شناسهٔ خبر: 43554487 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تولید بیش از 300 نرم‌افزار علوم اسلامی برای استفاده محققان و پژوهشگران

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور گفت: تاکنون بیش از 300 نرم‌افزار علوم اسلامی در رشته‌های مختلف از آثار شخصیت‌ها و مراکز مختلف حوزوی تولید شده و در اختیار محققان قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین بهرامی یکشنبه شب در نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی که در مدرسه علمیه معصومیه شهر مقدس قم برگزار شد، با بیان اینکه در مسیر بهره‌گیری از فناوری اطلاعات به ویژه هوش مصنوعی در مسیر علوم اسلامی اقدامات مختلفی انجام شده است، اظهار کرد: این عرصه‌ها فضاهای جدیدی را به روی حوزه‌های علمیه باز می‌کند.

وی از جایگاه فناوری اطلاعات در حوزه‌های علمیه یاد کرد و افزود: از سه دهه گذشته فعالیتی به برکت فرمان رهبری در حوزه‌های علمیه آغاز شده است که ما شاهد حجم قابل توجهی از اطلاعات مذهبی در قالب نسخه‌های دیجیتال با برچسب‌های مختلف شکلی از جمله نرم‌افزارها و سایت‌ها هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 300 نرم‌افزار علوم اسلامی در رشته‌های مختلف از آثار شخصیت‌ها و مراکز مختلف حوزوی تولید شده و در اختیار محققان قرار دارد و ده‌ها پایگاه اینترنتی و نرم‌افزارهای موبایلی درحال ارائه خدمات به علاقه‌مندان محتواهای علوم اسلامی به ویژه محتواهای مبتنی بر معارف اهل‌بیت(ع) هستند.

وی با بیان اینکه طی سه دهه اخیر دستاوردهای مختلفی در مرکز تحقیقات کامپیوتری نور در حوزه علوم اسلامی به دست آمده است، عنوان کرد: نسلی از مهندسان آشنا با کلیات علوم اسلامی تربیت شده‌اند که می‌توانند به تولید نرم‌افزارهای مورد نیاز این حوزه اقدام کنند و ما اکنون نسلی از این متخصصان بین‌رشته‌ای را تربیت کرده‌ایم.

بهرامی ادامه داد: امروز روزانه بیش از صدها هزار مخاطب علوم اسلامی درحال استفاده از نرم‌‌افزارهای حوزه‌های علمیه هستند و بسیاری از محققان علوم اسلامی خارج از حوزه‌های علمیه و خارج از کشور به صورت روزانه درحال استفاده از اطلاعات و محتواهای دینی ارائه شده هستند.

وی تصریح کرد: اعتمادی که حوزه‌های علمیه و علمای حوزه نسبت به محصولات کسب کرده‌اند قابل تقدیر و پشتوانه‌ای برای فعالیت فعالانه این حوزه است که این اعتماد جز با سخت‌کوشی، تلاش و کار مجاهدانه انجام دادن به دست نیامده است.

نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری نخستین همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی گفت: امروز در حوزه نخبگانی محصولات فناورانه را به عنوان مرجع مشاهده می‌کنیم که این مرجعیت آسان و به راحتی به دست نیامده و حاصل تلاش‌های شبانه‌روزی محققان میان رشته‌ای علوم اسلامی و فناوری اطلاعات است.

وی با تاکید بر اینکه مفهوم به نام علوم اسلامی دیجیتال باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: علوم انسانی دیجیتال معطوف به علوم اسلامی در برخی از دانشگاه‌های غربی درحال توجه است، فناوری نتایج دقیق‌تری به محققان علوم اسلامی می‌دهد و این بستر و ظرفیت می‌تواند در پیشبرد علوم اسلامی تاثیرگذار باشد.

بهرامی از وجود آسیب در حوزه فناوری یاد کرد و گفت: برای استفاده از فناوری در علوم اسلامی باید بتوانیم آسیب‌ها و نقاط قوت را شناسایی و با تلاش برای کاهش آسیب‌ها، نقاط قوت را تقویت کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات علوم اسلامی نور به رویکرد جدید حوزه‌های علمیه به فناوری اطلاعات اشاره و تصریح کرد: نگاه جدید مدیر حوزه‌های علمیه به فضای مجازی آغازگر فعالیت‌های جدید در این حوزه بوده که امیدواریم در میان مدت نتایج آن را نیز ملاحظه کنیم.

وی اضافه کرد: برنامه پنج ساله نظام جامع فناوری اطلاعات در حوزه‌های علمیه تدوین شده و انجمن تخصصی مطالعات فضای مجازی تشکیل شده است با این نگرش که استفاده از فناوری اطلاعات، فضای مجازی و هوش مصنوعی صرفا یک کنش‌‌گری ساده نیست و حوزه علمیه باید نظریه فضای مجازی تولید و بر اساس آن کار خود را دنبال کند.

بهرامی با بیان اینکه امسال سال حوزه و فضای مجازی نامیده شده است، عنوان کرد: مجموعه این اقدامات تاکید بر این است که حوزه علمیه با درک شرایط جاری فناوری و تاثیر این عرصه بر ابعاد مختلف علوم اسلامی به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت فناوری است و هوش مصنوعی نیز یکی از بسترهای این عرصه است که تلاش می‌کند از این ابزارها دستیاری را برای فقیه فراهم کند تا مراحل استنباط به شیوه مطلوب دنبال شود.

نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری نخستین همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی با تاکید بر اینکه منظور از این همایش کنار گذاشتن پژوهش و تحقیق نیست، گفت: همانطور که طی این 30 سال فناوری بیشتر و بیشتر به پژوهشگر علوم اسلامی کمک کرده، قرار است این کمک‌ها عمیق‌تر و دقیق‌تر باشد.

وی با اشاره به اینکه محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی مورد استفاده محققان است، تصریح کرد: امروز ماشین تحلیل صرفی و نحوی عبارات عربی را داریم که این ماشین می‌تواند تمام اجزا و نقش یک عبارت را مشخص کند.

بهرامی گفت: با استفاده از بستر هوش مصنوعی توانسته‌ایم یک میلیون و 200 مجله و مقاله از سال‌ها پیش را در یک قالب کنار هم قرار دهیم؛ امروز سه دستاورد سامانه هوش مصنوعی و علوم اسلامی با عنوان نجف که همان ناصر جامع فقیه است در این همایش رونمایی خواهد شد و امیدواریم با مشارکت علما و اساتید به دستاوردهای بیشتری در این حوزه برسیم.

انتهای پیام/78023*40

نظر شما