شناسهٔ خبر: 43556393 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

درخواست فرانسه از کشورهای خاورمیانه برای عدم تحریم کالاهای این کشور

زینب غلامی

به دنبال فراخوان کشورهای عربی و اسلامی برای تحریم کالاهای تولید فرانسه به خاطر اظهارات موهن رئیس‌جمهور این کشور و انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز علیه پیامبر اکرم (ص)، پاریس از کشورهای خاورمیانه خواست کالاهای فرانسوی را تحریم نکنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از عربی۲۱، وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: "درخواست‌ها برای تحریم بیهوده است و باید فورا متوقف شود. همچنین تمام حملاتی که کشورمان در معرض آن قرار دارد و "اقلیت تندرو" پشت آن هستند، باید متوقف شود."

در این بیانیه آمده است: درتعدادی از کشورهای خاورمیانه طی روزهای اخیر درخواست‌هایی برای تحریم کالاهای فرانسه به ویژه در زمینه کشاورزی و غذایی صورت گرفت. همچنین برخی با عبارت‌هایی که "بیشتر ایجاد انزجار و نفرت می‌کند،" خواهان تظاهرات شدند. این درخواست‌ها مواضعی را که فرانسه به خاطر "آزادی بیان و آزادی مذهب و مخالفت با نفرت‌پراکنی" از آن دفاع می‌کند، خدشه‌دار می‌کند.

دوم اکتبر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پیش‌نویس قانونی را با عنوان "اسلام افراطی" مطرح کرد و بعدا نیز وعده داد که فرانسه همچنان از انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز به پیامبر اکرم (ص) دفاع کند.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: هدف پیش‌نویس این قانون و اظهارات ماکرون مبارزه با "اسلام افراطی" است. ما کادر دیپلماسی فرانسه را بسیج کرده‌ایم تا به کشورهای دیگر مواضعمان را در زمینه آزادی‌های اصلی و مخالفت با ایجاد انزجار و نفرت شرح دهد. همچنین از این کشورها می‌خواهیم از هرگونه درخواست برای تحریم یا حمله علیه فرانسه خودداری و از شرکت‌هایمان حمایت کرده و سلامتی شهروندانمان را تضمین کنند.

اظهارات وزارت خارجه فرانسه همزمان با توئیت ماکرون ایراد شد.

وی در توییتی گفت: هیچ چیزی نمی‌تواند ما را به عقب بازگرداند. ما به تمامی تفاوت‌ها احترام می‌گذاریم و به هیچ وجه اظهارات "کینه‌توزانه" را نمی‌پذیریم بلکه از مذاکره عاقلانه دفاع می‌کنیم. ما همواره از کرامت انسان و ارزش‌های انسانی دفاع می‌کنیم.

اظهارات اخیر ماکرون موجی از خشم را در جهان اسلام ایجاد کرده است. کمپین‌هایی در شبکه‌های اجتماعی برای تحریم تولیدات فرانسه و برگزاری تظاهرات در کشورهای عربی و اسلامی به راه افتاده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما