شناسهٔ خبر: 43562313 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی:

امامزاده‌های آذربایجان شرقی نقش ویژه ای در رزمایش کمک مؤمنانه ایفا کردند

حمید وظیفه

معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: تقریبا تمامی امام‌زاده های آذربایجان شرقی نقش ویژه ای در رزمایش کمک مؤمنانه و تهیه و توزیع ماسک ومواد ضدعفونی ایفا کردند.

صاحب‌خبر -

محمدعلی فاضل نسب در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دهه‌ی وقف فرصتی است تا عملکرد یک‌ساله‌ی خود را مرور کنیم که در طول یک‌سال اخیر چه فعالیت‌هایی را انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در طول یک‌سال گذشته برنامه‌های ما با مانعی به نام ویروس کرونا مواجه شده بود، به همین دلیل اجرای بعضی از برنامه‌ها نسبت به سال‌های گذشته متفاوت‌تر بود به طوری که همه‌ساله در ایام تعطیلات عید نوروز «طرح آرامش بهاری»، در ماه مبارک رمضان طرح «ضیافت الهی»، در فصل تابستان طرح «نشاط معنوی»، در ایام ماه محرم و صفر طرح «بصیرت عاشورایی» و در ایام عید غدیر طرح «ولایت علوی» را برگزار می‌کردیم.
  
وی با بیان اینکه تمامی این برنامه‌ها در طول یک‌سال اخیر نیز تداوم داشت، عنوان کرد: با این تفاوت که هر سال روحانیونی از قم اعزام و به صورت فیزیکی در امامزاده ها حاضر می‌شدند اما امسال به خاطر شیوع بیماری کرونا و جلوگیری از تجمع افراد، تمامی این برنامه‌ها از طریق فضای مجازی اجرا شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امورخیریه‌ی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد:روحانیون هم خودشان تولید محتوا می کنم و هم از طریق سایت راسخون که متعلق به سازمان اوقاف و امور خیریه است، برنامه‌های متنوع و مختلفی را برای بهره‌مندی مردم عزیز اجرا کردند.

وی در خصوص طرح «بصیرت عاشورایی» که در ایام محرم و صفر برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه در بعضی از امامزاده‌ها صحن‌های روباز وجود دارد، ما از این امکان و ظرفیت استفاده کردیم و در ایام محرم و صفر امسال از هیئت‌های حسینی دعوت کردیم تا در این مکان‌های روباز برنامه اجرا کنند.

وی اضافه کرد: این فرصت مناسبی بود و برنامه‌های بسیار خوبی نیز توسط هیئت ها اجرا شد که از طریق شبکه سهند و همچنین شبکه افق تمامی این برنامه‌ها و عزاداری‌ها پوشش داده شد و یکی دیگر از اتفاقات خوبی که در ایام محرم امسال افتاد این بود که به بعضی از هیئت‌های حسینی فعال و تاثیرگذار تبریز و سایر شهرستان ها در طول این ایام در قالب طرح «شمیم حسینی» از پنج میلیون تومان تا ۲۰ میلیون تومان و در مجموع نزدیک ۵۰۰ میلیون تومان ، کمک مالی صورت گرفت.

فاضل‌نسب در خصوص بحث اجرای نیات و هزینه کرد درآمدهایی که از طریق نیات واقفین  بدست آمده است، گفت: ما نیات واقفین را در چهار حوزه مذهبی، اجتماعی، خیریه و کمک به مدارس علوم اسلامی هزینه می‌کنیم که بطور مثال بخش مذهبی در ایام شهادت و ولادت اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، بحث نیات اجتماعی بیشتر شامل مسائل کمک به ازدواج جوانان است و در بحث کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت تقریباً به اندازه دو هزار بسته کامل تحصیلی شامل کیف، لوازم‌التحریر و سایر ملزومات را تهیه و در بین دانش‌آموزان بی‌بضاعت توزیع کردیم.

وی ادامه داد: در بحث کمک به تسهیل ازدواج جوانان نیز با در نظر گرفتن شرایطی که در مهریه‌ها تعیین کرده ایم، در قالب طرح «پیوند آسمانی» به تعدادی از این زوج‌های جوان کمک کردیم تا ازدواجشان انجام شود که  این طرح در سال‌های گذشته با حضور زوج های جوان برگزار می‌شد اما امسال به دلیل شرایط کرونایی هزینه به حسابشان واریز شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امورخیریه آذربایجان شرقی در رابطه با تهیه و توزیع بسته های کمک مؤمنانه نیز اظهار کرد:از اولین روزهای شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی که در بحث معیشت برای مردم به وجود آمد، امامزاده‌های ما در بحث تولید ماسک و تهیه بسته های معیشتی فعال بودند و بخش زیادی از این امورات از طریق نیات خیریه واقفین محترم انجام شد که به تهیه و توزیع بسته‌های کمک معیشتی اختصاص دادیم.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال در امامزاده سیدمحمد کججانی ماسک تولید می‌شود و در امامزاده های سید حمزه، دال و ذال میار میار تبریز ، سید ابراهیم شتربان، سیدمحمد مراغه، سید اسماعیل میانه و تقریباً در تمامی امامزاده‌های استان چندین مرحله بسته های معیشتی تهیه و توزیع شد.
 
فاضل‌نسب در پایان به تهیه ۲۰ هزار پرس غذای گرم نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر همه این اقدامات، تعداد ۵۰۰ بسته معیشتی نیز از طریق موکب امامزادگان تهیه وتوزیع شد که این موکب متعلق به سازمان است و همه ساله نقش ویژه ای در سامرا و ایام اربعین ایفا می‌کند اما امسال باتوجه به شرایط کرونایی و عدم برگزاری مراسم در آن موکب، از این طریق کمک مؤمنانه خود را انجام دادند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما