شناسهٔ خبر: 43563855 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

برپایی نخستین سالانه هنرهای تجسمی «ساتین» با محوریت کرونا

جشنواره‌ هنرهای تجسمی «ساتین» با محوریت کرونا و با عنوان «وضعیت» روز شنبه ۳ آبان در موسسه فرهنگی هنری صبا آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین سالانه هنرهای تجسمی ساتین در شرایطی شکل گرفت که به دلیل شیوع بیماری کرونا، فعالیت‌های فرهنگی و هنری بسیار محدود شده و هنرمندان در حوزه‌های مختلف، امکان چندانی برای خلق و ارائه آثار هنری ندارند.

در چنین شرایطی مؤسسه ژرفا هنر ساتین کیش، با هدف تاکید بر نقش سازنده و امیدبخش هنر در دوران پراضطراب شیوع ویروس کرونا، اقدام به برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی «وضعیت» در پنج رشته نقاشی، عکاسی، مجسه‌سازی، چاپ دستی و هنرهای جدید کرد تا هنرمندان بتوانند با تجربه‌ای که از دوران کرونا کسب کرده‌اند به خلق آثار هنری بپردازند.

پس از اعلام فراخوان این جشنواره تعداد ۱۵۸۰ اثر در پنج بخش به دبیرخانه ارسال شد که پس از یک مرحله داوری بر اساس تصاویر آثار و یک مرحله داوری بر اساس اصل آثار، ۱۰۷ اثر از ۸۶ هنرمند انتخاب شده و در نمایشگاه «وضعیت» در مؤسسه صبا به نمایش درآمد. آثاری که در این مجموعه به نمایش درآمده است اغلب توسط هنرمندان جوانی به وجود آمده که تجربیات و احساسات خود از دوران محدودیت‌های اجتماعی و ماندن در خانه را به شکل‌های مختلف به تصویر کشیده‌اند. این آثار نشان‌دهنده نحوه مواجهه هنر با این شرایط بحرانی و همچنین نوع واکنش انسان‌ها به این شرایط هستند. آثاری که در دوران شیوع کرونا خلق شده است از دریچه چشم هنرمندان به بررسی وضعیتی پرداخته که آدم‌ها را در موقعیتی تقریباً یکسان قرار داده و احساساتی مانند ترس، تنهایی، انزوا و امید به آینده در آنها دیده می‌شود.

روز اختتامیه جشنواره در ۱۶ آبان، نفرات برگزیده بخش‌های پنج‌گانه معرفی شده و جوایزی دریافت می‌کنند. داوران بخش عکاسی: غزاله هدایت، پیمان هوشمندزاده و زانیار بلوری، بخش نقاشی: واحد خاکدان، محمد خلیلی و کامبیز موسوی اقدم، بخش چاپ دستی: احمد وکیلی، همایون سلیمی و مهرداد ختایی، بخش مجسمه‌سازی: نرگس حریریان، کوروش گلناری و بیژن غنچه پور، بخش هنرهای جدید: حمید سوری، باربد گلشیری و آذر محمودیان هستند.

«وضعیت» با مدیریت محدثه وحیدی‌مهر، دبیری هادی آذری ازغندی و دبیر اجرایی محمد محمدامینی تا ۱۵ آبان در گالری ملی مؤسسه فرهنگی هنری صبا به نشانی خیابان ولیعصر (عج)، نرسیده به خیابان طالقانی، پلاک ۱۵۵۲، طبقه سوم برپاست و سپس این آثار در نگارخانه هنرهای معاصر کیش به نمایش درمی‌آید.

تور مجازی این نمایشگاه در وب‌سایت مؤسسه به نشانی www.SateenArt.com برگزار می‌شود و سایر برنامه‌های مرتبط با جشنواره نیز در صفحه اینستاگرام sateen_festival ارائه می‌شود.

نظر شما