شناسهٔ خبر: 43555433 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

چرا بعضی افراد خیلی زود و مکرر بیمار می شوند؟

شاید فردی که همیشه ساعت ۷ تا ۸ شب می‌خوابد و یا در بیشتر وعده‌های خود از میوه و سبزیجات استفاده می‌کند شکایت کند که چرا با رعایت این سبک زندگی سالم، سالانه چندین بار با مشکلات سلامتی از جمله سرماخوردگی، گلودرد یا معده درد دست به گریبان می‌شود. پاسخ کوتاه به این سوال این است که: احتمالا چنین فردی سیستم ایمنی ضعیف تری نسبت به سایرین دارد.

صاحب‌خبر -
دکتر هالی، پزشک بیماری‌های عفونی و داخلی در نیویورک در این باره می‌گوید: من تعدادی مراجع کاملا سالم دارم که سالانه ۵ تا ۶ بار به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی ـ. سرماخوردگی یا آنفولانزاـ مبتلا می‌شوند و این در حالی است که سایر افراد که ظاهر سلامت تری دارند به انواع سخت‌تر چنین بیماری‌هایی دچار می‌شوند.

چند بار در سال بیمار می‌شوید؟
برخی افراد تصور می‌کند به طور ویژه در برابر بیماری‌های ویروسی و باکتریایی مقاوم هستند. دکتر فیلیپس، ایمونولوژیست در این زمینه تصریح کرد: مصونیت افراد به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال ژنتیک نقش مهمی در این مورد ایفا می‌کند. ژن‌های ایمنی-شناختی بسیار زیاد و پیچیده هستند و پاسخ ایمنی بدن شما به عملکرد ترکیبی آن‌ها بستگی دارد.

متخصصان همچنین بر این باورند که فردی در میانسالی احتمالا در جوانی یا حتی قبل از تولد، دارای ایمنی اکنونی خود بوده است. در دوران نوزادی و کودکی عواملی وجود دارد که ممکن است در رحم نیز وجود داشته باشد، اما به طور کامل شناخته نشده اند. علاوه بر این، عوامل محیطی مانند آلاینده‌ها و سموم نیز ممکن است به مرور زمان سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کنند.

یکی از فرضیه‌هایی که درباره احتمال بیشتر ابتلای یک فرد به انواع بیماری‌ها ذکر می‌شود این است که هرچه فرد در سنین کودکی بیشتر در معرض انواع باکتری‌ها و ویروس‌ها باشد، سیستم ایمنی قوی‌تر و باهوش تری خواهد داشت. دکتر فیلیپس توضیح می‌دهد که " تمیز نگه داشتن بچه‌ها بیش از حد معمول و استفاده از مایع در ضدعفونی کننده دست‌های آنان ممکن است بیش از آنکه مفدی باشد، آسیب به همراه داشته باشد. "

علاوه بر این، عوامل سبک زندگی مانند استرس، چاقی، نوشیدن زیاد الکل و بهداشت ضعیف، همه می‌توانند پاسخ ایمنی بدن شما را تضعیف کرده و منجر به عفونت‌های مکرر شوند.

چگونه سیستم ایمنی خود را تقویت کنیم؟


به این دلیل که ایمنی صرفا تحت کنترل شما نیست نباید احتیاط را کنار گذاشته و عادات سالم زندگی تان را از بین ببرید، برعکس. دکتر فیلیپس می‌گوید مواد مغذی موجود در میوه‌ها و سبزیجات مانند روی، آهن و ویتامین C. برای یک سیستم ایمنی سالم ضروری هستند، همچنین اسید‌های چرب امگا ۳ نیز لازم است.

امگا ۳ موجود در ماهی‌های چرب از جمله ماهی آزاد، تولید لنفوسیت‌ها را تقویت کرده و سلول‌های ایمنی که خط مقدم دفاع در برابر عفونت‌ها هستند را قوی می‌کند. پزشکان تاکید می‌کنند که بهتر است مواد مغذی محافظ سیستم ایمنی بدن را از طریق مواد غذایی دریافت کنیم تا از طریق مکمل ها.

همچنین خواب و ورزش کمک شایانی به تقویت سیستم ایمنی بدن شما می‌کند - خواه احساس کنید این عادت‌های سالم به نفع شماست یا نه. ورزش گردش خون را بهبود می‌بخشد. دکتر فیلیپس توضیح می‌دهد که افزایش گردش خون تولید آنتی بادی‌های ضد میکروب را افزایش می‌دهد، ورزش همچنین استرس را کاهش می‌دهد که به عملکرد سیستم ایمنی بدن شما آنهم در بهترین شکل ممکن کمک می‌کند.

خواب یک زمان ترمیم کننده سلامت برای بدن است. دکتر فیلیپس معتقد است: هنگام خواب، بدن پروتئین‌های ایمنی به نام سیتوکین ترشح می‌کند که به مبارزه با عفونت‌ها و کنترل پاسخ بدن به استرس کمک می‌کنند؛ بنابراین کمبود خواب می‌تواند منجر به کمبود تولید سیتوکین‌ها و سایر سلول‌های ایمنی محافظ شود و شما را در برابر عفونت آسیب پذیر کند.

بهترین کار برای تقویت سیستم ایمنی این است که به عادت‌های سالم و بهداشتی که قبلاً داشته اید پایبند باشید. اما به یاد داشته باشید که فقط به این دلیل که به نظر می‌رسد کمی مکرر مریض می‌شوید، لزوماً به این معنی نیست که شما ناسالم هستید - فقط کمی برای ابتلا به بیماری مستعدتر هستید.
منبع: بهداشت نیوز

نظر شما