شناسهٔ خبر: 43559216 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

دست راست صدام حسین درگذشت / او مترسک دیکتاتور بود + عکس چهره کریه

صاحب‌خبر -

به گزارش رکنا ، رسانه‌ها بامداد امروز- دوشنبه- از مرگ "عزت الدوری" معاون سابق صدام خبر دادند.

عزت الدوری، که به مترسک بعثی معروف است متولد 1942 بود که 30 سال از عمرش را در خدمت رژیم مخوف صدام صرف کرد و در طول 15 سال گذشته، یکی از عوامل مدیریت عملیات تروریستی در عراق محسوب می‌شد.

ولید الخشمانی شاعر عراقی در اردن خبر مرگ الدوری را به همراه تصویری از وی در صفحه رسمی خود در فیسبوک منتشر کرده است.

عزت ابراهیم الدوری معاون صدام دیکتاتور معدوم عراق و مرد شماره دو حزب منحله بعث بود که چندین سمت کلیدی را در این دوره در دست داشته از جمله معاون رئیس شورای فرماندهی و قبل از آن نیز تصدی وزارت کشور و وزارت کشاورزی را عهده دار بود.

حزب منحله بعث رسما مرگ عزت الدوره از سرکردگان مطرح این حزب جنایتکار را تایید کرده است. الدوری تحت پیگرد مقامات عراقی پس از سرنگونی صدام معدوم بود و بارها خبرهایی از کشته شدن و یا دستگیری وی منتشر می‌شد.

عزت ابراهیم الدوری کیست؟

عزت ابراهیم الدوری متولد یکم جولای 1942 میلادی مرد شماره دو در زمان صدام و معاون رئیس شورای فرماندهی انقلاب بعث بود که سمتهایی مانند وزارت کشور و کشاورزی هم داشت. پس از اشغال عراق از سوی آمریکایی‌ها عزت الدوری مخفی شد و حزب بعث عربی شاخه عراق اعلام کرد که عزت الدوری به‌عنوان دبیرکل حزب بعث به‌جای صدام انتخاب شده است. نوارهای صوتی از وی در مناسبت‌های مختلف منتشر شد که در هفت آوریل 2012 از وی نوار ویدئویی به‌مناسبت سالگرد 65 تأسیس حزب بعث عربی پخش شد.

وی از البوحریه که از عشیره المواشط در شهر الدور است و عشیره‌ای ریشه‌دار است محسوب می‌شود و علت نامگذاری عشیره به المواشط به شیخ محمد المشط مربوط می‌شود. عزت الدوری در الدور در استان صلاح الدین رشد یافت و به‌سوی گرایش‌های صوفیانه رفت. وی در درس و تحصیل موفقیتی نداشت و بارها مردود شد تا اینکه دبیرستان را رها و به فروشنده دوره‌گردی تبدیل شد. وی سپس به حزب بعث پیوست و به‌سرعت رشد کرد و عضو رهبری این حزب شد. وی با پنج زن ازدواج کرد که یازده پسر و 13 دختر حاصل این ازدواج‌ها بود. پسران وی احمد و ابراهیم است.

در زمان صدام معدوم وی معاون رئیس شورای فرماندهی انقلاب بعث بود و پس از جنگ کویت سمت معاون فرمانده کل نیروهای مسلح را داشت. وی از سال 1968 تا روز اسارت صدام ملازم و همراه وی بود. قبل از جنگ آمریکا علیه عراق فرماندهی منطقه شمالی را به‌عهده داشت. وی گفتگو کننده ارشد با سعد عبدالله السالم الصباح از کویت برای حل مشکلات مرزی که در نهایت به جنگ میان دو کشور منتهی شد بود، این گفتگوها تحت رهبری ملک فهد برگزار می‌شد.

پس از حمله آمریکا به عراق مخفی شد و نظامیان آمریکایی ده‌میلیون دلار برای هر که اطلاعاتی بدهد که به بازداشت وی منجر شود جایزه تعیین کردند. وی از مظنونین تحت تعقیب و شماره شش نزد آمریکایی‌ها بود. حزب بعث در یازده نوامبر 2005 خبر مرگ وی را اعلام اما بعد از مدتی آن را تکذیب کرد. وی در آوریل 2012 در نوار ویدئویی ادعاهایی درباره دخالت ایران مطرح کرد و ژانویه 2013 شبکه العربیه نوار ویدئویی دیگری از وی منتشر کرد که در آن وی از فتنه‌های الانبار در این سال و دیگر مناطق سنی‌نشین حمایت کرد.

وی همواره میان عراقی‌ها به‌عنوان شخصیت طنز که نتوانست تحصیل خود را به پایان برساند و به‌عنوان یک فرد احمق مطرح بوده است و عراقی‌ها لقب طرطورا که مفهوم آن شخصی ناتوان و عاجز است به وی داده‌ بوند. الدوری در تحرکات و هجمه تروریست‌های داعشی با آنها همراه و متحد شده بود.

عزت الدوری بعد از سقوط صدام پنهان شده و رهبری جماعت نقشبندیه را بر عهده گرفت. این جماعت در شمال عراق اقدامات زیادی برای سلطه گروه تروریستی داعش انجام داد اما بعدها بر سر نحوه مدیریت مناطق اشغال شده با یکدیگر به اختلاف خوردند و درگیریهایی بین آنها به وجود آمد.

زندگینامه صدام حسین

مراد عنادی: صدام دیکتاتور مخلوع و ۶۹ ساله عراق در آوریل سال ۱۹۳۷ در روستای عوجه از شهر تکریت به دنیا آمد.

پدر صدام پیش از به دنیا آمدن وی کشته و مادرش به همسری مرد دیگری درآمد.

سرنوشت صدام تا 10 سالگی به دست ناپدری خشن و پدربزرگی نامهربان افتاده بود. پدر بزرگ وی او را وا می‌داشت که در ایستگاه قطار تکریت بر سر راه‌آهن بغداد به موصل هندوانه بفروشد.

وی در 10 سالگی به بغداد نزد دایی خود که یک افسر اخراجی ارتش بود رفت. صدام در آستانه بیست سالگی به حزب بعث پیوست و با سرعت به یکی از اعضای فعال حزب بدل شد.

صدام

وی توانست با کسب موافقت رهبری حزب بازوی ضربتی یا همان گروه چماقدار را برای حزب بعث تشکیل دهد.

صدام در سال 1959 با شرکت در عملیات ترور قاسم رئیس جمهور وقت عراق مجروح شد و پس از آن از طریق سوریه به مصر رفت و با وجود ثبت‌نام در رشته حقوق دانشگاه قاهره نتوانست به موفقیتی نائل شود و چهار سال بعد پس از سرنگونی عبدالکریم قاسم به عراق بازگشت و پس از چند سال با پیروزی حزب بعث در اثر کودتا در سال 1968 رژیم سرکوبی در عراق حاکم شد که نفر اول دستگاه سرکوب آن جوانی 31 ساله به نام صدام بود.

وی در سال 1979 با کنار زدن حسن البکر از قدرت رسما حکومت رعب و وحشت را در عراق بنیان گذاشت که به مدت 24 سال در نتیجه آتش وحشی‌گریها و جنایات وی نه تنها صدها هزار عراقی جان باختند و زنده بگور شدند که کشورهای همسایه عراق از جمله ایران و کویت نیز از دامنه جنایات دیکتاتور بعثی مصون نماندند.

صدام با ثبت انواع جنایات شناخته شده بین‌المللی از جمله نسل‌کشی، جنایت علیه صلح، جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی در کارنامه تاریک خود، چهره‌ای منحصر به فرد در فهرست جنایتکاران قرن بیستم به شمار می‌رود که از این جهت به هیتلر، موسولینی و پل پوت پهلو می‌زند.

نکته وحشت‌آورتر اینکه صدام پس از عقب‌نشینی از کویت با آتش زدن صدها حلقه چاه نفت کویت مرتکب جنایت زیست محیطی نیز شد و بدین ترتیب دستش به خون پرندگان و آبزیان بی‌گناه خلیج‌فارس نیز آلوده باشد با مرور زندگی پر از جنایات متنوع صدام که مستحق هزاران بار اعدام وی است هنوز این نگرانی وجود دارد که در اثر منافع محوری دشمنان امروز و دوستان دیروز صدام یعنی امریکا و انگلیس وی در فرصت 30 روزه برای درخواست تجدید نظر از مجازات تعیین شده بگریزد حتی بصورت مقطعی.

صدام حسین، دیکتاتور عراق بامداد شنبه 29 دسامبر (9 دی) سال 2006 اعدام شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
8 0

نظر شما