شناسهٔ خبر: 43552820 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

آیت الله اعرافی:

هوش مصنوعی سرعت و دقت در نظام سازی فقهی را بالا می‌برد

مدیر حوزه های علمیه تأکید کرد که هوش مصنوعی به مثابه فرایندی که در اجتهاد به کار گرفته می‌شود می‌تواند سرعت و دقت را بالا برده و نظام ساز باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور عصر امروز در آیین افتتاحیه نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی که در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت مظلومانه امام حسن عسکری(ع) و تبریک آغاز امامت امام زمان(عج) گفت: پس از آنچه که در عصر رضوی اتفاق افتاد، دستگاه خلافت در عصر امام رضا(ع) تجربه جدیدی را به کار بست که تقریباً بی سابقه و منحصر به فرد بود و آن این بود که ولایت و امامت را در خلافت هضم کند.

وی ادامه داد: این بزرگترین و خطرناک ترین راهبرد خلافت عباسی بود که پیچیدگی بسیاری داشت، اما با اراده الهی و تدبیر امام رضا(ع)، این توطئه به درخشش و تابش نو و جدیدی از پرتو ولایت تبدیل شد؛ پس از عصر رضوی همه آفاق برای تداوم عصر حضور تاریک شد و سه امام متأخر(ع) دیگر هیچ امیدی به ظاهر در ابعاد کلان برایشان وجود نداشت، از این جهت مشاهده می کنیم که ابناء الرضا(ع) از عمرهای کوتاه برخوردار بوده و تحت محاصره شدید بودند.

آیت الله اعرافی هدایت جامعه اسلامی در عصر غیبت را رسالت سنگین فقها و علمای دین دانست و عنوان کرد: ائمه معصومین(ع) پس از امام رضا(ع) عقل و ذهن جامعه اسلامی را برای عصر غیبت و ارتباط با علمای دین و شریعت آماده سازی کردند.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: با الهام گیری از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و مراجع بزرگوار تقلید در مسیر بزرگی قرار گرفته ایم که مقداری از آن را طی کرده و باید تلاش کنیم تا به نقطه مطلوب دست پیدا کنیم.

وی ابراز کرد: حوزه در پرتو هدایت های رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید و مصوبات شورای عالی حوزه های علمیه بیش از 100 پروژه را مورد توجه قرار داده است و در قلمرو مباحث فضای مجازی و مسائل مربوط به هوش مصنوعی در کنار ده ها طرح گام هایی را برداشته است.

آیت الله اعرافی تأکید کرد: در اسناد کلان و نظامات جامع حوزه دو یا سه سند مرتبط با فضای مجازی است که در آموزش و پژوهش گنجانده شده و در درختواره جامع حوزه یکی از قلمروها حوزه های مجازی و مسائل مرتبط با آن محسوب می شود که مقدماتش آغاز شده است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور بیان کرد: تعیین کمیته متخصص فضای مجازی برای پایان نامه ها، راه اندازی سامانه تقریر و سامانه فقاهت نیز از جمله اقدامات ما بوده که دوستان در سامانه تقریر به آن دسته از تقریراتی را که طلاب ممتاز زیر نظر استاد صورت می پذیرد دستیابی دارند و این سامانه به تعبیر بنده بازار مشترک علمی و تولید علم است که حجم بزرگی از مباحث علمی را به اشتراک می گذارد.

وی اضافه کرد: در شرایط کرونایی ضمن اینکه دوستان اقدامات بسیاری برای آموز مجازی انجام داده اند، نرم افزار جامع آموزش مجازی به صورت آنلاین و آفلاین برقرار بوده و مراکز هدایت علمی نیز در حال فعالیت هستند.

عضو فقهای شورای نگهبان بر ضرورت علم سنجی در حوزه علوم اسلامی تأکید و بیان کرد: دنیا در علم سنجی و رتبه بندی گام های بزرگی برداشته است و کشور ما نیز در سال های اخیر در این زمینه اقداماتی داشته است، اما علوم اسلامی و علوم انسانی از این منظر نیازمند رتبه بندی از سوی حوزه است که مدیریت آن به مرکز تحقیقاتی نور سپرده شده است.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: ما در راستای هوش مصنوعی بودجه برنامه ای تقریبا نداشته ایم و کارها با زهد و قناعت پیش رفته است؛ برای این طرح ها باید میلیاردی هزینه شود، اما ما بودجه رسمی نداشته ایم و با زهد و قناعت طلبگی آن را تا بدین جا رسانده ایم.

عضو فقهای شورای نگهبان نسبت هوش مصنوعی و حوزه را مورد توجه قرار داد و گفت: در آینده یکی از پایه های تحولی آینده زندگی بشریت هوش مصنوعی است، زیرا یک موضوع فرابخشی، فرارشته ای و فرافناوری محسوب می شود که باید بدان توجه بسیاری داشت.

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی از یک منظر موضوعی برای علوم اسلامی است که باید به همه ابعاد آن از این منظر پاسخ داده شده و مورد بررسی قرار گیرد، ابراز کرد: به بیان دیگر باید هوش مصنوعی را از منظرهای مختلف از دیدگاه اسلام مورد بررسی قرار گیرد، چراکه به مثابه موضوعی برای فقه معاصر است؛ همچنین هوش مصنوعی به مثابه ابزار در تحقیق حوزوی، آموزش حوزوی و تبلیغ و نظامات شکلی و محتوایی حوزه نیز به کار می رود و ابزاری در دست مجتهد، فقیه و محقق علوم اسلامی است.

آیت الله اعرافی تأکید کرد: هوش مصنوعی به مثابه فرایندی که در اجتهاد به کار گرفته می شود می تواند سرعت و دقت را بالا برده، نظام ساز بوده و در ارتباط سازی میان مفاهیم مؤثر باشد، از این رو ما طبق وظیفه سراغ این موضوع می رویم./841/پ201/ف

نظر شما