شناسهٔ خبر: 43555843 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

ایمنا ابعاد به قدرت رسیدن سعد الحریری را بررسی می‌کند؛

صندلی خالی مردم در کنار حریری

سعد الحریری در حالی دوباره بر کرسی نخست وزیری لبنان تکیه می زند که یک سال پیش و در پی اعتراضات سراسری از این مقام استعفا کرده بود و به خوبی می‌داند که دیگر حمایت‌های مردمی را ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از انفجار مهیب انبار نیترات آمونیوم بندر بیروت، اوضاع داخلی لبنان بیش از پیش آشفته شد و اعتراضات گسترده‌ مردمی را در واکنش به ناکارآمدی دولت به وجود آورد و گسترش بیماری کرونا و تشدید مشکلات معیشتی نیز آنها را دوچندان کرد.

پس از کش و قوسهای فراوان، مصطفی ادیب با حمایت همه فراکسیون‌های سیاسی پارلمان لبنان و اکثریت آرای نمایندگان بهعنوان نخست وزیر این کشور معرفی شد و مسئول تشکیل کابینه شد.

ادیب وانمود می‌کرد قصد دارد برخلاف دوره‌های گذشته، بدون تنش‌های سیاسی و کشمکش‌های حزبی، مسیر اداره کشور را طی کند، اما رفتارهای وی نشان داد که می‌خواهد برنامه‌های فرانسه و سیاست‌های آمریکا را در لبنان اجرا کند و به همین دلیل سیاست‌هایش با مخالفت جریان‌های سیاسی این کشور روبرو شد.

در حالی که مصطفی ادیب اعلام کرده بود با جدیتذدنبال تشکیل کابینه است، اما نهایتاً به دلیل ناهماهنگی سیاسی برای تشکیل دولت جدید، پس از دیدار با میشل عون، رئیس جمهور لبنان از تشکیل کابینه انصراف داده و از سمت خود استعفا داد و عون نیز به سرعت پذیرفت.

پس از این استعفا، گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب نخست وزیر جدید آغاز شد که در تمامی آنها نام سعد الحریری، رهبر جریان المستقبل و نخست وزیر اسبق لبنان شنیده می‌شد؛ کسی که آمریکا و فرانسه برخلاف عربستان سعودی قصد برگرداندن وی به قدرت را داشتند.

نهایتاً با گذشت ٣٠ روز از استعفای مصطفی ادیب، احزاب سیاسی لبنان در پی تشدید اعتراضات مردمی ناشی از مشکلات معیشتی و علی‌رغم مخالفت حزب الله لبنان و جریان امل، سعد الحریری را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور معرفی کردند.

حریری در حالی دوباره بر کرسی نخست وزیری لبنان تکیه می‌زند که یک سال پیش و در پی اعتراضات سراسری از این مقام استعفا کرده بود.

لبنان با مشکلات اقتصادی و معیشتی فراوانی روبرو است و فشارهای حداکثری ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز این مشکلات را مضاعف کرده است و باید دید که سعد الحریری که یک بار بر اثر همین اعتراضات مردمی از سمت خود کنار رفته بود، چگونه وضعیت آشفته کشور را آرام می‌کند؟

حزب الله مخالف به قدرت رسیدن حریری نیست

صباح زنگنه، کارشناس مسائل لبنان به خبرنگار ایمنا می‌گوبد که سعد الحریری مدت‌ها است شعار فاصله از احزاب سیاسی و استفاده از نیروهای متخصص تکنوکرات در دولت را مطرح می‌کند که این مواضع با مخالفت جدی جریان‌های سیاسی لبنان روبرو شده و حزب الله نیز با این رویکرد مخالفت کرده است؛ زیرا حزب الله معتقد است دولت با بکارگیری نیروهای حزبی و سیاسی، نسبت به فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیست مقاوم خواهد بود.

به گفته وی، حزب الله لبنان مخالف به قدرت رسیدن سعد الحریری نیست؛ زیرا در گذشته نیز مخالف استعفای وی بود و در حال حاضر نیز بر تشکیل دولت و رفع مشکلات اقتصادی مردم تاکید دارد.

به گفته این کارشناس مسائل لبنان، طی ماه‌های گذشته، شاهد بروز نوعی آرامش و کاهش تنش در کشورهای منطقه هستیم؛ زیرا ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی توجه خود را به انتخابات‌های تأثیرگذار پیش رو جلب کرده‌اند.

سعد الحریری دنبال جذب کمک‌های مالی آمریکا و عربستان است

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه به خبرنگار ایمنا می‌گوید که سعد الحریری که در طول پانزده سال گذشته در مدیریت اجرایی لبنان از خود کارنامه درخشانی به یادگار نگذاشته و همواره به عنوان چهره شاخصی در اطاعت از غرب و عربستان سعودی شناخته شده و یک ابزار خوب برای پیشبرد اهداف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آمریکا بوده است.

به گفته وی، با اینکه حریری در پرونده مدیریتی خود در عرصه اقتصادی و سیاسی، ره آورد مثبتی برای لبنانی‌ها نداشته است، اما کارنامه‌ای سرشار از دستاوردهای خوب برای آمریکا، عربستان و فرانسه دارد؛ چرا که به جز سازش با جریان‌های سیاسی و تقویت حضور کشورهای غربی و عربستان سعودی در عرصه‌های سیاسی لبنان، هیچ دستاورد تأثیرگذاری بر زندگی مردم نداشته است.

به گفته این کارشناس مسائل خاورمیانه، فعالیت سعد الحریری در عرصه‌های سیاسی به ضرر منافع ملی لبنان است؛ چرا که با روی کار آمدن هر دولتی، تنها در مسیر کارشکنی علیه آن گام برداشته است. نمونه آشکار آن کارشکنی در مسیر دولت حسان دیاب بود که وی را مجبور به استعفا کرد.

هانی‌زاده خاطرنشان می‌کند: با اینکه اختلاف نظرهای بسیاری بین جریان چهارده مارس، وابسته به سعد حریری و جریان هشت مارس وابسته به حزب الله بر سر ترکیب کابینه وجود دارد، اما این بار حریری می‌کوشد تا در تقابل با جریان مقاومت بتواند کمک‌های مالی از عربستان و آمریکا دریافت کند تا از این طریق وضعیت اقتصادی ناپایدار لبنان را به سرانجام نسبی برساند؛ در حالی که با اعتماد به مثلث غربی، عبری و عربی، هیچ معجزه‌ای پیش روی لبنان نخواهد بود و حریری نیز نمی‌تواند در راستای رشد اقتصادی و تامین آرامش مردم لبنان قدم بردارد.

حریری نمی‌تواند حافظ منافع لبنان باشد

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است که سعد الحریری با کارنامه سیاسی مملو از انتخاب به عنوان نخست وزیر و بعد از آن استعفا، پیش‌تر ناکارآمدی خود را ثابت کرده است. در شرایط کنونی لبنان، حمایت جریان‌های مهم از جمله ۲ جریان مهم مسیحی القوات و جریان آزاد ملی و همینطور حزب الله را در کنار خود ندارد و نمی‌تواند برای حل مشکلات روز افزون لبنان راهکاری داشته باشد.

به گفته وی، انتخاب دوباره حریری به عنوان نخست وزیر، به این دلیل است که شخصیت دیگری حاضر به قبول این سمت در شرایط کنونی نیست؛ چرا که برای حل بحران‌های لبنان به یک اراده ملی و سیاسی همه جانبه نیاز است و یک شخص در رأس قدرت نمی‌تواند امور را به تنهایی مدیریت کند.

به گفته این کارشناس مسائل خاورمیانه، حریری که همیشه وابستگی و سرسپردگی خود به کشورهای خارجی از جمله عربستان را نشان داده است، هرگز نمی‌تواند حافظ منافع لبنان باشد. عملکرد وی نشان می‌دهد که طی سال‌های گذشته نتوانسته ساده‌ترین اصلاحات را در لبنان محقق کند و مردم این کشور نیز بر این مسأله واقف هستند.

صدرالحسینی خاطرنشان می‌کند: به نظر می‌رسد حریری در این دوره سخت لبنان، به دلیل ورود بازیگری جدید بنام فرانسه و شخص ماکرون، در شرایطی که از سوی عربستان نیز کمترین حمایت را دارد، دشواری‌های بیشتری را نسبت به گذشته در مقابل خود خواهد داشت.

نظر شما