شناسهٔ خبر: 43552617 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

برای نخستین بار در ایران صورت گرفت ؛

فناوری تولید مواد اولیه ساخت ماسک و البسه بیمارستانی

رئیس مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان گفت:ایران به فناوری تولید مواد اولیه ساخت ماسک و البسه بیمارستانی دست یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش شمانیوز به نقل از صدا و سیما ، عیسی انوشا  با اعلام این خبر گفت: نخستین بار در ایران به دانش و فناوری تولید ماده اولیه مورد استفاده در تولید ماسک و انواع البسه‌های بیمارستانی با نام علمی «لومت» دست یافته ایم.

رئیس مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان با بیان اینکه مصرف این ماده اولیه در دوران کرونا افزایش یافته است، افزود: این ماده اولیه علاوه بر ماسک و البسه بیمارستانی در تولید کالای خواب، لوازم خانگی و ریسندگی با نخ ظریف کاربرد دارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون این ماده اولیه از طریق واردات و از خارج تامین می‌شد، گفت: تولید نیمه صنعتی این محصول مهم، کاربردی و راهبردی پلیمری را آغاز کرده ایم و به زودی تولید آن در مقیاس صنعتی آغاز خواهد شد.

رئیس مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان میزان نیاز کشور به این ماده اولیه را سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار تُن اعلام کرد و افزود: با راه اندازی خطوط تولید صنعتی این ماده، کل نیاز کشور به این مواد در داخل تامین شده است و دیگر نیازی به واردات این ماده اولیه نخواهد بود.

انوشا گفت: ارزش افزوده این ماده اولیه ۴۰ درصد است و درصورت تامین نیاز داخل، این ماده با ارزش افزوده بیشتر درسبد محصولات صادراتی قرارخواهد گرفت.

گفتنی است؛ محصول پلی‌اتیلن ترفتالات با نقطه ذوب پایین (LOW MELT-PET) نوعی از پلیمر است که کاربرد فراوانی در تولید ماسک پزشکی، لباس یک بار مصرف بیمارستانی، پارچه یک بار مصرف حمل و نقل و پوشک نوزاد و کالا‌های خواب دارد.

این محصول پلیمری که دارای چهار گرید بوده دارای کاربرد‌های متنوعی است و جزو باارزش‌ترین محصولات پتروشیمی به حساب می‌آید. مطابق با برنامه زمان بندی تعریف شده، به زودی پتروشیمی شهید تندگویان، علاوه بر تولید صنعتی و تجاری (LOW MELT-PET)، تولید محصولات جدید دیگری همچون گرید‌های زیست تخریب پذیر، گرید PET G بسته بندی با شفافیت و دوام بالا، تولید کاتالیست‌هایی بر پایه آنتی مواد مورد استفاده در واحد‌های تولید پلی اتیلن ترفتالات PET را آغاز خواهد کرد.

پیش از این نیز شرکت پتروشیمی شهید تندگویان موفق به تولید گرید‌های مختلف PET از جمله تولید صنعتی گرید چادر مشکی و گرید نخ تایر شده است.

پتروشیمی شهید تندگویان بزرگ‌ترین و تنها تولیدکننده محصول PET در صنعت پتروشیمی کشور است که ظرفیت تولید سالانه آن بیش از یک میلیون و ۵۸۷ هزار تن محصول متنوع از جمله گرید‌های مختلف PET است. صدا وتصویر دارد.

 

نظر شما