شناسهٔ خبر: 43556357 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۴۰ هزار هم‌پوشانی بیمه‌ای در خراسان شمالی برطرف شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی گفت: سازمان‌های بیمه‌گر۱۴۰ هزار هم‌پوشانی بیمه‌ای را در این استان شناسایی و برطرف کردند اما، برخی از شهروندان همچنان دارای دو یا سه دفترچه بیمه درمان هستند.

صاحب‌خبر -

محسن رعنایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه با تشکیل بانک اطلاعاتی این همپوشانی انجام شد اظهار داشت: هم اکنون ۶۲۰ هزار نفر از شهروندان این استان زیرپوشش بیمه سلامت هستند این در حالی است که این آمار در سال ۹۷، ۷۶۰ هزار نفر زیر پوشش بیمه بودند.

وی اظهار داشت: برای رفع هم‌پوشانی بیمه شده های اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، امور ایثارگران به این سازمان ملحق شده اند و همچنین هم اکنون با سازمان زندان ها، اقدمات تامینی و تربیتی نیز تفاهم نامه ای داریم.

رعنایی افزود: عقد قرارداد با سازمان های بیمه گر را امسال توسعه خواهیم داد تا بیمه شده ها و بیماران از خدمات مناسب تری بهره مند شوند.

  وی با بیان اینکه مددجویان نهاد کمیته امداد امام خمینی (ره) زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند گفت: در این استان ۱۴ هزار مددجو از خدمات درمانی این نهاد استفاده می‌کردند اما بعد از اینکه زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند هفت هزار نفر رفع هم‌پوشانی شدند.

وی با بیان اینکه با احتساب بیمه شده های سازمان بیمه تامین اجتماعی استان هم اینکه بیش از یک میلیون نفر بیمه شده در خراسان شمالی داریم اظهار داشت: هنوز هم افرادی به صورت مشترک زیر پوشش هر دو سازمان بیمه گر هستند، علاوه بر بیمه تامین اجتماعی بیمه بانک ها، نفت، نیروهای مسلح نیز وجود دارد.

رعنایی با بیان اینکه در این طرح هیچ کس بدون بیمه نخواهد ماند افزود: طرح هم‌پوشانی با نهاد کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و نیروهای مسلح انجام شده است که افرادی که بیش از یک دفترچه دارند شناسایی و دفترچه های اضافه حذف شده است، هر فردی از بیمه ای باید استفاده کند که استحقاقش را دارد.

وی بر جزیره ای عمل کردن در حوزه بیمه ای نیز انتقاد کرد و افزود: برای جلوگیری از این امر طرح هم‌پوشانی اجرا شده است اما هم اکنون نیز نیاز به ساماندهی دارد.

وی اظهار داشت: در اجرای این طرح فرد با ارائه کد ملی از دفترچه ای باید استفاده کند که اصلی است دفترچه فردی باطل خواهد شد.

رعنایی با بیان اینکه باید آمار دقیقی از بیمه شده های استان در اختیار داشته باشیم گفت: برخی از شهروندان قانونی و یا به دلایلی مختلف داری چند دفترچه هستند که این امر مانع آمار دقیقی از وضعیت بیمه ای افراد سطح جامعه می شود.
رعنایی با بیان اینکه بیمه سلامت دارای پنج صندوق است افزود: چند دفترچه ای بودن موجب افزایش هزینه ها و از جمله بروز تخلفات می شود.

وی اظهار داشت: این امر در بیماران خاص و افرادی که دارای بیماری های سخت علاج هستند بیشتر نمود پیدا می کند.

رعنایی از دستگاه ها، نهاد ها و ارگان های حمایتی خواست تا برای هم‌پوشانی تلاش کنند و گفت: چند دفترچه ای بودن هزینه های زیادی برای دولت در بر دارد.

وی با بیان قانون مکلف کرده است همه افراد جامعه باید زیر پوشش یک نوع بیمه باشند افزود: تمام کسانی که فاقد پوشش بیمه یا هستند باید بیمه شوند تا در زمان بروز بیماری از حمایت مالی سازمان های بیه گر قرار گیرند.

وی اظهار داشت: در بحث بسترهای افرادی که زیر پوشش بیمه هستند تا ۹۰ درصد در بخش های دولتی هزینه ها توسط سازمان بیمه گر پرداخت می شود و در سرپایی نیز هزینه تا ۷۰ درصد است.  

مدیرکل بیمه سلامت خراسان شمالی گفت: در سال جاری ۵۰۰ هزار نفر به مراکز درمانی طرف قرار داد مراجعه کردند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش دارد.

وی گفت: در سال ۹۸، یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به مراکز درمانی طرف قرار داد مراجعه کرده بودند.

وی افزود: به طور میانگین در سال گذشته برای هر بار مراجعه ۸۰۰ هزار ریال در مراکز بهداشتی و درمانی هزینه شده بود اما امسال این عدد به یک میلیون و ۵۰ هزار ریال رسید.

 ۷۰ درصد جمعیت استان خراسان شمالی زیر پوشش بیمه سلامت هستند، هم اکنون ۶۲۰ هزار نفر از از شهروندان تاکنون خود را بیمه کرده اند.

 از مجموع این تعداد۴۲۰ هزار نفر بیمه شده روستایی هستند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.

نظر شما