شناسهٔ خبر: 43556352 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وقتی به بودجه ملی نیاز است؛

وعده‌های بی سرانجام وزارت نیرو برای پروژه‌های سدسازی ایلام

ایلام- پروژه‌های سدسازی در استان ایلام از پیشرفت مناسبی برخوردار نیست و بسیاری از آنها نیز تعطیل شده و در این بین وعده‌های وزارت نیرو برای حل مشکلات این پروژه‌ها محقق نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، استان ایلام دارای پروژه‌های عمرانی نیمه تمامی متعددی در بخش‌های مختلف است که در این بین وضعیت پروژه‌های سدسازی در استان مناسب نیست.

پروژه‌های سدسازی در استان ایلام در حال حاضر یا تعطیل شده‌اند و یا از پیشرفت مناسبی برخوردار نیستند. چناره، گاوی، سیکان، میمه و ورگر از جمله سدهای در حال ساخت در استان ایلام است که بیشتر آنها حال و روز خوشی ندارند.

در سال‌های اخیر همواره مسئولان استان ایلام و وزارت نیرو وعده‌های فراوانی برای حل مشکلات پروژه‌های سدسازی در ایلام اعلام کرده‌اند ولی تاکنون بسیاری از این وعده‌ها محقق نشده است.

وعده جدید برای شروع چناره

سد چناره در شهرستان چرداول که قرار بوده برای تأمین آب شرب، صنعتی و بهبود اراضی کشاورزی احداث شود، بعد از گذشت ۲۵ سال، هنوز روی کاغذ مانده است.

هرچند به تازگی خبرهایی مبنی برای فعالیت پیمانکار در این پروژه شنیده می‌شود، در همین ارتباط معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام روز گذشته در جلسه شورای اداری شهرستان چرداول اعلام کرد: ساخت سد چناره پس از سال‌ها پیگیری قطعاً تا دهه فجر کلنگ ساخت آن به زمین زده خواهد شد که تحولی عظیم در استان به وجود خواهد آورد.

احمد کرمی بیان کرد: سد چناره روی رودخانه‌ای به همین نام در حد فاصل استان‌های ایلام و کرمانشاه، در ۲۴ کیلومتری اسلام آباد و ۲۵ کیلومتری سرابله ساخته می‌شود.

سد چناره از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی به طول تاج ۶۰۴ متر، ارتفاع از پی ۱۱۸ متر، ارتفاع از کف بستر ۱۰۴ متر و حجم بدنه سد ۶ میلیون مترمکعب آب است.

تعطیلی سد سیکان

سد سیکان واقع در شهرستان دره شهر نیز یکی دیگر از پروژه‌های بلاتکلیف حوزه سدسازی در ایلام است، با گذشت ۱۰ سال از آغاز ساخت این سد کمتر از ۳۰ پیشرفت فیزیکی دارد، در حال حاضر پروژه نیز تعطیل شده است.

البته این سد هرساله در چند مقطع تعطیلی می‌شود، یکی از دلایل مهم تعطیلی این پروژه عدم اختصاص بودجه به این پروژه توسط وزارت نیرو است.

این سد علاوه بر مشکلات اعتباری دارای مشکل بزرگی دیگر نیز است، هنوز مردم روستای فرهادآباد در کنار سد جابه‌جا نشده‌اند که باید اراضی کشاورزی و مسکونی مردم توسط وزارت نیرو خریداری شود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی روز گذشته در دیدار با معاون وزیر نیرو از اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

بهزاد علیزاده، ضمن ارزشمند بودن و تأثیر گذار بودن سد سیکان در تأمین آب شرب مناطقی از استان و همچنین تأمین آب کشاورزی اراضی پایین دست سد، افزود: وزارت نیرو با تخصیص بودجه لازم برای رفع موانع و مشکلات اجتماعی و همچنین سرعت بخشیدن به ساخت سد و پیشرفت فیزیکی آن به مردم و توسعه و آبادانی حوزه کمک کند.

سد سیکان از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی، حجم مخزن ۱۲ میلیون متر مکعب و ارتفاع ۷۰ متر از بستر و طول تاج ۲۳۰ متری قرار است آب مورد نیاز چهار هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی پایین‌دست خود را تأمین کند.

روند کند ساخت سد میمه دهلران

سد میمه واقع در شهرستان دهلران از دیگر پروژه‌های نیمه تمام در حوزه سدسازی در استان ایلام است، این پروژه سدسازی بیش از ۱۰ سال از ساخت آن می‌گذرد ولی در حال حاضر روند بسیار کندی دارد.

این سد دارای حجم ذخیره ۸۰ میلیون متر مکعبی است و قرار است چهار هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را زیر پوشش خود قرار دهد.

تعطیلی سد ورگر آبدانان

سد ورگر آبدانان نیز یکی دیگر از طرح‌های مهم سدسازی در استان ایلام که عملیات اجرایی آن در سال ۹۳ آغاز شده و هم اکنون پروژه با پیشرفت زیر ۱۰ درصد تعطیل شده است.

پرداخت نشدن حقوق کارگران این سد به مدت یک سال و اعتصاب آنها و همچنین کمبود اعتبارات برای روند تکمیل این سد از جمله مشکلات توقف عملیات اجرایی سد ورگر است.

سد مخزنی ورگر شهرستان آبدانان یکی از نیازهای اصلی کشاورزی در شهرستان آبدانان است چراکه این شهرستان محروم از هرگونه فعالیت صنعتی و متکی به اقتصاد کشاورزی است.

هدف از ساخت سد ورگر آبدانان، آبی کردن ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان آبدانان بوده است، تحقق این پروژه می‌تواند انقلابی در کشاورزی منطقه در پی داشته باشد.

در حالی که بسیاری از پروژه‌های سدسازی برای تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت مردم استان ایلام بسیار مهم هستند، اکثر پروژه با مشکلات اعتباری مواجه هستند.

روند کند و تعطیلی این پروژه‌ها نشان می‌دهد برای فعال کردن آنها نیاز به اعتبارات ملی است، امیدواریم مسئولان وزارت نیرو به وعده‌های خود مبنی برای تسریع در ساخت این سدها عمل کنند.

نظر شما