شناسهٔ خبر: 43555916 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دور تسلسل در والیبال؟/ وکیلی در تیم نوجوانان؛ خیلی دور، خیلی نزدیک

سرمربی سابق تیم ملی والیبال نوجوانان ایران یک بار دیگر در بین گزینه‌های هدایت این تیم قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان یک بار دیگر این روزها در رسانه‌ها به یکی از سوژه‌های اصلی تبدیل شده است. چندی پیش حرف و حدیث‌هایی درمورد ایجاد تغییرات در این تیم مطرح می‌شد. از همان روزی که این صحبت‌ها مطرح شد عده‌ای اعتقاد داشتند که کادر قبلی باید به کار خود ادامه دهد، اما برخی دیگر معتقد بودند که کادر فنی این تیم نیاز به تغییرات دارد تا روند بهتری پیدا کند.

تیم ملی نوجوانان ایران با هدایت محمد وکیلی در سال 2017 موفق به کسب قهرمانی جهان در بحرین شد. در این رقابت‌ها 20 تیم برتر شرکت داشتند و ملی پوشان نوجوان بدون شکست عنوان قهرمانی را از آن خود کردند، اما در سال 2019 نوجوانان ایران عنوان پنجم را کسب کردند.

* آقای سرمربی دیگر بازیکنان را کتک نمی‌زند؟

اواخر سال گذشته بود که داورزنی به این جمع بندی رسید که باید تغییرات اساسی در تیم نوجوانان ایجاد کند. در همین راستا، حکم سرمربیگری وکیلی در این تیم تمدید نشد تا رئیس فدراسیون بتواند با گزینه‌های جدید وارد مذاکره شود. داورزنی در همان مقطع اظهارنظر جالبی داشت که سر و صدای زیادی در رسانه ها ایجاد کرد. وی اظهار داشت: "باید فردی را برای تیم ملی نوجوانان انتخاب کنیم که بازیکنان را کتک نزند."

این جمله هیچگاه توسط هیچ کدام از مسئولان تکذیب نشد تا شائبه‌هایی درمورد رفتار وکیلی با بازیکنان ایجاد شود. در آن مقطع، داورزنی خط قرمز روی نام وکیلی کشیده بود و هر روز نام یک مربی به عنوان گزینه جدی جایگزینی معرفی می‌شد. تعلل در انتخاب سرمربی نوجوانان موجب شد تا همه چیز به دست فراموشی سپرده شود تا اینکه یک بار دیگر این موضوع به صدر خبرهای والیبالی آمد. گویا دیگر اخلاق جایی در مشخصه های سرمربی آینده تیم نوجوانان ندارد که اگر اینطور نبود با استناد به صحبت‌های داورزنی، وکیلی نباید در بین گزینه ها قرار می‌گرفت! 

این موضوع دلایل مختلفی داشت. اول اینکه ایران میزبان رقابت‌های قهرمانی پسران زیر ۱۹ سال جهان در سال 2021 شد و دیگر اینکه یک بار دیگر نام محمد وکیلی در بین گزینه‌های هدایت تیم ملی دیده می شود. محمدرضا داورزنی در مورد انتخاب سرمربی تیم نوجوانان اظهار داشت: "هنوز برگزاری مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا قطعی نشده و اگر فدراسیون جهانی روی برگزاری رقابت‌های قاره‌ای اصرار داشته باشد، باید منتظر اعلام میزبان از سوی کنفدراسیون آسیا ماند. ما تا یک هفته دیگر، کادر فنی تیم والیبال نوجوانان را معرفی خواهیم کرد."

* وکیلی: نمی‌خواهم سرمربی نوجوانان شوم

نام محمد وکیلی در حالی بین گزینه های نشستن روی نیمکت تیم ملی نوجوانان دیده می شود که وی پس از رقابت‌های والیبال نوجوانان جهان مورد انتقاد محمدرضا داورزنی قرار گرفته بود. از طرف دیگر هم وکیلی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس مدعی شده بود که با شرایطی که ایجاد شده دیگر نمی‌خواهد در تیم ملی نوجوانان کار کند.

وی ادامه داد: واقعا نظر مثبتی برای حضور در تیم ندارم. اگر قبل از اینکه با کسی مذاکره کنند به من می‌گفتند، قطعاً بخاطر کشورم می‌پذیرفتم، اما حالا که با گزینه‌های دیگر مذاکره کرده‌اند، هر شرایطی هم که داشته باشند دیگر مسئولیتی را در رده نوجوانان نمی‌پذیرم. این حق طبیعی من است، چون فکر می‌کنم روال این بود که ابتدا با من مذاکره کنند و سپس به سراغ گزینه های دیگر بروند. خودم را از مسیر تیم نوجوانان کنار می‌کشم تا فدراسیون بتواند گزینه مدنظرش را انتخاب کند.

وکیلی گفت: امیدوارم هر کسی که سرمربی نوجوانان می‌شود روی سن و قد بازیکنان دقت کرده و حساسیت داشته باشد تا به عقب برنگردیم. من به اندازه کافی کار کردم و کارنامه من هم مشخص است. درست نیست که به تیم ملی کشورم «نه» بگویم، اما اتفاقاتی که افتاده من را مجبور کرد چنین تصمیمی بگیرم. نمی‌دانم چه کسی چنین پیشنهاداتی را به فدراسیون داده اما می‌دانم که رفتار آقایان حرفه‌ای نبود. 

* دور تسلسل در والیبال

با وجود اینکه وکیلی این صحبت ها را مطرح کرده و مربی مغضوب داورزنی هم بود، بازهم با این مربی مذاکراتی انجام شده است. باید دید این مذاکرات به کجا می‌رسد و وکیلی بار دیگر سرمربی تیم نوجوانان خواهد شد یا خیر؟ وکیلی که دورترین گزینه برای نشستن روی نیمکت این تیم بود، حالا به نزدیک ترین گزینه تبدیل شده است. پیش از این مربیانی همچون ناصر شهنازی، غلامرضا مومنی مقدم، مسعود آرمات و علیرضا طلوع کیان از گزینه های جانشینی وکیلی به شمار می رفتند. 

به عقیده بسیار از کارشناسان و اهالی والیبال، شاهد دور تسلسل در این رشته هستیم. داورزنی با اضافه کردن کسری غفوری به عنوان نماینده پیشنهادی والیبال ساحلی ایران به کمیته والیبال ساحلی آسیا نشان داد از تصمیم های قبلی خود چندان رضایت ندارد و به فکر بازگرداندن یاران قدیمی خود در قسمتهای مختلف فدراسیون است. اینکه وکیلی و امثال او که با آن شرایط خاص از یک سمت کنار گذاشته شده اند، می توانند یک بار دیگر کمک حال باشند یا خیر، ابهامی است که قطعاً زمان می تواند بهترین پاسخ را به آن بدهد، اما منطقی است که کارشناسان با دیدی باز به سراغ گزینه جدید بروند.

* چرخش موضع ناگهانی؟

محمد وکیلی اخیراً در مصاحبه ای، در خصوص اینکه آیا فدراسیون برای هدایت تیم نوجوانان با وی مذاکره‌ای انجام داده، اظهار داشت: به صورت غیرمستقیم صحبت‌هایی با من شده اما روی این موضوع فکر نکردم و باید دید در آینده چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

سرمربی سابق تیم نوجوانان در مورد اینکه گفته شد وی به خاطر بدرفتاری با بازیکنان از سمتش برکنار شد، گفت: وقتی نتوانستند از رزومه و عملکرد من ایراد بگیرند سعی کردند روی مسائل دیگر موج‌سواری کنند. این موج‌سواری هم با واکنش بازیکنان مواجه شد و ثابت شد که اشتباه و بی‌اساس بوده است.

وی با این صحبت های خود نشان داد که نظرش عوض شده و بدش نمی‌آید بار دیگر روی نیمکت تیم قهرمان جهان بنشیند. از طرف دیگر مسعود آرمات، سرمربی تیم شهرداری قزوین هم یکی از گزینه های داورزنی است. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا با او در خصوص پذیرفتن هدایت یکی از این تیم‌ها مذاکره شده است یا خیر عنوان کرد: با من در خصوص هدایت تیم‌های نوجوانان صحبتی نشده اما امیدوارم که در این هفته تکلیف سرمربی این تیم‌ها مشخص شود. ما در رده جوانان تیم بسیار قوی داریم، اما در رده نوجوانان با توجه به استعدادیابی نیاز به کار داریم. هرچند گفته شده است که احتمالا مسابقات نوجوانان جهان بدون برگزاری انتخابی در قاره آسیا و با توجه به رنکینگ تیم‌ها برگزار شود، اما باید هرچه سریع تر تکلیف سرمربی رده نوجوانان مشخص شود تا در صورت حضور در رقابت‌های جهانی بتوانیم از نام و اعتبار والیبال ایران دفاع کنیم.

والیبال نوجوانان ایران یکی از قدرت های جهان است. اهالی این رشته امید دارند تا داورزنی همچون دوران قبل از حضور در وزارت ورزش، بتواند انتخاب درستی داشته و با میدان دادن به مربیان باتجربه و در عین حال جوان، والیبال ایران را در امر پشتوانه سازی قوی تر از گذشته کند. از طرفی از دست دادن زمان هم می‌تواند ضربه جبران ناپذیری به بازیکنان در این رده سنی بزند که باید جلو آن را هم گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما