شناسهٔ خبر: 43564194 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در سلسه وبینارهای نشست علمی فوتونیک بررسی می شود؛

کـاربرد فـوتـونـیک در صـنـعت

انجمن علمی دانشجویی فوتونیک دانشگاه الزهرا (س) در دومین نشست سلسه وبینارهای علمی فوتونیک، کاربرد فوتونیک در صنعت را بررسی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا، واژه فوتونیک از فوتون به‌عنوان جزء تشکیل‌دهنده‌ یک پرتوی نوری گرفته شده است. همان‌طور که در علم الکترونیک، الکترون ذره ایفا کننده غالب فرایندهاست، در فوتونیک نیز برهم‌کنش فوتون‌ها با مواد و یا انتشار آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سرعت‌بالای فوتون‌ها شاید اولین پارامتری باشد که به ذهن می‌رسد و به همین واسطه، امروزه مخابرات نوری نقش انکارناپذیری در صنعت ارتباطات ایفا می‌کند که به‌هیچ‌عنوان بدون توسعه علم فوتونیک محقق نمی‌شد.

از سوی دیگر، امکان کنترل بر روی طول‌موج و البته بسیار کوچک بودن آن در ناحیه مرئی مبنای طراحی و ساخت بسیاری از حسگرها، سوییچ‌ها و مدولاتورهای بسیار دقیق است.

ویژگی دیگر فوتون‌ها که عبارت است از عدم برهم‌کنش آن‌ها با یکدیگر در خلاء و محیط‌های غیرجاذب (در شدت‌های پایین‌تر از آستانه اثرات غیرخطی خلأ) باعث می‌شود بتوانیم تعداد نامحدودی از آن‌ها را در حجمی بسیار کوچک داشته باشیم و این یعنی انرژی نامحدود در حجمی بسیار ناچیز.

به کمک این تجمع انرژی می‌توان کاربردهای بی‌شماری در صنعت (نظیر برش‌کاری، سوراخ‌کاری‎های میکرونی، سخت‌کاری، عملیات حرارتی، لایه‌برداری سطحی و جوشکاری) را با چنین موجود ظریفی و البته به مدد توسعه دانش و فناوری لیزر انجام داد. مجموعه این عوامل فوتونیک را تبدیل به یک دانش استراتژیک کرده است که در حوزه‌های اساسی و مورد توجه بشر امروز نظیر انرژی، امنیت و سلامت نقش کلیدی و تأثیرگذاری ایفا می‌کند.

جلسه علمی کاربرد فوتونیک در صنعت، با حضور دکتر مجتبی رضایی، روز سه‌شنبه ششم آبان، ساعت ۱۶ الی ۱۸، به صورت  مجازی و در بستر اسکای روم برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان جهت دریافت لینک شرکت در وبینار می‌توانند  از طریق لینک https://survey.porsline.ir/s/w۳G۴F۰N ثبت نام کنند.

انتهای پیام

نظر شما