شناسهٔ خبر: 43556204 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

گزارشی از سریال‌های تلویزیون؛

پاییز بهاری تلویزیون

«خانه امن» و قصه‌اش که وارد پرونده گروهک تروریستی داعش و قصه خانواده‌های نیروهای امنیتی شده است، ماجراهای واقعی را به نمایش می‌گذارد. باید دید این سریال 45 قسمتی با طراحی مرتضی اصفهانی، چقدر می‌تواند با معماها و ورود به موضوعات امنیتی و جاسوسی، نظر مخاطبان را به خود جلب کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فرهنگی - اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شهریور و مهر امسال 3 سریال تاریخی «ایلدا»، «بوم و بانو» و «نجلا» از شبکه‌های یک، ۲ و ۳ سیما روی آنتن رفت و به‌رغم ایجاد برخی حواشی و انتقادها، در مجموع این سریال‌ها توانستند رضایت برخی مخاطبان را جلب کنند. اما در آبان‌ماه جاری و با آغاز ماه ربیع‌الاول و پایان ماه‌های محرم و صفر، کنداکتور سریال‌های تلویزیونی جان تازه‌ای به خود می‌گیرد و با پخش چند سریال مختلف در ژانرهای گوناگون بدون‌شک مخاطبان تلویزیون لحظات خوبی را سپری خواهند کرد. سریال کمدی «صفر بیست‌و‌یک» به کارگردانی مشترک سیدجواد رضویان و سیامک انصاری از شبکه ۳ سیما، فصل سوم سریال «از سرنوشت» به کارگردانی محمدرضا خردمندان و تهیه‌کنندگی اکبر تحویلیان با تم اجتماعی از شبکه ۲ سیما، سریال جاسوسی- امنیتی «خانه‌امن» به کارگردانی احمد معظمی و تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری از شبکه یک سیما و سریال «چای نت» با موضوع سواد رسانه‌ای از شبکه ۵ سیما بدون‌شک حرف‌های زیادی برای گفتن دارند که باید دید با شروع پخش این سریال‌ها، واکنش مخاطبان نسبت به این سریال‌های جدید که در شرایط سخت کرونایی به آنتن رسیده است، چگونه خواهد بود.

***

رسیدن «از سرنوشت» به ایستگاه سوم
دیدن برخی سریال‌ها که موضوعات خاص را به عنوان محور فیلمنامه خود انتخاب کرده‌اند، حتی اگر تلخ هم باشند اما حال خوبی به بیننده می‌دهند، بویژه فیلم‌هایی که روایتگر داستان‌هایی حول محور خانواده و جامعه امروز هم باشند. «از سرنوشت» که تاکنون ۲ فصل آن از شبکه 2 سیما پخش شده است از همین دست سریال‌هاست. این سریال در فاز اول خود نشان داد قابلیت جذب مخاطب را دارد و در سری دوم همچنان مخاطبش را نگه داشت، البته سریال بی‌نقصی نیست اما لااقل قصه‌پردازی و نیز معرفی بازیگران تازه‌کار اما کاربلد در آن، حکایت از برنامه‌ریزی جدی دارد. اینجاست که داستان گفتن آن‌ هم به دور از اغراق از فضایی که عمده مخاطبان با آن غریب هستند، اتفاقا موجب کشش می‌شود؛ حکایتی از زندگی اقلیتی به اسم کودکان پرورشگاهی! برچسبی که جامعه به آنها می‌زند. با پایان یافتن سریال «بوم و بانو» تا پایان هفته جاری، فصل سوم سریال «از سرنوشت» در جدول پخش برنامه‌های شبکه ۲ سیما قرار خواهد گرفت.

فصل سوم این سریال به کارگردانی محمدرضا خردمندان و تهیه‌کنندگی اکبر تحویلیان به اتفاقات دوران جوانی ۲ شخصیت اصلی داستان یعنی هاشم و سهراب می‌پردازد که ایفای نقش آنها را دارا حیایی و کیسان دیباج بر عهده دارند. پیش‌تر ۲ فصل این سریال که به دوران کودکی، نوجوانی و ماجراهای خروج هاشم و سهراب از مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و نخستین تجربه‌های حضور مستقل‌شان در اجتماع می‌پرداخت از این شبکه پخش شد که توانست عنوان یکی از سریال‌های پربیننده تلویزیون را به خود اختصاص دهد. این سریال توسط محمدمهدی سلطانی، روح‌الله صدیق، مسعود کرمی و سارا خسروآبادی نگاشته شده است. در این سریال بازیگرانی چون حسین پاکدل، علیرضا آرا، پوریا پورسرخ، علیرضا استادی، مجید واشقانی، لیلا بلوکات، شبنم فرشادجو، مائده طهماسبی، سیدمهرداد ضیایی، فاطیما بهارمست، مرضیه موسوی، نسیم فروغ، حبیب دهقان‌نسب، سارا والیانی، یغما یارعلی، فریبا نادری، مهدی صبایی، کامبیز منصف، محمد زکی‌زاده، فرخنده فرمانی، فریده دریامج، کریم قربانی، فاطمه شکری، مسعود انتظاری، مائده نجفی، مریم کاظمی، مونا کرمی، مهدیس توکلی، دارا حیایی و کیسان دیباج نقش‌آفرینی می‌کنند. همچنین تهیه‌کننده «از سرنوشت» درباره تولید ادامه این سریال نیز گفته است صحبت‌هایی درباره تولید فصل چهارم به بعد سریال شده است و نویسنده‌ها در تدارک طراحی قصه‌ها هستند تا بزودی نگارش آن آغاز شود.

***

طنازی قدیمی‌ها در «صفر بیست‌و‌یک»
شبکه سوم سیما که بتازگی پخش سریال تاریخی- مذهبی «نجلا» را به پایان رسانده است، جدیدترین سریال خود را با عنوان فصل اول مجموعه «صفر بیست‌و‌یک» به کارگردانی مشترک سید‌جواد رضویان و سیامک انصاری روی آنتن خواهد برد. این سریال که به تهیه‌کنندگی مهدی فرجی، تصویربرداری فصل نخست آن به پایان رسیده است، این روزها تیزرهای تلویزیونی‌اش از شبکه سوم سیما روی آنتن می‌رود و مخاطبان سریال‌های کمدی، بی‌صبرانه منتظرند تا ببینند نخستین دستپخت مشترک جواد رضویان و سیامک انصاری در مسند کارگردان و بازیگر چه از آب در می‌آید. از آنجا که سریال «صفر بیست‌و‌یک» در فصل‌های بعدی هم ادامه خواهد داشت و از قضا این سریال از فضایی کاملا شاد و طنز برخوردار است، بسیاری انتظار دارند حس و حال طنزهای 90 شبی شبکه سوم سیما را برای مخاطبان تداعی کند، از سوی دیگر در شرایطی که مدتی است تلویزیون سریال طنز درخور توجهی را به مخاطبانش ارائه نداده است، وجود ۲ چهره قدیمی کمدی- جواد رضویان و سیامک انصاری- توجه‌ها را به این سریال طنز جلب خواهد کرد.

سریال «صفر بیست‌و‌یک» که قرار است از پنجم آبان‌ماه روی آنتن شبکه ۳ سیما برود ابتدا «نیوجرسی» نام داشت. طبق اعلام رسمی این سریال در ۴ فصل ساخته می‌شود که بتازگی هم مراحل تولید فصل اول آن به پایان رسیده است و قرار است از امشب (پنجم آبان‌ماه) روی آنتن شبکه سوم سیما برود. درباره تصویربرداری سریال «صفر بیست‌ویک» به کارگردانی مشترک جواد رضویان و سیامک انصاری باید گفت تصویربرداری این سریال از ابتدای تابستان امسال با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی آغاز شده بود و بزودی با رعایت شرایط کرونایی کشور، پیش‌تولید فصل دوم آن آغاز می‌شود. سیامک انصاری، سیدجواد رضویان، سیاوش طهمورث، امیرحسین رستمی، سروش جمشیدی، رویا میرعلمی، نگار عابدی، آزیتا ترکاشوند، مریم شیرازی، افشین آقایی و پادینا کیانی(ایفاگر نقش کودک) از بازیگران این سریال هستند و مهدی فرجی که همزمان تصویربرداری فصل سوم سریال پرمخاطب «نون‌خ 3» را به همراه سعید آقاخانی در مناطق غرب کشور پشت سر می‌گذارد به عنوان تهیه‌کننده فصل نخست این مجموعه، کار تولید را در شرایط سخت کرونایی پشت سر گذاشته است.

***

ردپای داعش در «خانه امن»
طی سال‌های اخیر روند تولید سریال‌های جاسوسی- امنیتی وارد فاز جدیدی شده است، برخی از این سریال‌ها با اقبال خوب مخاطبان مواجه شده است که از نمونه‌های موفق چند سال اخیر می‌توان به مجموعه‌های «گاندو» و «ترور خاموش» اشاره کرد. درباره فصل‌های بعدی این ۲ سریال همیشه مباحثی مطرح بوده است که درباره زمان تولید فصل دوم «گاندو» اطلاعات دقیقی منتشر نشده است اما درباره سریال «ترور خاموش» باید گفت گروه سازنده این مجموعه طی این مدت بیکار ننشسته و به جای تولید فصل جدید این سریال، مجموعه جدید «خانه امن» را با همان حال و هوای امنیتی- جاسوسی به تولید رسانده است. مجموعه ۵۰ قسمتی «خانه امن» روایتی جذاب و پرهیجان از یک پرونده جاسوسی- امنیتی است که لایه‌هایی از عملیات پیچیده مقابله با گروهک تروریستی داعش را روایت می‌کند. خانه امن به نویسندگی حسین تراب‌نژاد است و پس از «سارق روح» و «ترور خاموش»، سومین اثر مشترک ابوالفضل صفری در مقام تهیه‌کننده، احمد معظمی کارگردان و مرتضی اصفهانی طراح و مشاور پروژه، با موضوعات خاص و هیجان‌انگیز امنیتی محسوب می‌شود. این سریال که در ۵۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای توسط مرکز سیما فیلم تولید شده، از لوکیشن‌های متعدد، بازیگران متنوع و داستانی پرفراز و نشیب برخوردار است.

حمیدرضا پگاه، پرویز فلاحی‌پور، امین زندگانی، سیما تیرانداز، سامان صفاری، شهروز ابراهیمی، علیرضا رئیسی، قربان نجفی، حمیدرضا عطایی، کاوه آفاق، سپیده خداوردی و سوگول طهماسبی از بازیگران اصلی این سریال هستند. اما درباره این سریال باید گفت بخشی از سکانس‌های این مجموعه در چند کشور مختلف ضبط شده و از خوش‌اقبالی سازندگان «خانه امن» این بوده است که تمام سکانس‌های مربوط به خارج از کشور را درست قبل از شیوع ویروس کرونا به ضبط رساندند تا تولید مجموعه سریال «خانه امن» با بیش از 300 لوکیشن داخلی و خارجی این روزها خود را برای آنتن شبکه یک سیما آماده کند. در پایان باید گفت «خانه امن» و قصه‌اش که وارد پرونده گروهک تروریستی داعش و قصه خانواده‌های نیروهای امنیتی شده است، ماجراهای واقعی را به نمایش می‌گذارد. باید دید این سریال 45 قسمتی با طراحی مرتضی اصفهانی، چقدر می‌تواند با معماها و ورود به موضوعات امنیتی و جاسوسی، نظر مخاطبان را به خود جلب کند.

***
سواد رسانه‌ای با «چای نت»
شاید بتوان به جرات گفت متفاوت‌ترین سریال تلویزیون در روزهای اخیر مجموعه «چای نت» است که با نگاهی طنزآمیز به معضلات فضای مجازی و ارتقای سواد رسانه‌ای می‌پردازد. مجموعه نمایشی «چای نت» با موضوع سواد رسانه‌ای و فضای مجازی به تهیه‌کنندگی امیرحسین طالبی‌کاشانی و کارگردانی آرش تیمور‌نژاد چند روزی است که به عنوان سریال جدید شبکه ۵ سیما روی آنتن رفته است. این مجموعه تلویزیونی با زبان طنز مهارت‌های مورد نیاز مردم در فضای مجازی را آموزش می‌دهد. محمدصادق افراسیابی، معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که این مرکز متولی تولید نخستین سریال کمدی در حوزه سواد رسانه‌ای است، گفت: این سریال با زبان طنز، مهارت‌های مورد نیاز مردم در فضای مجازی را آموزش می‌دهد. این مجموعه بیشتر به موضوع مهارت‌های تحلیل محتوای تبلیغات و پیام‌های رسانه‌ها در فضای مجازی توجه کرده ‌است.

وی با بیان اینکه اتاق فکر برنامه ۲۰ موضوع مرتبط با سواد رسانه‌ای را که مخاطب در زندگی روزمره خود به آنها نیاز دارد شناسایی کرده و در اختیار تیم برنامه‌ساز قرار داده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم همان‌‌طور که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه پیش‌قدم شده و بحث سواد رسانه‌ای را مطرح کرده است، دیگر دستگاه‌ها هم در این حوزه مشارکت کنند تا این سریال ادامه‌دار باشد و در قسمت‌های بعدی به مهارت‌های مورد نیاز مردم در حوزه استفاده از خدمات فضای مجازی پرداخته شود، چرا که این ۲۰ قسمت بیشتر به موضوع مهارت‌های تحلیل محتوای تبلیغات و پیام‌های رسانه‌ها در فضای مجازی توجه کرده است. به گفته وی، سریال «چای نت» پروژه مشترک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما است که متناسب با ویژگی‌های کاربران فضای مجازی تولید شده است و این امید وجود دارد که محتوای این سریال در فضای مجازی توسط کاربران بازنشر شود. گفتنی است بازیگران اصلی این سریال، غلامرضا نیکخواه، عباس محبوب، یوسف صیادی، فاطمه هاشمی، اشکان اشتیاق و بیتا خردمند هستند. ساعد هدایتی، سینا رازانی، سامان گلریز، نسیم باقریان، مرجان علیزاده‌نیا، یاسمن قلی‌زاده، مجید معافی، ژیار محمد‌زاده و... هم بازیگران میهمان هستند. «چای نت» هر هفته از یکشنبه تا سه‌شنبه ساعت 16 روی آنتن می‌رود.

 منبع: روزنامه وطن امروز

نظر شما