شناسهٔ خبر: 43557446 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

به مناسبت سالروز شهادت بنیانگذار جنبش جهاد؛

شهید فتحی شقاقی یک امت است/ مبدع فرهنگ مبارزاتی نو در عرصه فلسطین

اگر امروز در فلسطین اشغالی مقاومت اسلامی وجود دارد قطعا نتیجه فرهنگی است که فتحی الشقاقی پایه گذار آن بود و اگر امروز مقاومت در غزه ارتش صهیونیستی را شکست می دهد و مانع اشغال مجدد غزه می شود این توان ایمانی است که فتحی الشقاقی در دل مردم فلسطین افشاند که اکنون بارور شده است.

صاحب‌خبر -

 

خبرگزاری قدس (قدسنا): «حسین کربلایی» تحلیلگر مسائل غرب آسیا در یادداشتی نوشت: قرآن کریم برای بررسی آثار فردی و اجتماعی جوامع مختلف دو معیار و شاخص مطرح می کند. نخست تلاش فردی است که به اندازه یک امت عمل می کند و در اینجا خداوند متعال از حضرت ابراهیم به عنوان یک امت یاد می کند(إِنَّ إِبْرَاهِیمَ کَانَ أُمَّةً) چرا که این فرد به اندازه ای کار می کرد که یک امت می توانست از خواب غفلت بیدار و اصلاح گردد و از خرافات و انحرافات فکری نجات یابد. شاخص دوم قرانی، یاد آوری نقطه عطف های تاریخی که به تعبیر قران ایام الله هستند (وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ ۚ)، ایامی که سرنوشت و سرانجام جوامع در آنها به سمت تعالی تغییر می یابد و شرایط جدید مبتنی بر کمال انسانی رقم می خورد. اگر ما بر اساس این معیارهای الهی به ارزیابی فردی مانند شهید فتحی الشقاقی شهید فلسطین و امت اسلام بپردازیم جایگاه این شهید را بهتر در می یابیم و شناخت بهتری از ایشان پیدا می کنیم.


شهید فتحی الشقاقی در سال 1951 میلادی در خانواده ای مسلمان و متدین در نوار غزه در فلسطین اشغالی به دنیا آمد و در دوره ای زیست که سرزمینش از طرف صهیونیستها غصب و بیش از نیمی از ملتش آواره شده و خانواده وی نیز یکی از آوارگانی است که به اردوگاه رفح در غزه پناه آورده بود. فتحی از همان آغاز کتاب خوان خوبی بود و هیچ کتابی خواندنش بیش از چند روز طول نمی کشید. او در دبیرستان بود که ارتشهای عربی جنگ 1967 را شکست سختی را متحمل شدند و نوار غزه به اشغال رژیم صهیونیستی درآمد و این سئوال ذهنش  را مشغول کرد که چرا اعراب شکست خوردند. شقاقی ابتدا به کرانه باختری رفت و دردانشگاه بیرزیت رشته ریاضیات را برگزید و تصمیم داشت از ریاضیات ابزاری برای حل معمای کشورش فلسطین بهره گیرد و به یک معلم نسل های آتی تبدیل شود. ولی در دانشگاه بیرزیت سیرآب نشد. او شیفته جمال عبد الناصر رهبر مصر و ناسیونالیزم عربی شد و تصمیم گرفت به این کشور سفر کند و در انجا از نزدیک با جریان ناسیونالیستی آشنا و نیز تحصیل کند.


 در دانشگاه زقازیق واقع درشمال قاهره رشته پزشکی را انتخاب و مشغول به تحصیل شد و در آنجا یک تشکل دانشجویی طرفدار ناصر نیز ایجاد کرد. اما دیری نپایید که این گروه را منحل کرد و از ناسیونالیزم چشم پوشی کرد. در اینجا بود که او به خواندن کتابهای «سید قطب» روی آورد و به شدت شیفته کتاب «معالم فی الطریق» سید قطب شد. شقاقی از طریق کتب سید قطب به تفکر اخوان المسلمین نزدیک شد ولی به علت نگاه دعوتی این گروه و نادیده گرفتن مساله جهاد نسبت به ظلم و اشغالگران از این جریان دلسرد شد. با مرگ ناصر در سال 1970 و روی کار آمدن انور سادات به قدرت و رفتار سادات در سازش با رژیم صهیونیستی، شقاقی به شدت دل آزرده شد و بار دیگر در پی مکتب جدیدی بود.


درچنین شرایطی یک اتفاق عظیمی در خاورمیانه رخ داد که انتخابهای فتحی شقاقی را تحت تاثیر قرار داد وسرنوشت او را دگرگون ساخت. پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی رحمت الله علیه در ایران او را وادار کرد تا بیشتر در باره امام خمینی و انقلاب اسلامی مطالعه کند و دیری نپایید که ایشان مقاله ای تحت عنوان «الامام الخمینی الحل الاسلامی البدیل» یعنی امام خمینی راه حل اسلامی جایگزین را به رشته تحریر در آورد. دولت مصر فورا فتحی الشقاقی را بازداشت کرد و به تصور مهار کردنش او را بازداشت  و تحت شکنجه قرار داد ولی در نهایت او را پس چند ماه بازداشت آزاد کرد. اما شقاقی نه تنها از رویکرد اعتقادی جدید خود روی گردان نشد که مقاله را با همان عنوان تبدیل به کتاب مفصلی کرد و در باره این مساله نظریه پردازی کرد.  این مساله سازمان امنیت مصر را به شدت عصبانی کرد و منجر به بازداشت مجدد شقاقی گردید. دولت مصر پس از چند ماه بازداشت، شقاقی را به غزه تبعید و ممنوع الورود به مصر کرد.


 در آن دوران تقریبا همه گروه های مبارز برای آزادسازی فلسطین جزو گروه های چپگرا بودند که بر پایه الگوی جنگ مسلحانه وجنگ های رهایی بخش و آزادیبخش مبارزه می کردند و برای فتحی الشقاقی سئوال بود که نقش من مسلمان پیرو امام خمینی در این فرایند مبارزه کجاست؟ اینجا بود که او  تصمیم گرفت بر اساس فهمش از انقلاب اسلامی و تفکر امام خمینی سازمان جهاد اسلامی را در سال 1984 تاسیس کند و مبارزه را از غزه شروع کند. این سازمان در چند سال بعد  به علت باورهای جهاد و شهادت تبدیل به مهمترین سازمان مبارز در داخل فلسطین شد. در سال 1987 نیروهای مبارز این گروه برای شکستن هیبت اشغالگران به زندان صهیونیستها در شجاعیه در شرق غزه حمله کردند که یک تحول بزرگ شمرده می شود و یک باور جدیدی در جامعه فلسطینی به وجود آورد که می توان دشمن را در هر نقطه ای مورد حمله قرار داد حتی اگر در قلعه زندان شجاعیه هم باشد. این حرکت جسورانه سرآغاز مبارزه فراگیر مردمی شد که بعدا با نام انتفاضه اول از آن یاد می شود.

 

دشمن صهیونیستی سریعا با بازداشت شقاقی و زندانی و شکنجه کردن او تلاش داشت این حرکت را مهار کند اما کار از کار گذشته بود و کسی یارای ایستادن در مقابل انتفاضه نداشت.این حرکت تا سال 1990 ادامه داشت.


اگر امروز در فلسطین اشغالی مقاومت اسلامی وجود دارد قطعا نتیجه فرهنگی است که فتحی الشقاقی پایه گذار آن بود و اگر امروز مقاومت در غزه ارتش صهیونیستی را شکست می دهد و مانع اشغال مجدد غزه می شود این توان ایمانی است که فتحی الشقاقی در دل مردم فلسطین افشاند که اکنون بارور شده است. و اگر امروز مقاومت در غزه بخشی از معادله محور مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی است این برآیند کار بزرگی است که شقاقی با به میدان آوردن همه اسلامگرایان رقم زد و این باقیات الصالحات را بر جای گذاشت.

 

به مناسبت سالروز شهادت بنیانگذار جنبش جهاد؛

شهید فتحی شقاقی یک امت است مبدع فرهنگ مبارزاتی نو در عرصه فلسطین 2
معنای نوشته روی عکس: کاشته های تو ، ارتشی ساخت که به سوی قدس پیش می رود

انتهای پیام/م.ت/

برچسب‌ها:

نظر شما