شناسهٔ خبر: 43558075 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تایید مرگ «عزت ابراهیم الدوری» معاون صدام معدوم

منابع خبری از مرگ عزت ابراهیم الدوری معاون صدام معدوم و مرد شماره دو حزب منحله بعث خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،‌ ولید الخشمانی شاعر عراقی در اردن خبر مرگ الدوری را به همراه تصویری از وی در صفحه رسمی خود در فیسبوک منتشر کرده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

عزت ابراهیم الدوری معاون صدام دیکتاتور معدوم عراق و مرد شماره دو حزب منحله بعث بود که چندین سمت کلیدی را در این دوره در دست داشته از جمله معاون رئیس شورای فرماندهی و قبل از آن نیز تصدی وزارت کشور و وزارت کشاورزی را عهده دار بود.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

حزب منحله بعث رسما مرگ عزت الدوره از سرکردگان مطرح این حزب جنایتکار را تایید کرده است. الدوری تحت پیگرد مقامات عراقی پس از سرنگونی صدام معدوم بود و بارها خبرهایی از کشته شدن و یا دستگیری وی منتشر می‌شد.

عزت ابراهیم الدوری کیست؟

عزت ابراهیم الدوری متولد یکم جولای 1942 میلادی مرد شماره دو در زمان صدام و معاون رئیس شورای فرماندهی انقلاب بعث بود که سمتهایی مانند وزارت کشور و کشاورزی هم داشت. پس از اشغال عراق از سوی آمریکایی‌ها عزت الدوری مخفی شد و حزب بعث عربی شاخه عراق اعلام کرد که عزت الدوری به‌عنوان دبیرکل حزب بعث به‌جای صدام انتخاب شده است. نوارهای صوتی از وی در مناسبت‌های مختلف منتشر شد که در هفت آوریل 2012 از وی نوار ویدئویی به‌مناسبت سالگرد 65 تأسیس حزب بعث عربی پخش شد.

وی از البوحریه که از عشیره المواشط در شهر الدور است و عشیره‌ای ریشه‌دار است محسوب می‌شود و علت نامگذاری عشیره به المواشط به شیخ محمد المشط مربوط می‌شود. عزت الدوری در الدور در استان صلاح الدین رشد یافت و به‌سوی گرایش‌های صوفیانه رفت. وی در درس و تحصیل موفقیتی نداشت و بارها مردود شد تا اینکه دبیرستان را رها و به فروشنده دوره‌گردی تبدیل شد. وی سپس به حزب بعث پیوست و به‌سرعت رشد کرد و عضو رهبری این حزب شد. وی با پنج زن ازدواج کرد که یازده پسر و 13 دختر حاصل این ازدواج‌ها بود. پسران وی احمد و ابراهیم است.

در زمان صدام معدوم وی معاون رئیس شورای فرماندهی انقلاب بعث بود و پس از جنگ کویت سمت معاون فرمانده کل نیروهای مسلح را داشت. وی از سال 1968 تا روز اسارت صدام ملازم و همراه وی بود. قبل از جنگ آمریکا علیه عراق فرماندهی منطقه شمالی را به‌عهده داشت. وی گفتگو کننده ارشد با سعد عبدالله السالم الصباح از کویت برای حل مشکلات مرزی که در نهایت به جنگ میان دو کشور منتهی شد بود، این گفتگوها تحت رهبری ملک فهد برگزار می‌شد.

پس از حمله آمریکا به عراق مخفی شد و نظامیان آمریکایی ده‌میلیون دلار برای هر که اطلاعاتی بدهد که به بازداشت وی منجر شود جایزه تعیین کردند. وی از مظنونین تحت تعقیب و شماره شش نزد آمریکایی‌ها بود. حزب بعث در یازده نوامبر 2005 خبر مرگ وی را اعلام اما بعد از مدتی آن را تکذیب کرد. وی در آوریل 2012 در نوار ویدئویی ادعاهایی درباره دخالت ایران مطرح کرد و ژانویه 2013 شبکه العربیه نوار ویدئویی دیگری از وی منتشر کرد که در آن وی از فتنه‌های الانبار در این سال و دیگر مناطق سنی‌نشین حمایت کرد.

وی همواره میان عراقی‌ها به‌عنوان شخصیت طنز که نتوانست تحصیل خود را به پایان برساند و به‌عنوان یک فرد احمق مطرح بوده است و عراقی‌ها لقب طرطورا که مفهوم آن شخصی ناتوان و عاجز است به وی داده‌ بوند. الدوری در تحرکات و هجمه تروریست‌های داعشی با آنها همراه و متحد شده بود.

عزت الدوری بعد از سقوط صدام پنهان شده و رهبری جماعت نقشبندیه را بر عهده گرفت. این جماعت در شمال عراق اقدامات زیادی برای سلطه گروه تروریستی داعش انجام داد اما بعدها بر سر نحوه مدیریت مناطق اشغال شده با یکدیگر به اختلاف خوردند و درگیریهایی بین آنها به وجود آمد.

انتهای پیام/

نظر شما