شناسهٔ خبر: 43558362 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

فعال رسانه ای عراق خبر داد؛

مرگ «عزت الدوری» در کشور اردن/ واکنش فعالان رسانه‌ای عراق

یکی از فعالان رسانه ای عراق با انتشار پستی توئیتری از مرگ «عزت الدوری» معاون صدام معدوم، در اردن خبر داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الفرات نیوز، «عامر الکبیسی» فعال رسانه‌ای عراقی یک پست توئیتری را در خصوص مرگ «عزت الدوری» معاون صدام معدوم، منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، وی در این پست توئیتری از مرگ عزت الدوری در کشور اردن خبر داده است.

مرگ عزت الدوری واکنش‌هایی را نیز به دنبال داشته است. در همین راستا، کریم الکرعاوی، نویسنده مستقل عراقی به انتشار خبر درگذشت عزت الدوری واکنش نشان داد.

وی در این پست توئیتری اعلام کرده است: اعلام رسمی خبر مرگ عزت الدوری در اردن بدین معناست است که در تمام این سال‌هایی که او از سوی ملت عراق تحت پیگرد بود، عملیات‌های تروریستی را تأمین مالی و رهبری می‌کرد.

در ادامه این پست توئیتری آمده است: در تمام این سال‌ها که همه دنبال او بودند، او در کنار ما و در کشور برادر اردن ساکن بود؛ کشوری که ما نفت رایگان به آن می‌دهیم و از معافیت مالیاتی برخوردار است.

الکرعاوی در پست خود همچنین مدعی شد من کاملاً مطمئن هستم که برخی از اشخاص در دولت‌های عراق و برخی رهبران سیاسی از این موضوع آگاه بودند و حتی برای او حقوق هم می‌فرستادند.!

نجاح محمد علی فعال رسانه‌ای عراقی نیز به مرگ عزت الدوری واکنش نشان داد. وی با انتشار یک پست توئیتری اعلام کرد: رهبر واقعی داعش مُرد.

عزت الدوری که بود؟

عزت الدوری متولد سال ۱۹۴۲ میلادی و مرد شماره دو عراق در رژیم صدام معدوم به شمار می‌رفت و پست‌های زیادی را در این رژیم بر عهده داشت که از جمله آنها معاونت رئیس شورای موسوم به رهبری انقلاب عراق، وزیر کشور و وزیر کشاورزی بود. وی همچنین به عنوان یکی از فرماندهای اصلی عملیات‌های تروریستی داعش در عراق محسوب می‌شد.

پس از اشغال عراق توسط آمریکا الدوری متواری شد و حزب منحله بعث پس از اعدام صدام، وی را به عنوان دبیرکل این حزب اعلام کرد. عزت الدوری طی سال‌های اخیر همواره تلاش کرده است تا مواضع خصمانه خود علیه مردم عراق و دولت این کشور را به هر نحوی به تصویر بکشد. وی در سال ۲۰۱۰ با انتشار یک فایل ویدیوئی سالروز روی کار آمدن حزب بعث در عراق را گرامی داشت و از نقش خود در سلسله مبارزات این حزب برای به قدرت رسیدن سخن گفت.

مرد شماره دو رژیم صدام به دلیل ویژگی‌های شخصیتی و شرایط زندگی که تجربه کرده بود همواره مورد تمسخر مردم عراق بود به گونه‌ای که گفتن لطیفه درباره وی کاری روزمره برای عراقی‌ها بوده و هست. وی تحصیلات خود را در نیمه راه رها کرده و به یخ فروشی روی آورد و همواره به مانند یک احمق تمام عیار در خیابان‌های عراق ظاهر می‌شد تا جایی که عراقی‌ها او را اصطلاحاً «طرطور» یعنی «بی دست و پا» می‌نامیدند.

از عزت الدوری می‌توان به عنوان نسخه جدیدی از صدام یاد کرد. وی به دلیل روحیه شیعه ستیزی که داشت نزد شیعیان عراق به شکنجه‌های وحشیانه ای که علیه آنها انجام می‌داد، معروف بود. در همین رابطه وی به صراحت گفته است: دشمنی با شیعیان جزء وظایف و تکالیف بر دوش ما است.

الدوری در سال ۲۰۱۴ با انتشار یک فایل صوتی، ضمن اعلام حمایت خود از گروه تروریستی داعش از این گروه به‌عنوان قهرمان یاد کرد. وی در این فایل صوتی به صراحت گفت: باعث افتخار من است که می‌توانم به این گروه (داعش) و رهبران آنها درود بفرستم و از آنها بخاطر اقداماتشان قدردانی کنم.

نظر شما