شناسهٔ خبر: 43563398 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تشریح آخرین وضعیت کارخانه نوآوری مشهد/استارتاپ‌ها تحرک بیشتری پیدا می‌کنند

گروه استان‌ها ـ با بهره‌برداری از کارخانه نوآوری مشهد قطعا زمینه فعالیت استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان بیشتر می‌شود.

صاحب‌خبر -

 آیدا مهربان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: در موضوع شهر هوشمند قرارداد جدیدی منعقد شده تا روند اجرایی کار شهرداری الکترونیک سرعت بیشتری پیدا کند و می‌توانیم بگوییم که پروژه شهروندسپاری تا پایان سال به‌طور کامل و به معنای واقعی تکمیل‌شده و شهروندان از سال آینده می‌توانند تمام روند درخواست و اخذ مجوز را به‌طور کامل و 100 درصد از منزل و بدون نیاز به مراجعه حضوری به انجام رسانند. در این زمینه برنامه‌های مفصلی درباره اصلاح فرایندها در معاونت به انجام رسید و در مرحله تکمیلی قرار داریم.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری مشهد بیان کرد: در موضوع یکپارچه‌سازی مطالعات اقدامات چشمگیری در حال انجام است و بناست با تعریف فرآیندهایی، مطالعات اجرایی و برنامه‌ریزی شهرداری اصلاح و بازنگری شود که در این زمینه حمایت ویژه کمیسیون مورد نیاز است.

مهربان خاطرنشان کرد: یکپارچه‌سازی مطالعات یکی از برنامه‌های محوری معاونت است زیرا یکی از معضلات همیشگی مطالعات، مسئله زمان بوده و همیشه اگر توقع مطالعات دقیق داشتیم اجرای کار زمان‌بر می‌شده و اگر بر سرعت عمل تأکید داشتیم از دقت مطالعات کم می‌شده؛ برای اصلاح این شرایط باید با تحقیق بسیار روند اجرای فرآیند مطالعات را اصلاح‌کرده مسئولیت و تعهد بیشتری به مشاور بسپاریم.

وی هدف از یکپارچه‌سازی مطالعات را افزایش دقت و کاهش زمان دانست و اضافه کرد: راهکار این کار یکپارچه‌ سازی با نگاه متمرکز و درعین‌حال با اجرای عملکردهای نیمه‌متمرکز است. به این معنا که با ارائه تفویض‌های جدید به بخش‌های مختلف، سرعت اجرای مطالعات را افزایش و نگاه متمرکز برای حفظ مدیریت یکپارچه را حفظ کنیم.

سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری مشهد تصریح کرد: در حال حاضر انجام مطالعات، اجرای آن و مهندسی ارزش به سه گروه مختلف واگذار می‌شود و هیچ‌کدام از این گروه‌ها ارتباط ساختاریافته باهم ندارند، در حالی‌که تمام این مراحل باید به‌طور یکپارچه و در ارتباط منطقی باهم به انجام برسد.

مهربان گفت: از دیگر موضوعاتی که مجموعه معاونت برنامه‌ریزی در حال پیگیری آن است، بحث راه اندازی یک رصدخانه به‌ دوراز نگاه تشریفاتی است. این اقدام با این هدف انجام می‌شود که شهروندان، گروه‌های متخصص و کارشناسان بتوانند از دیتای تولیدی آن بهره‌ برداری کرده، روی این دیتا بارگذاری‌های مختلف انجام دهند و به‌طور مستمر در فرآیند رفت ‌و برگشت موضوعات، دیتای کاربردی جدید برای شهر تولید شود. از این طریق انتشار آزاد دیتا شهری نیز مهیا می‌شود.

وی ادامه داد: محل رصدخانه نیز در کارخانه نوآوری مشهد پیش‌بینی‌شده تا امکان واگذاریAPI مهیا شده و از این طریق شرکت‌ها امکان تولید کسب‌وکار از طریق این دیتا را داشته باشند. زمان تکمیل این پروژه نیز بهمن‌ماه خواهد بود.

سرپرست معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری مشهد بیان کرد: در زمینه استفاده از خلاقیت‌ها، ایده‌های نوآورانه و تفکرات علمی و عملیاتی استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوآور نیز برنامه‌هایی در دست داریم تا بتوانیم از همه پیشنهادهایی که منجر به پویاتر شدن مدیریت شهری می‌شود به‌طور ساختاری استفاده کنیم. لذا پس از بهره‌برداری از کارخانه نوآوری بر اساس فراخوان‌هایی به دنبال جذب ایده‌ها و محصولاتی خواهیم بود که در بهینه‌سازی مدیریت شهری کاربرد اساسی داشته امکان حل مشکلات شهر و ایجاد ظرفیت‌های جدید را دارا باشند.

انتهای پیام/281/ش

نظر شما