شناسهٔ خبر: 43563444 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ماجرای تکراری مرگ عزت الدوری معاون صدام حسین!

صاحب‌خبر -

شفقنا- منابع عراقی از مرگ عزت الدوری، معاون صدام در صبح امروز خبر دادند. مرگ این فرد پیش‌تر نیز چندین بار اعلام شده بود.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا و به نقل از صدی البلد، منابع خبری عراق امروز دوشنبه برای چندمین بار طی ۱۵ سال گذشته از مرگ عزت الدوری، معاون صدام حسین خبر دادند.
پیش‌تر نیز در سال ۲۰۱۵ اخباری درباره کشته شدن این فرد منتشر شده بود و یک گروه عراقی اعلام کرده بود که آزمایش‌ دی ان ای انجام شده کشته شدن عزت الدوری، معاون صدام، دیکتاتور مخلوع عراق را تایید کرده است.
گفته شده که در طول ۱۵ سال گذشته دست کم ۱۵ بار مرگ این فرد اعلام و تأیید شده است.
عزت الدوری معاون اول صدام و نایب رئیس شورای رهبری حزب بعث تا سال ۲۰۰۳ یعنی تا زمان اشغال عراق توسط آمریکا بود. بعد از جنگ کویت الدوری از سوی صدام به عنوان معاون فرمانده کل نیروهای مسلح یعنی دومین مقام نظامی عراق پس از خود وی منصوب شد. الدوری پیش از آن سمت‌هایی چون وزیر کشاورزی و وزیر کشور عراق را نیز عهده دار بود.
عزت ابراهیم یکی از فرماندهان اصلی صدام در سرکوب اعتراضات مردمی بعد از جنگ کویت به ویژه در میان کردها بود. دوری بعدها به کردها هشدار داده و گفته بود “اگر حلبچه را فراموش کرده‌اید ما آماده تکرار آن هستیم.” اشاره او به کشتار حلبچه با سلاح شیمیایی بود که در آن هزاران کرد کشته شدند.
الدوری پیش از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ به عنوان فرمانده منطقه شمالی ارتش عراق منصوب شد؛ منطقه‌ای که عراقی‌ها اطمینان داشتند نیروی زمینی آمریکا از آنجا وارد عراق می‌شود
گفته می‌شود الدوری از بیماری سرطان خون رنج می‌بُرد و هر شش ماه یکبار به انتقال خون نیاز داشت. وی در سال ۱۹۹۹ برای معالجه به وین رفته بود و در آن زمان مخالفان اتریش خواهان بازداشت وی به دلیل ارتکاب جنایت‌های جنگی شده بودند اما دولت به وی اجازه داد به کشورش بازگردد
کارشناسان معتقدند که حزب منحله بعث و برخی قدرت های منطقه ای و بین المللی همچنان از مرده یا زنده این گونه چهره ها برای پیشبرد پاره ای اهداف و برنامه های خود در عراق بهره می برند به ویژه که هنوز در داخل عراق، پاره ای جریان ها می کوشند برای رسیدن به برخی امتیازات، سرنوشت خود را به بعثی ها گره بزنند و دوباره ملت عراق را مستعد بالا رفتن از نردبان حزب بعث کنند.
خبر را در صدی البلد ببینید

نظر شما