شناسهٔ خبر: 43556865 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

زنجان| از طرح تکاپو در زنجان چه خبر؟/ نظارت‌ها مثل همیشه حلقه مفقوده طرح‌های ملی

گروه استان‌ها- طرح اشتغال پایدار روستایی اگرچه موفق ظاهر شده است اما همچنان عده‌ای ناراضی از بحث نظارت در شناسایی گروه هدف برای پرداخت تسهیلات هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، طرح "تکاپو" طرحی است که به منظور کمک به توسعه اشتغال پایدار تدوین شده و در راستای این طرح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مامور به فراهم کردن شرایط ایجاد اشتغال پایدار در بخش‌های مختلف شده است. هدف طرح تکاپو توسعه اشتغال پایدار، رونق اقتصادی، ارتقاء درآمد و معیشت در جامعه هدف که شامل روستاییان، معلولان، زنان سرپرست خانوار و زندانیان است می‌باشد و در استان زنجان نیز همانند دیگر نقاط کشور اجرا شده است.

طرح اشتغال روستائیان مورد عنایت مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته و حدود 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال روستایی تخصیص داده شده است که به گفته مسئولان استان زنجان سهم خوبی در جذب منابع داشته و کیفیت خدمات ارائه شده در استان، در کشور نیز سرآمد بوده است و این طرح توانسته سهم روستائیان در سبد اشتغال کشور را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

طبق آمار عملکرد ارائه شده از سمت مسئولان اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان، طرح اشتغال پایدار روستائی آثار خوبی را در حوزه روستائی داشته و 26 درصد سهم اشتغال روستائی را افزایش داده است. کل اعتباری که برای استان تخصیص شده تا اکنون 314 میلیارد و 200 میلیون تومان بوده است که این طرح تعداد یک هزار و 679 طرح با رقم 216 میلیارد و 100 میلیون تومان برای بیش از 3 هزار نفر فرصت شغلی و همچنین تعداد یک هزار و 122 طرح با رقم 37 میلیارد و 600 میلیون تومان، زمینه یک هزار و 256 فرصت شغلی را در استان ایجاد کرده‌اند.

با وجود اینکه این طرح کامل و جامع به نظر می‌رسد اما نقاط ضعفی هم دارد و اعتراضاتی بر نحوه اجرای آن و محدودیت‌هایی که در اجرای آن هست وارد می‌شود، اما می‌توان گفت این طرح یکی از اندک اقدامات دولتی است که مورد اقبال مردم قرار گرفته است. انتقادی که از طرف برخی از روستائیان مطرح است در مورد ضعف در شناسایی جامعه هدف و بها ندادن کارشناسان به طرح‌های نو و اشتغالزایی مردمی است که گاهی اوقات با بهانه‌ها و محدودیت‌هایی که در مصوبات مطرح شده‌اند و متاسفانه عده‌ای که شرایط و دانش کافی برای ایجاد طرحی را دارند از دریافت تسهیلات جا مانده‌اند و در مقابل افرادی هستند که با داشتن یک مهارت اقدام به دریافت وام کرده‌اند اما در آن راستا که ادعا کرده‌اند تسهیلات دریافتی را هزینه نکرده‌اند.

نمی‌توان از حجم بالای اشتغالی که این طرح در استان داشته چشم پوشی کرد و طرح‌هایی که روستائیان زنجان اجرا کرده‌اند را نادیده گرفت اما به راستی اگر بحث کارشناسی و نظارت در این حوزه با توجه به هزینه بالا و بودجه‌ای که در نظر گرفته شده است بیشتر و بهتر بود قطعا افراد بیشتری می‌توانستند از آثار مثبت آن بهره‌مند شوند. امکان دریافت این تسهیلات برای عده‌ای بسیار آسان و برای عده‌ای دیگر آنقدر دشوار بود که از دریافت آن بازماندند.

بنابر اطلاعات موجود بیشتر تسهیلات پرداخت شده در حوزه پرورش دام بوده است، این در حالیست که اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌توانست با همکاری جهاد کشاورزی استان با ارسال کارشناسانی به روستاها دیدگاه مردم را نسبت به این وام تغییر داده و توضیحاتی در رابطه با سایر طرح‌ها همچون احداث گلخانه، فراوری محصولات کشاورزی ارائه دهد. از سوی دیگر فارغ التحصیلان رشته‌هایی نظیر کشاورزی که عموما بیکار بوده و موانع بسیاری در مسیر پیشرفتشان وجود دارد می‌توانستند با استفاده از این منابع به توسعه کارآفرینی روستایی کمک کنند.

طیب جعفری، معاون اشتغال و کارآفرینی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: مرداد 96 قانونی در راستای توسعه اشتغال در سطح روستاها مصوب شد که منابعی را از صندوق توسعه ملی برای آن در نظر گرفتند. این منابع به صورت ارزی بودند که نهایتا به ریال تبدیل شده و در اختیار چهار بانک عامل قرار گرفته شد.

وی افزود: از ابتدا قرار بر این شد که این منابع به رسته‌های شغلی که به لحاظ اشتغالزایی پر کشش هستند به صورت تسهیلات پرداخت شود که پرداخت این تسهیلات در قالب طرح تکاپو بود که تا حال حاضر هم چهار مرحله از منابع آن تخصیص داده شده و مرحله پنجم آن اخیرا ابلاغ شده و به تعدادی از بانک‌ها رسیده است.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در ادامه گفت: در این مرحله طرح جدیدی ثبت نام نخواهد شد چرا که طرح‌های موجود باید به سرانجام برسند در نتیجه اولویت پرداخت منابع به طرح‌های نیمه تمامی که نیاز به تسهیلات تکمیلی دارند اختصاص داده خواهد شد؛ در نهایت چنانچه این طرح‌ها به طور کامل پوشش داده شدند و منابعی در اختیار استان و وزارت کار باقی ماند احتمال پرداخت به طرح‌های جدید وجود دارد ولی فعلا همچین برنامه‌ای در دستورکار وزارتخانه نیست.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از منابع اشتغال روستایی به سه دستگاه بنیاد شهید، بهزیستی و کمیته امداد اختصاص دارد در نتیجه گروه‌هایی که با این سه دستگاه در ارتباط‌ هستند، می‌توانند در صورتی که دارای شرایط هستند از این تسهیلات استفاده کنند.

جعفری با بیان اینکه تسهیلات اشتغال روستایی اثرگذاری بسیاری داشته، تصریح کرد: اخیراً معاون اشتغال و کارآفرینی وزارت کار گزارشی را ارائه کردند که طبق آن 29 درصد اشتغال ایجاد شده در کشور در مناطق روستائی اتفاق افتاده است و زنجان هم طبق استان‌هایی است که میزان بیکاری آن در مناطق روستایی بسیار پایین است. 

با تمام آنچه گفته شد با توجه به نرخ بیکاری جامعه و استان زنجان اگرچه این طرح توانسته درصد اشتغال روستایی را تحت تاثیر قرار دهد اما طبق گفته کارشناسان اگر نظارت و توجه بیشتری در اجرای طرح‌ها و پرداخت تسهیلات انجام می‌شد قطعا این طرح می‌توانست موفق‌تر نیز ظاهر شود و حتی در بین بیکارانی که از تحصیلات بالایی برخوردارند طرفداران بسیاری داشته و ایجاد اشتغال بیشتری نیز به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/ش

نظر شما