شناسهٔ خبر: 43555087 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

دولت انتقالی سودان فلسطین را با وعده 81 میلیون دلار فروخت!

دولت انتقالی سودان پس از چند هفته فشار و تهدید از سوی آمریکا سرانجام وارد روند عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شد، مسئله‌ای که باعث شده آمریکا نیز وعده کمک 81 میلیون دلاری به نام کمک‌های بشر دوستانه به خارطوم بدهد. مردم و احزاب سودان به شدت عادی ‌سازی روابط با صهیونیست‌ها را محکوم کردند.

صاحب‌خبر -


  سرویس خارجی-

سرانجام تطمیع‌ها و تهدیدهای آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور به نتیجه رسید و دولت انتقالی! سودان به سومین کشور عربی تبدیل شد که در چند ماه اخیر با رژیم صهیونیستی روابط خود را عادی کرد. پیش از این امارات و بحرین عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را علنی کرده بودند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، عبدالفتاح البرهان رئیس‌شورای حاکمیت و عبدالله حمدوک نخست‌وزیر دولت انتقالی سودان و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر صهیونیستی روز جمعه با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند سودان و رژیم صهیونیستی برای عادی‌‌سازی روابط فی مابین به توافق رسیده‌اند.
در این بیانیه ضمن اشاره به توافق دو رژیم، اعلام شده «دو طرف برای آغاز همکاری‌های اقتصادی و تجاری با تأکید بر بخش کشاورزی با یکدیگر به توافق رسیده‌اند». این توافق برای کشور فقیر سودان 81 میلیون دلار دستاورد داشته(البته در حد وعده) و آمریکا در قالب کمک‌های خیرخواهانه قول داده به خارطوم پرداخت کند. مسئله‌ای که بسیاری را به این نتیجه رسانده که سودان، فلسطین را به 81 میلیون دلار فروخته است. خیانت سودان باعث شده تا جبهه‌ای علیه دولت انتقالی سودان هم در داخل این کشور و هم در منطقه شکل بگیرد. ترامپ برای پیروزی درانتخابات پیش رو، به شدت به چنین شوهایی نیاز دارد.
واکنش احزاب داخلی سودان
نکته مهم در مورد توافق عادی ‌سازی خارطوم با رژیم صهیونیستی این است که آنها گفته‌اند دولت انتقالی سودان صلاحیت امضای این توافق را ندارد. در این ارتباط، الطیب مصطفی رئیس‌حزب «منبر السلام العادل» در گفت‌و‌گویی، دولت انتقالی فعلی سودان را در جایگاهی ندانست که بتواند با رژیم صهیونیستی توافق کند. الطیب مصطفی به شبکه المیادین گفت که دولت فعلی از لحاظ قانونی نمی‌تواند چنین توافقاتی را انجام دهد و «عبدالفتاح البرهان»، رئیس‌شورای حاکمیتی در حالی با نتانیاهو دیدار کرد که می‌دانست حق چنین کاری ندارد. او با تأکید بر اینکه، حزب منبر السلام، دولت فعلی سودان را به رسمیت نمی‌شناسد و جزیی از این دولت نیست، از تشکیل جبهه متحد در برابر دولت خارطوم و توافق سازش خبر داد.
این شخصیت سودانی، توافق سازش را «خیانتی به سودان و امت اسلامی و مسجدالاقصی» دانست و گفت که با تمام قدرت در برابر حکومت سودان خواهد ایستاد: «چیزی که بیش از همه ما را متعجب کرد، این بود که نتانیاهو به اسرائیلی‌ها گفت آنها بر پایتخت سه کشور پیروز شده‌اند». حزب «امت» سودان به رهبری «الصادق المهدی» نیز در بیانیه‌ای دولت انتقالی سودان را تهدید کرد در صورت برقراری روابط با رژیم صهیونیستی دیگر این دولت را به رسمیت نمی‌شناسد: «نهادهای وابسته به دولت انتقالی، اختیار قانونی برای تصمیم‌گیری درخصوص برقراری رابطه با رژیم نژادپرست اسرائیل را ندارند».
در این راستا، «الصادق المهدی» اعلام کرد که از حضور در کنفرانس «وزارت امور دینی سودان» در اعتراض به سازش با رژیم صهیونیستی کنار می‌کشد. او در بیانیه کوتاهی گفت که «سازش با رژیم اسرائیل، بر خلاف قانون ملی سودان و
بر خلاف التزامات ملی‌گرانه عربی است.» صادق المهدی افزود: «به عنوان فردی که در مقابل حکومت سابق ایستاد تا انقلاب به پیروزی رسید و به عنوان فردی که در تشکیل دوره انتقالی سهیم بود، از حضور در این کنفرانس به نشانه مخالفت با بیانیه مشترک نمایندگان دولت انتقالی با رئیس‌جمهور آمریکا، کنار می‌کشم». او دونالد ترامپ را «تجسم نژادپرستی علیه امت اسلامی و سیاه پوستان» دانست.
 دو حزب «المؤتمر» و «البعث» سودان نیز مخالفت خود را با تصمیم رژیم حاکم بر این کشور برای عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند. حزب المؤتمر به رهبری «حسن الترابی» در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این حزب عادی ‌سازی با اسرائیل را رد می‌کند، اما از حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم استقبال می‌کند».
تشکیل جبهه ضد سازش
از سوی دیگر حزب البعث سودان از اعضای ائتلاف «قوى التغییر» (بخشی از قدرت حاکم) هم گفت که تماس‌ها با گروه‌های سیاسی و اجتماعی سودان را برای تشکیل یک جبهه ملی علیه عادی ‌سازی با رژیم صهیونیستی آغاز کرده است. ائتلاف «الاجماع الوطنی» نیز که دومین فراکسیون حاضر در ائتلاف حاکمیت (ائتلاف نیروهای آزادی و تغییر) است، در بیانیه‌ای سازش دولت سودان با رژیم صهیونیستی را رد کرد و از تشکیل «جبهه مقاومت» خبر داد.
تظاهرات مردم سودان
مردم سودان نیز شامگاه جمعه و پس از اعلام توافق سازش دولت انتقالی سودان با رژیم صهیونیستی در شهر خارطوم، پایتخت سودان تظاهرات کردند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، ده‌ها نفر با برپایی تظاهرات در خارطوم با سر دادن شعار «نه به صلح با رژیم» مخالفت خود با اقدام دولت انتقالی سودان برای عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را اعلام کردند. به دنبال تشدید فشارها، وزارت خارجه سودان روز جمعه و پس از اعلام شدن این توافق گفت: «گام توافق با اسرائیل را برداشتیم اما پارلمان انتقالی درباره قبول یا رد آن تصمیم گیری خواهد کرد». همچنین وزیر خارجه دولت انتقالی سودان گفت: «چیزی که امروز حاصل شد توافق درباره عادی ‌سازی و نه عادی ‌سازی روابط بوده است.»
خیانت بزرگ
از سوی دیگر، «احمد بحر» نایب‌رئیس‌مجلس قانونگذاری فلسطین توافق سازش بین سودان و رژیم صهیونیستی را خیانتی بزرگ و حمایت از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای موفقیت در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور دانست. «بحر» تصریح کرد که این توافق خیانتی بزرگ به اصول و فرهنگ ملت‌های عربی و اسلامی است. «واصل ابویوسف» عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین نیز گفت: «پیوستن سودان به جمع کشورهای سازشگر با رژیم اشغالگر اسرائیل، خنجر جدیدی به پشت ملت فلسطین و زیر پا گذاشتن طرح صلح عربی است.» جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) هم با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: «اعلام عادی ‌سازی روابط میان سودان و رژیم اشغالگر، مسئله‌ای دردناک است و با پیشینه سودان که حامی مسئله فلسطین بود، همخوانی ندارد.» جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم سازش سودان با رژیم صهیونیستی را خیانت به فلسطین و امت اسلامی و تهدیدی برای هویت و آینده سودان توصیف کرد. در بیانیه جهاد اسلامی آمده است: «رژیم سودان هدیه‌ای مجانی را تقدیم دشمن کرد و از قوت مردم فقیر سودان، مبالغ هنگفتی را برای جلب رضایت آمریکا هزینه می‌کند.» جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد: «ما اطمینان داریم که ملت سودان و احزاب قومی و ملی این کشور هرگز این خیانت را نمی‌پذیرند و ائتلاف «قوى الحریهًْ والتغییر» در برابر یک آزمایش سرنوشت ساز قرار دارد.»
واکنش انصارالله
جنبش انصار‌الله یمن نیز توافق سودان و رژیم صهیونیستی بر سر عادی‌‌سازی روابط را محکوم کرد. دفتر سیاسی این جنبش جمعه‌شب با صدور بیانیه‌ای در واکنش به این توافق، اقدام خارطوم در برقراری روابط با   تل‌آویو را ذلیلانه دانست و گفت: «رژیم‌های جنایت‌کاری که با طمع‌ورزی‌های رژیم صهیونیستی غاصب هم‌راهی می‌کنند و بر مقدس‌ترین مسئله اسلامی چوب حراج زده‌اند، امروز مشخص و رسوا شده‌اند». انصارالله در این بیانیه تأکید کرده که رژیم‌های سازش کاری مانند امارات، بحرین و سودان از چنین اقداماتی جز زیان و ننگ نخواهند دید. گردان‌های حزب‌الله عراق نیز در واکنش به عادی ‌سازی روابط سودان و رژیم صهیونیستی اعلام کرد، این اقدامات واقعیت را تغییر نخواهند داد و حرف ملت‌ها عامل تعیین‌کننده در این مبارزه است. گردان‌های حزب‌الله عراق اعلام کرد، عادی ‌سازی «دولت دست نشانده سودان» و دولت‌های خلیج‌فارس خیانت به مردم فلسطین است.

نظر شما