شناسهٔ خبر: 43565125 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چگونه با ماهی در برابر کرونا ایمن شویم؟

طاهره رفعتی

یک متخصص تغذیه، با تاکید بر لزوم تقویت سیستم ایمنی بدن به ویژه در ایام کرونا، یادآور شد: باید مصرف پروتئین در برنامه غذایی افزایش پیدا کند و لذا ماهی یکی از منابع غذایی غنی از پروتئین است و با استفاده از ماهی می توانیم سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم.

صاحب‌خبر -

ماهی سرشار از مواد مغذی است که اغلب مردم به اندازه کافی آنها را دریافت نمی کنند. تمام انواع ماهی برای بدن خوب و مفید است. ماهی ها سرشار از مواد مغذی می باشند که در بسیاری از رژیم های غذایی کمتر یافت می شوند.

این مواد عبارتند از پروتئین ها با کیفیت بالا، ید، ویتامین های مختلف و مواد معدنی. با این وجود برخی از ماهی ها بهتر از بقیه هستند. انواع ماهی های چرب از این نوع در نظر گرفته می شوند؛ چرا که این ماهی ها مواد مغذی مبتنی بر چربی بیشتری در خود دارند.

قرار دادن ماهی در برنامه غذایی به طور هفتگی و مداوم حجم توده مغز را افزایش می‌دهد و روند پیری را کند می‌کند لذا اگر به ماهی حساسیت ندارید و بنا به بودجه خرید و اقتضای مالی خود، سعی کنید حتما ماهی را دو بار در هفته در وعده‌های غذایی خود بگنجانید.

دکتر مرجان مهدوی روشن، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت وگو با ایسنا، ماهی و فرآورده های دریایی را جزو بهترین منابع غذایی دانست که می تواند در رژیم غذایی ما قرار بگیرد و اظهار کرد: ماهی و فرآورده های دریایی از لحاظ ارزش غذایی در گروه پروتئین ها قرار دارد و معادل با گوشت قرمز و مرغ و حبوبات و... است.

وی ماهی را یک انتخاب غذایی کامل دانست و افزود: توصیه می شود همه افراد در برنامه غذایی روزانه خود از ماهی و فرآورده های دریایی استفاده کنند، زیرا ماهی جزو مواد غذایی با ارزش تغذیه ای بالاست و همه گروه های سنی حداقل دو بار در هفته باید ماهی بخورند.

این متخصص تغذیه، با بیان اینکه ماهی جزو مواد غذایی آلرژی زاست، تصریح کرد: مصرف ماهی در برخی از افراد به واسطه آلرژی باید محدود و یا حذف شود. همچنین کودکان زیر یک سال نباید ماهی مصرف کنند، زیرا سیستم ایمنی آنان هنوز ضعیف است و ممکن است آلرژی ایجاد شود، اما سایر افراد حتما ماهی مصرف کنند.

پروتئین ماهی برای رشد کودکان بسیار لازم است

مهدوی روشن، اولین و مهمترین خاصیت موجود در ماهی را پروتئین دانست و گفت: ماهی جزو مواد غذایی با پروتئین بالاست و پروتئین ماهی با گوشت قرمز برابری می کند لذا ماهی می تواند جایگزین خوبی برای پروتئین روزانه باشد.

وی با بیان اینکه پروتئین ماهی برای رشد کودکان بسیار لازم است، خاطرنشان کرد: ماهی در نوجوانان به عضله سازی کمک می کند و برای جلوگیری از تحلیل عضلانی در سالمندان لازم است. همچنین بسیاری از واکنش های بدن انسان نیاز به واسطه دارد و ساختار این واسطه ها وابسته به اسیدهای آمینه و پروتئین هاست لذا مصرف ماهی می تواند در عملکردهای بدن نقش موثری داشته باشد.

این متخصص تغذیه، با تاکید بر لزوم تقویت سیستم ایمنی بدن به ویژه در ایام کرونا، یادآور شد: باید مصرف پروتئین در برنامه غذایی افزایش پیدا کند و لذا ماهی یکی از منابع غذایی غنی از پروتئین است و با استفاده از ماهی می توانیم سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم و شانس ابتلا به کرونا در ما کاهش یابد.

وی با بیان اینکه ماهی های دریا و پرورشی از نظر محتوای پروتئینی برابر هستند، تصریح کرد: ارزش غذایی ماهی به تغذیه ماهی بستگی دارد و لذا استفاده ماهی از ترکیبات دریا ارزش غذایی آن را افزایش می دهد. ماهی پرورشی نیز بسته به مواد غذایی مصرفی، می تواند ارزش غذایی خوبی داشته باشد.

مهدوی روشن، امگا۳ را یک چربی مفید برای سلامت قلب و عروق دانست که علاوه بر جلوگیری از افسردگی، به تکامل سیستم عصبی کمک می کند و گفت: همه ماهی ها امگا۳ دارند، اما امگا۳ در ماهیان چرب مانند قزل آلا و ساردین بالاتر است لذا امگا۳ نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد و با مصرف انواع ماهی در این ایام نیاز بدن به امگا۳ تامین می شود.

کنسرو تن ماهی جایگزین ماهی تازه است؟

این متخصص تغذیه، با اشاره به وجود ویتامین «D»، فسفر و روی در ماهی، اضافه کرد: فرایندهایی مانند دودی کردن و شور کردن ماهی نه تنها ارزش غذایی آن را از بین می برد، بلکه مواد مضر ایجاد شده برای سلامتی بدن خطرناک است.

وی با بیان اینکه مصرف زیاد و طولانی مدت ماهی دودی شانس ابتلا به سرطان ها را بالا برده و سیستم ایمنی را ضعیف می کند، یادآور شد: ماهی شور هم محتوای سدیمی بالایی دارد و ورود فلزات سنگین به بافت ماهی، علاوه بر ایجاد پرفشاری خون و مشکلات قلبی و عروقی، شانس ابتلا به سرطان ها را افزایش می دهد.

مهدوی روشن، با تاکید بر لزوم مصرف ماهی تازه، اظهار کرد: علاوه بر انتخاب مواد غذایی صحیح، نحوه آماده سازی و مصرف آن نیز اهمیت دارد لذا سرخ کردن ماهی در روغن خواص آن را از بین می برد، زیرا سرخ کردن بیش از حد موجب ورود اسیدهای چرب ترانس به ماده غذایی و تغییر ساختار فضایی اسیدهای چرب می شود و عملا ارزش غذایی ماهی را کم می کند؛ البته کبابی کردن ماهی نیز باید اصولی باشد و موجب تولید هیدروکربن های آروماتیک که سلامتی را به خطر می اندازد، نشود.

این متخصص تغذیه، با اشاره به استفاده از گونه های خاص در تولید کنسرو تن ماهی، عنوان کرد: در فرایند آماده سازی تن ماهی از روغن خود ماهی استفاده نمی شود لذا هنگام مصرف تن ماهی روغن آن را جدا کنید و حتما حرارت کامل ۲۰ دقیقه ای برای جلوگیری از تولید بوتولیسم و مسمومیت انجام شود. کنسروهای تن ماهی مواد نگهدارنده دارند و مصرف بیش از حد آنان برای سلامتی مضر است، اما در حد متعادل می تواند از تن ماهی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه سیستم ایمنی قوی شانس ابتلا به کرونا را کاهش می دهد و در صورت مبتلا شدن بهبودی خیلی سریع حاصل می شود، گفت: برای تقویت سیستم ایمنی باید تغذیه صحیح داشته باشیم و مصرف یک تا دو بار در هفته ماهی دریا یا پرورشی انتخاب بسیار خوبی است.

انتهای پیام

نظر شما