح دنیا ندارد.
امید است مسئولین مربوطه نسبت به پروش گل و گیاه زینتی و فروش آن در بازار بین المللی و تسهیل این مهم گامی در جهت پیشرفت اقتصاد کشور بردارند.

نظر شما