شناسهٔ خبر: 43560151 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

مرگ معاون صدام در اردن

برخی منابع خبری از مرگ معاون صدام در اردن و تحویل جسد او به خانواده‌اش در استان صلاح‌الدین عراق خبر دادند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

 برخی منابع غیر رسمی عراق در گفت‌وگو با «CNN» از مرگ «عزت ابراهیم الدوری»، معاون صدام حسین ، در سن ۸۰ سالگی در اردن خبر دادند و اعلام کردند که جنازه او به صورت غیر علنی صبح روز گذشته (یکشنبه-۲۵ اکتبر)، به نزدیکان او در استان صلاح الدین تحویل داده شد تا خاکسپاری وی انجام شود.

بنا بر این گزارش وی شب گذشته با حضور برخی از اعضای خانواده‌اش در مکانی غیراعلام شده در صلاح‌الدین دفن شد.

پس از آن نیز برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی نیز این خبر را بازنشر دادند اما منابع رسمی عراق هنوز این خبر را تایید نکرده‌اند. 

در پی انتشار این خبر، پایگاه خبری «شفق نیوز» نیز نوشت: یک وبگاه نزدیک به حزب بعث نیز، امروز (دوشنبه - ۲۶ اکتبر)، این خبر را تایید و بیانیه حزب منحله بعث در خصوص این معاون صدام را منتشر کرد.

در این بیانیه ضمن تسلیت به اعضای حزب بعث و طرفداران آن و دعوت به صبوری و پایداری آنها، بدون اشاره به هیچ جزئیاتی، آمده است: «او به دوست خود "صدام حسین" پیوست.»

تاکنون چندین بار خبر مرگ الدوری در رسانه‌ها منتشر شده که آخرین آنها به سال ۲۰۱۵ باز می‌گردد. تلوزیون عراق در ۱۷ آوریل ۲۰۱۵ اعلام کرد که معاون صدام در منطقه کوهستانی «حمرین» در استان صلاح‌الدین و در درگیری با نیروهای عراقی با کشته شد.

عزت ابراهیم الدوری از قدیمی ترین و نزدیک ترین دستیاران صدام، از جمله بلندپایه ترین مقامات رژیم بعث بود که تحت تعقیب قرار داشت و در فهرست ۵۵ نفره‌ای که آمریکا از بزرگ‌ترین فراری‌های حکومت صدام حسین تنظیم کرده بود در جای ششم قرار داشت. پنج نفر اول همگی بازداشت شده بودند.

 وی که در تکریت، زادگاه صدام متولد شده بود، دست راست او در امور کشور بود و معاونت فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق را به عهده داشت و در زمان حملات شیمیایی سال ۱۹۸۸ به مناطق کردنشین عراق که باعث قتل هزاران کُرد شد، عضو ارشد کمیته‌ای بود که مسئول امور آن مناطق بود.

وی همچنین نائب رئیس شورای فرماندهی انقلاب بود و در سرکوب شورش ناکام شیعیان در سال ۱۹۹۱ نقش کلیدی داشت.

در پی سقوط رژیم صدام و انحلال حزب بعث عراق، الدوری به عنوان رهبر جدید این حزب منحله انتخاب شد و پس از مدتی گروهی موسوم به «ارتش نقشبندیه"» را تشکیل داد که از گروه‌های شورشی فعال علیه نیروهای خارجی و دولت مرکزی عراق به شمار می‌آمد.

در سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ از وی دو پیام ویدئویی منتشر شد که همه را به اقدام علیه دولت مرکزی دعوت می‌کرد. در جریان حمله داعش به عراق در سال ۲۰۱۴، بسیاری او را یکی از فرماندهان اصلی و پشت پرده داعش در شمال عراق تلقی کردند.

 

نظر شما