شناسهٔ خبر: 43556380 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تاثیر مشکلات مالی کشاورززادگان بر فروش اراضی کشاورزان

رقیه قدیمی

مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا گفت: کشاورزان در برابر مشکلات خود صبور هستند، اما در برابر مشکلات مالی فرزندانشان به خصوص تامین هزینه‌های ازدواج و تشکلیل خانواده ناچار به فروش زمین می‌شوند.     

صاحب‌خبر -

احمد پادیاب در گفت و گو با ایسنا گفت: صومعه‌سرا یکی از شهرستان‌های تولیدکننده برنج با کیفیت کشور است و همه تلاش ما این است که اراضی ارزشمند کشاورزی به خصوص شالیزارها فقط به تولید برنج اختصاص داشته باشد و به هیچ وجه شاهد تغییرکابری در آن ها نباشیم.

وی با اشاره به اینکه شرایط آب و هوایی بر تولید و درآمد برنجکاران تاثیر زیادی می‌گذارد، افزود: شرایط آب و هوایی امسال و بارندگی‌های زیادی که رخ داد بر تولید برنج اولیه و راتون تاثیر گذاشت و موجب کاهش تولید برنج این شهرستان نسبت به سال گذشته شد.

تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان از راهکارهای مقابله با ویلاسازی   

پادیاب خاطرنشان‌ کرد: برای اینکه کشاورزان هنگام مواجه شدن با کاهش محصول خود و تامین نیازهای خانواده دچار مشکل نباشند و به فکر فروش زمین نیفتند، باید تدابیر خاص از جمله ارائه تسهیلات ارزان قیمت اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه هیچ کشاورزی دوست ندارد زمینش را بفروشد و حتی گران‌شدن زمین‌ها بسیاری از این عزیزان را وسوسه نمی کند، تصریح کرد: کشاورزان در تحمل مشکلات خود بردبار هستند، اما وقتی فرزندانشان با مشکلاتی چون تامین مسکن و یا هزینه‌های ازدواج درگیر می‌شوند، به ناچار تکه‌ای از زمین شان را می‌فروشند، تا بتوانند گره‌ای از مشکلات مالی بچه‌هایشان باز کنند.

پادیاب ادامه داد: اگر می‌خواهیم کشاورز با خاطری آسوده زمین را حفظ کند، باید حمایت‌های جدی  از کشاورززادگان به خصوص هنگام تشکیل خانواده از سوی دولت صورت گیرد.

تکنولوژی باعث افزایش درآمد کشاورز و مانع فروش زمین کشاورزی می‌شود   

 وی تصریح کرد: توسعه مکانیزاسیون و کاهش رنج تولید برنج از دیگر عواملی است که موجب ماندگاری جوانان روستای در زادگاهشان می شود و با توجه به افزایش قیمت ماشین آلات کشاورزی، ضروری است بانک‌ها نیز تسهیلاتی خاص در این خصوص در اختیار کشاورزان قرار دهند.

مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا گفت: توسعه نوغانداری و دیگر مشاغل جانبی به برنجکار کمک می کند تا رفاه معیشتی خانوارش بالا برود و برای حفظ اراضی خود تلاشی مضاعف داشته باشد.

وی یکی دیگر از راهکارهای مقابله با ویلاسازی های غیرمجاز و تغییرکاربری غیر قانونی را ارتقای آگاهی دهیاران دانست و گفت: دهیاران نقش مهمی در جلوگیری از ساخت و سازهای غیرقانونی دارند و انتظار می‌رود، دهیاران روستاها به خصوص روستاهایی که در حاشیه تالاب این شهرستان هستند، بیش از گذشته بر حفظ اراضی ارزشمند کشاورزی روستایشان حساس باشند.

وی با اشاره به اینکه گران‌شدن نهاده‌های کشاورزی موجب می‌شود که هزینه تولید محصولات کشاورزی بالا برود، گفت: لازم است،   برای حمایت از کشاورزی برنامه‌ریزی‌های اساسی صورت بگیرد وگرنه صدماتی که به بافت روستایی در پی استمرار ساخت و سازهای غیرمجاز به بافت روستاها وارد می‌شود، غیرقابل جبران خواهد بود.

انتهای پیام

نظر شما