شناسهٔ خبر: 43552469 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

۴۰۰ هزار تن ذرت در بنادر کشور از بین رفت / در نهاده‌های دامی شاهد رانت و ‌انحصاریم

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: نزدیک به ۴۰۰ هزار تن ذرت در بنادر کشور از بین رفته است.

صاحب‌خبر -
  جواد عسگری بعدازظهر امروز در همایش ائمه جمعه استان فارس با اشاره به اهمیت امنیت غذایی در دنیای امروز اظهار داشت: برای رسیدن به امنیت غذایی باید سازوکارهایی را تعریف کنیم تا به این هدف برسیم.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی همه محصولات کشاورزی یکی از سازوکارهای تامین امنیت غذایی است، گفت: در این زمینه اولویت نخست خرید تضمینی محصولات استراتژیک مثل گندم است؛ کشور سالانه بین ۱۲ تا ۱۳ میلیون گندم نیاز دارد اما به دلیل بی‌دقتی و بی‌تدبیری در خرید گندم پول کشاورز به موقع پرداخت نمی‌شود.

عسگری با بیان اینکه پرداخت پول گندم ۶ ماه بعد از خرید تضمینی مشکلاتی را برای کشور به وجود آورده و سبب بی‌رغبتی کشاورزان در کشت گندم شده است، افزود: در سنوات گذشته به واسطه بی‌تدبیری‌ها و بی‌دقتی‌ها مجبور شدیم مازاد نیاز کشور در بحث اقلامی مثل گندم را از حاشیه خلیج فارس یا آسیای میانه با نرخ بین‌المللی تامین کنیم. 

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: کمیسیون کشاورزی به جد این مسئله را دنبال می‌کند که خرید تضمینی محصولات کشاورزی را نزدیک به نرخ بین‌المللی انجام دهد تا کشاورزان ما با انگیزه بتوانند کار و تولید کنند تا وابسته نباشیم.

وی با بیان اینکه دشمن روی محصولاتی مانند گندم تمرکز کرده است، عنوان کرد: کمیسیون کشاورزی این موضوع را بررسی و آنالیز کرده و مشکلات خرید گندم را در قالب طرح ۲ فوریتی آورده که در جمع نمایندگان نیز به تصویب رسید  و دولت هم گندم را با نرخ ۴۶۰۰ تومان از کشاورز بخرد. به محض گران شدن قیمت گندم کشاورزان با انگیزه وارد شدند و ما در آینده مشکل واردات گندم نخواهیم داشت.

عسگری با بیان اینکه در موضوع نهاده‌های دامی به واسطه وجود رانت و واردات انحصاری با مشکل عدیده مواجه شدیم، تصریح کرد: نزدیک به ۴۰۰ هزار تن ذرت در بنادر کشور از بین رفته است. همچنین هزاران تن سویا به واسطه بی‌تدبیری دچار خودسوزی شده است. سالانه ۹.۲ میلیون تن ذرت وارد می‌کنیم در حالی که ۲ میلیون تن تولید داریم همچنین ۴.۲ میلیون تن سویا نیاز داریم که ۳۰۰ هزار تن تولید می‌کنیم، جو نیز از نهاده‌های مهم کشاورزی است که  ۶.۶ میلیون تن نیاز داریم و ۵۰ درصد در کشور تولید می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه با وجود اعتباراتی که در بخش کشاورزی گذاشته می‌شود اما کار احیای زمین‌ها به ویژه در خوزستان و سیستان و بلوچستان به خوبی انجام نشده و این سبب ایجاد رانت شده است، خاطرنشان کرد: با مدیریت انقلابی در زمینه کشاورزی نیازی به واردات نیست و مجلس نیز با اراده قوی این موضوع را دنبال می‌کند تا همه نیازهای کشور را در داخل تولید کنیم.

46

نظر شما