شناسهٔ خبر: 43564915 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

سی‌ و سومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به ایستگاه پایانی رسید

پروانه‌ها روی شانه برگزیدگان سینمای کودک و نوجوان

صاحب‌خبر -
فرهنگی/ سی ‌و سومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان پس از 6 روز برگزاری با معرفی برگزیدگان این دوره به کار خود پایان داد. مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره شامگاه جمعه دوم آبان ماه به شکل محدود در پردیس موسیقی و تئاتر باغ کتاب برگزار شد. «خورشید» مجید مجیدی با دریافت 5 جایزه رکورددار شد و «بچه‌گرگ‌های دره سیب» به تهیه‌کنندگی مجید برزگر جایزه بهترین فیلم این دوره از جشنواره را از آن خود کرد.
 ایجاد نشاط در دوران انزوای کودکان
جشنواره فیلم کودک و نوجوان در حالی به ایستگاه پایانی رسید که آن را می‌توان ویژه‌ترین و متفاوت‌ترین جشنواره سینمایی سال دانست. هم به عنوان نخستین جشنواره‌ سینمایی که به شکل برخط (آنلاین) برگزار شد و هم تجربه‌ای که از این پس جشنواره‌های مهم دیگر سینمایی می‌توانند از آن استفاده کنند. علیرضا تابش دبیر جشنواره، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و حسین انتظامی از جمله سخنرانان حاضر در مراسم اختتامیه بودند و پیام‌های قدرت‌الله نوروزی شهردار و رئیس شورای شهر اصفهان و دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت به صورت ویدیویی منتشر شد. علیرضا تابش به جای ارائه گزارش اختتامیه، از طراحی و برنامه‌ریزی صورت گرفته برای آینده سخن گفت: «با توجه به ظرفیت بالای سامانه‌های بخش ویدیویی از این پس سینمای کودک و سامانه‌های نوین، فصل جدیدی از روابط متقابل را آغاز خواهند کرد، همچنین وی‌اودی‌ها می‌توانند به صورت مستقیم و بی‌واسطه نظر و‌ نگاه مخاطبان را به گوش سینماگران برسانند و از سوی دیگر سینماگران و تولیدکنندگان محتوا می‌توانند با تأمین محتوای لازم، سهم محصولات داخلی از سبد مصرف فرهنگی کودکان و‌ نوجوانان را بالا ببرند.» تابش نقش جشنواره کودکان و نوجوانان را در شرایط فعلی، نقشی قهرمانانه برای زنده ‌نگه‌ داشتن امید و نشاط در مخاطبان و همراهی در کنار قهرمانان سلامت دانست و ابراز امیدواری کرد با گذر از بحران شیوع ویروس منحوس کرونا، شکل جدیدی از جشنواره‌های ترکیبی آنلاین و فیزیکی را تجربه کنیم و در قدم‌های بعدی از کاستی‌های این دوره درس بگیریم. عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای کودک و نوجوانان را گونه مهم و تأثیرگذار سینمای پس از انقلاب اسلامی دانست و برگزاری این جشنواره را فرصتی برای به‌دست آوردن افق‌های تازه معرفی کرد. او همچنین گفت: «بعد از انقلاب بیش از ۲۰۰ فیلم کودک و نوجوان ساخته شده و کارگردانان این فیلم‌ها نسل برجسته فیلمسازی تاریخ سینمای ایران هستند. امسال تمام سینما و این جشنواره تحت تأثیر فضای کرونا قرار گرفت. اما در عین حال سینمای ایران توانست از طریق این فضای جدید، فرصتی جدید برای امکان ارتباط‌های فراملی پدید آورد.» حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی با تشکر از برگزارکنندگان جشنواره و فعالان این عرصه، درجه توسعه هر کشور را میزان تولیدات فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان عنوان کرد و دکتر نمکی هم با اشاره به شعار این دوره از جشنواره و تأثیرگذاری این رویداد، از آسیب‌پذیری کودکان و نوجوانان تحت تأثیر این شرایط گفت: «برخی دچار انزوا شدند و از مدرسه و همبازی‌هایشان و فضای اجتماعی نشاط‌‌آور دور شدند، اما برگزاری این جشنواره توانست نشاط را به درون خانواده‌ها برگرداند و انزوای ناشی از کرونا را به حداقل برساند.»
 از تلاش برای حل معضلات اجتماعی تا آوازخوانی با لباس بختیاری
اختتامیه جشنواره‌های سینمایی نه صرفاً به واسطه کنجکاوی برای شناخت برگزیدگان بلکه به خاطر حواشی و صحبت‌های برگزیدگان آن هم جذاب است. مجید مجیدی که فیلمش -«خورشید»- با دریافت جایزه بهترین بازیگر «روح‌الله زمانی» و بهترین کارگردانی و بهترین فیلم رکوددار بخش بین‌الملل شد و علاوه بر آن جایزه زاون قوکاسیان را کسب کرد و پروانه زرین بهترین کارگردانی بخش ملی را هم به خانه برد، جایزه کارگردانی خود را به فعالان حوزه سلامت تقدیم کرد. او با اشاره به جمعیت ۱۵۲ میلیونی کودکان کار در جهان، آن را معضلی جهانی توصیف کرد و از لزوم و اهمیت آموزش و تحصیل آنان گفت. مجیدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از هماهنگی با بنیاد «برکت» برای ساخت مدارس مخصوص کودکان کار و گفت‌وگو با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی برای رفع محدودیت‌های کاری و مشکلات کودکان کار خبر داد. کارگردان فیلم «خورشید» در بخش دیگر این مراسم از تلاش سینماگران برای حل معضلات اجتماعی گفت و با اشاره به فعالیت سینماگرانی چون رخشان بنی‌اعتماد و پرویز پرستویی در این حوزه، از اولیای دم پرونده آرمان عبدالعالی درخواست کرد با وجود حق مسلم‌ آنها و تألم و تأثرشان، این جوان را به خانواده‌اش و جوانان کشور ببخشند. شهاب حسینی تهیه‌کننده فیلم «بعد از اتفاق» (پوریا حیدری) که جایزه بخش یونیسف را دریافت کرد در صحبت‌ کوتاهی، این فیلم را محصول نیت پاک کارگردان آن دانست و گفت: «امیدوارم هر روز حضور کودکان استثنایی را در جامعه بیشتر حس کنیم و به آنها توجه بیشتری داشته باشیم.» محمدرضا عالی‌ور برگزیده پروانه زرین بهترین بازیگر بخش مسابقه سینمای ایران برای فیلم «بچه‌گرگ‌های دره سیب» که با لباس محلی چهارمحال و بختیاری روی سن حاضر شد حین دریافت جایزه خود ضمن تشکر از عوامل فیلم و داوران جشنواره، قطعه‌ای بختیاری را خواند که با استقبال حاضران مواجه شد.

برش
با این نسل چگونه باید سخن گفت

مراسم بزرگداشت کامبوزیا پرتوی و ابراهیم فروزش عصر روز پنجشنبه اول آبان در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. پس از اجرای موسیقی با نت‌های برگزیده‌ای از کارتون‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی کودکان و نوجوانان و صحبت‌های علیرضا تابش دبیر جشنواره درباره اثرگذاری این دو فیلمساز کودک، کلیپ بزرگداشت کامبوزیا پرتوی، ساخته مجید توکلی به نمایش درآمد و پرتوی با نواخته شدن آهنگ خاطره‌انگیز «گلنار» پا به صحنه گذاشت. او در صحبت‌هایی از همسرش، علیرضا تابش و کسانی که چراغ جشنواره را روشن نگه داشتند، تشکر کرد. رسول صدرعاملی از سه دهه همکاری با پرتوی گفت و ابراز امیدواری کرد که بغض دست از سر سینمای ایران بردارد و همیار و قدرشناس یکدیگر باشیم. ابراهیم فروزش هم با اشاره به تجربه ۵۰ ساله‌اش در سینما از اکبر عالمی، خسرو سینایی و محمدرضا شجریان یاد کرد و گفت: «واقعاً چه کسانی قرار است جای این عزیزان را بگیرند. امیدوارم این گرامی‌داشت‌ها برای اساتید این عالم در زمان حیات‌شان برگزار شود.» منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما هم با تقدیر از این فیلمساز عنوان کرد: «آقای فروزش شما به درستی اشاره کردید که باید بدانیم با این نسل چگونه باید سخن گفت و با وجود کسانی مثل شما این راهگشایی‌ها بهتر فراهم خواهد شد.»

نظر شما