شناسهٔ خبر: 43556383 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آمریکا در ۲۴ ساعت گذشته

انتخابات ۲۰۲۰/پرچم سفید کاخ سفید در برابر کرونا

نیویورک- ایرنا- انتخابات آمریکا در حالی ۹ روز دیگر به پایان می‌رسد که تا کنون حدود ۶۰ میلیون نفر آرای خود را به صندوق‌ها ریخته‌اند و رئیس دفتر ترامپ هم افشا کرد نمی‌خواهند همه‌گیری را کنترل کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، تارنمای پروژه انتخابات آمریکا نشان می‌دهد تا پایان یکشنبه نزدیک به ۶۰ میلیون نفر آرای خود را به صورت پستی یا حضوری به صندوق‌های رای ریخته‌اند که از ۵۸ میلیون برگه‌ رای ریخته شده زودهنگام در سال ۲۰۱۶ بیشتر است.

در سطح ملی، رای‌گیری زودهنگام انتخابات امسال آمریکا،از ۴۳درصد کل آرای ماخوذه در انتخابات ۲۰۱۶ بیشتر است. سرعت رای گیری زودهنگام برخی از ایالت‌ها به گونه‌ای است که تقریبا با اطمینان می‌توان گفت در این هفته از کل آرا ۲۰۱۶ پیشی خواهند گرفت.

سرعت بازگردانده شدن برگه‌های رای پستی هم نسبت به سال ۲۰۱۶ بیشتر شده است به گونه‌ای که در ایالت واشنگتن ۲ میلیون و ۱۸ هزار و ۴۹۵ برگه رای برگردانده شده است در حالی که این رقم در انتخابات چهار سال پیش، ۷۶۳ هزار و ۹۳۴ رای بود.

به این ترتیب در این ایالت سرعت بازگرداندن آرای مردم نسبت به مدت مشابه در ۲۰۱۶، سه برابر افزایش یافته است.

در سراسر کشور، نه تنها تعداد بی‌سابقه حداقل ۸۷ میلیون برگ رای برای مردم ارسال شده است، بلکه آنها زودتر از انتخابات گذشته آنها را پس می‌دهند. تقریبا ۴۰ میلیون برگ رای‌گیری تاکنون برگردانده شده است که نرخ بازگشت تقریبا ۴۶درصد است.

پیش از این نگرانی‌های زیادی درباره توانایی شرکت‌های پستی و همچنین حضور مردمی با توجه به همه‌گیری کرونا مطرح شده بود اما روند رای‌گیری فعلی گویای آن است که مردم با روش فعلی بیشتر رای می‌دهند و زمان لازم را هم برای این کار دارا خواهند بود.

رای‌گیری پستی و نرخ بازگشت آرا، برای دموکرات‌ها مزیت بیشتری دارد. شماره‌های ملی برای ایالت‌ها با ثبت‌نام برای هر حزب، گویای تعداد ثبت‌نام‌کنندگان حزبی است نه اینکه فقط ساخته ایالت‌های بزرگ به شدت دموکراتیک چون کالیفرنیا باشند که انتخابات رای گیری از طریق پست را انجام می‌دهند.

به این ترتیب تا کنون ۲۳ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۳۳۶ نفر از دموکرات‌ها خواستار رای‌گیری پستی شده‌اند که تاکنون ۱۰ میلیون و ۹۸۹ هزار و ۱۳۴ رای به مبادی مربوطه بازگردانده شده است.

این رقم برای جمهوری‌خواهان ۱۳ میلیون و ۴۲۸ هزار و ۹۱۵ درخواست رای بوده است که پنج میلیون و ۱۴۶ هزار و ۸۸۹ رای بازگشته است.

۱۵ میلیون و ۲۶۴ هزار و ۱۸۷ رای هم از سوی غیرحزبی‌ها درخواست شده است که تاکنون چهار میلیون و ۷۲۵ هزار و ۹۲۷ رای اخذ شده است.

از سوی دیگر، جمهوری‌خواهان برای جبران رای‌دهندگان پستی دموکرات‌ها، چه در اوایل و چه در روز انتخابات، باید شخصا رای دهند. روز انتخابات به طور سنتی روز قوی رای‌گیری برای جمهوری‌خواهان در انتخابات اخیر بوده است.

با این حال، جمهوری‌خواهان در رای‌گیری زودهنگام حضوری پیشتاز هستند اما به اندازه آرای دموکرات‌ها در برگه‌های رای‌گیری نبوده است.

شرایط رقبای انتخاباتی در نظرسنجی روز یکشنبه

بایدن در کل ۸ درصد در سراسر کشور از ترامپ جلو افتاده به طوری که ۵۱ درصد از رای دهندگان احتمالی می‌گویند از این نامزد دموکرات حمایت و ۴۳ درصد حمایت خود از ترامپ را اعلام می‌کنند.

بررسی نظرسنجی‌های یک به یک ایالت‌ها هم نشان می‌دهد که بایدن همچنان در بیشتر ایالت‌های به اصطلاح " ایالت های نبرد انتخاباتی" نیز از ترامپ پیش است.

در این نظرسنجی‌ها مشخص شده است که در ایالت "مین" حمایت‌ها از بایدن ۵۶ و از ترامپ ۴۲ درصد است که اختلاف ۱۴ درصدی میان این دو نامزد وجود دارد.

در ایالت ویرجینیا حمایت ها از بایدن ۵۵ درصد و از ترامپ ۴۳ درصد است.

 در ایالت نیوهمپشایر حمایت ها از بایدن ۵۵ و ترامپ ۴۳ درصد است.

همچنین حدود ۵۶ درصد از مردم ایالت مینه سوتا حامی بایدن و ۴۲ درصد حامی ترامپ هستند.

اما در ایالت نبراسکا ترامپ پیش بوده و حمایت ها از وی ۵۲ درصد و حمایت ها از بایدن ۴۶ درصد ثبت شده است.

در همین راستا در میشیگان ترامپ ۴۹ درصد حمایت ها و بایدن ۴۷ درصد حمایت ها را در نظرسنجی ها بدست آورده اند.

همچنین حدود ۵۴ درصد از مردم ویسکانسین از بایدن و حدود ۴۳ درصد از ترامپ حمایت کرده اند.

در پنسیلوانیا نیز ۵۱ درصد از بایدن و ۴۴ درصد از ترامپ حمایت کرده اند.

۵۰ درصد از مردم ایالت نوادا از نامزد دموکرات و ۴۸ درصد از نامزد جمهوری خواه حمایت کرده اند.

در جدیدترین نظرسنجی منطقه آریزونا نیز ترامپ از حمایت حدود ۵۰ درصدی و بایدن از حمایت ۴۷ درصدی برخوردار بوده است.

در کارولینای شمالی نیز بایدن از حمایت ۵۱ درصدی و ترامپ از حمایت ۴۷ درصدی برخوردار است.

نظرسنجی جدید فلوریدا نیز نشان داده که ترامپ ۴۹ درصد و بایدن ۴۷ درصد حمایت ها را در اختیار دارند.

در ایالت جورجیا نیز رقابت شانه به شانه بوده و هر دو نامزد از حمایت ۴۹ درصدی برخوردار هستند.

در ایالت آیوا ترامپ ۵۰ درصد حمایت ها و بایدن ۴۹ درصد حمایت ها را در اختیار دارد.

در تگزاس بایدن ۴۸ درصد و ترامپ ۴۵ درصد حمایت ها را در اختیار دارند اما در ایالت اُهایو ترامپ ۵۱ درصد و بایدن ۴۸ درصد حمایت ها را از آن خود کرده اند.

- دونالد ترامپ بعد از ظهر یکشنبه در لندوندری نیوهمپشایر، طرفداران خود را جمع کرد و سپس برای مراسم "هالووین در کاخ سفید" به واشنگتن بازگشت.

- مایک پنس معاون وی هم با وجود اینکه برخی از دستیاران وی به کرونا مبتلا شدند، به کارزار انتخاباتی خود ادامه داد.

- ترامپ و پنس و همچنین بایدن و کامالا هریس معاون انتخاباتی وی در گفت‌وگوهای جداگانه برنامه "۶۰ دقیقه" شبکه خبری سی بی اس حضور یافتند. البته این برنامه از پیش ضبط شده بود و مصاحبه با ترامپ جنجال‌آفرین.

- ترامپ در این گفت‌وگو با مجری برنامه به جدال برمی‌خیزد که چرا از بایدن سوالات سخت نمی‌پرسید و تنها می‌خواهید با من چنین رفتاری داشته باشید و در نهایت، مصاحبه را نیمه‌کاره رها کرد.

- اما بایدن و هریس تمام مدت اختصاص یافته را به سوالات پاسخ گفتند که اهم اظهارات معاون اول رئیس جمهوری سابق آمریکا را در اینجا بخوانید.

- باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا، روز سه شنبه در حمایت از بایدن و هریس در اورلاندو سخنرانی خواهد کرد. وی همچنین روز یکشنبه در یادداشت توئیتری خود از مدیریت ترامپ در مهار کرونا انتقاد کرد.

- رئیس جمهوری آمریکا در گردهمایی انتخاباتی خود در نیوهمپشایر پس از آنکه مارک میدوز رئیس کارکنان کاخ سفید گفت "ما نمی‌خواهیم همه گیری را کنترل کنیم"، درباره تولید واکسن احتمالی کرونا گفت: "این دارو سریع تحویل خواهد شد." "این به سرعت همه‌گیری را پایان می دهد - به هر حال پایان می‌یابد." "ما در حال چرخش هستیم اما واکسن سریعا از بین می برد ، زیرا ما می‌خواهیم زندگی عادی از سر گرفته شود. زندگی معمولی. ما فقط زندگی عادی و معمولی می‌خواهیم."

- بایدن هم به اظهارات مارک میدوز واکنش نشان داد و گفت این اظهارات نشان می‌دهد دولت ترامپ "از تلاش برای کاهش سرعت گسترش ویروس" منصرف شده است.

بایدن افزود: مارک میدوز رئیس کارکنان کاخ سفید امروز صبح به طور خیره کننده اذعان کرد که دولت حتی از تلاش برای کنترل این همه گیری امتناع ورزیده است، زیرا آنها از وظیفه اصلی خود برای محافظت از مردم آمریکا منصرف شده‌اند.

وی ادامه داد: این یک لغزش توسط میدوز نبود، بلکه تصدیق صریح استراتژی رئیس جمهوری ترامپ از ابتدای این بحران بوده است؛ به اهتزاز درآوردن پرچم سفید شکست و امیدوارم که با نادیده گرفتن آن، ویروس به سادگی از بین برود، چنین نبوده و نخواهد بود.

نظر شما