شناسهٔ خبر: 43552456 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صبا | لینک خبر

واکنش ساترا به حکم قضایی برای مدیر آپارات/ نظر کارشناسی را به دادگاه دادیم

ساترا ضمن ابراز رضایت از تلاش‌های آپارات برای اصلاح فرآیندهای نظارتی، از دستگاه قضایی خواست به مؤلفه‌های حکمرانی و تنظیم‌گری توجه کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، یک روز بعد از اخباری که درباره صدور حکم حبس برای محمدجواد شکوری مقدم مدیرعامل آپارات منتشر شد، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) نهاد تنظیم‌گر پلتفرم آپارات به این حکم واکنش نشان داد.

ساترا طبق این اطلاعیه، مسئولیت را از مدیر پلتفرم سلب نکرده و ابراز امیدواری کرده که پرونده این پلتفرم با حسن نظر دستگاه قضایی مواجه شود. متن این اطلاعیه که در حساب توییتری علی سعد، سرپرست معاونت کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا منتشر شده، به این شرح است:

«با توجه به اخبار منتشرشده درباره حکم صادره توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب با موضوع رسیدگی به پرونده مدیرعامل شرکت صبا ایده، مالک رسانه آپارات، بیان نکاتی ضروری است:

از اصول پذیرفته‌شده تنظیم‌گری در غالب کشورهای دنیا، اصل مهم «مسئولیت ویرایشی» (Editorial Responsibility) پلتفرم و رسانه در قبال محتوای منتشرشده است که به عنوان مبنای نظام توزیع مسئولیت در بارگذاری و انتشار محتوای صوت و تصویر در رسانه‌های کاربرمحور و ناشرمحور مطرح می‌شود. هر چند این مسئولیت در رسانه‌های کاربرمحور با رسانه‌های ناشرمحور، تفاوت دارد و طبعاً تکالیف متفاوتی را بر آن‌ها بار می‌کند.

در کشور ما هم اصل مزبور همواره مورد تاکید ساترا بوده تحت قالب مقررات عمومی رسانه‌های صوت و تصویر تشریح و ابلاغ شده است.

در وضعیتی که رسانه‌های کاربرمحور خارجی بدون قبول مسئولیت و عدم پاسخگویی در قبال قوانین و الزامات ملی و فرهنگی به راحتی فعالیت می‌کنند، ساترا وظیفه خود را حمایت بدون تبعیض از رسانه‌های داخلی در برابر رسانه‌های خارجی می‌داند و این مسأله در سال جهش تولید به طور جدی دنبال می‌شود. رسانه‌های بومی که با تلاش کارآفرینان داخلی شکل گرفته‌اند، جزو سرمایه‌های ملی هستند و اطمینان داریم موفقیت آن‌ها در مقابل سلطه و مونوپلی رسانه‌ای موجود در جهان، قطعا در راستای تامین منافع ملی و رفع دغدغه‌های فرهنگی خواهد بود.

در خرداد ماه ۱۳۹۹ همزمان با طرح موضوع در دادگاه، با درخواست مکتوب مدیرعامل رسانه آپارات، بررسی و کارشناسی نسبت به موضوع انجام شد و بر اساس اصل توزیع مسئولیت بین بارگذار و مدیر پلتفرم، جلساتی با مدیر رسانه و سطوحی از مقامات محترم قضایی برگزار شد.

بر اساس بازدیدهای دوره‌ای گروه ارزیابی و نظارت ساترا که از رسانه‌ها از جمله رسانه آپارات انجام شد و در تاریخ ۲۷ خرداد ۹۹ نتیجه آن به اطلاع عموم رسید، مشخص شد این رسانه به تناسب حجم بالای محتوای بارگذاری‌شده، تلاش جدی و موثری در راستای اصلاح فرآیندهای نظارتی خود انجام داده است. با توجه به بدوی بودن رأی صادره و ارجاع پرونده به شعب تجدید نظر، ساترا، گزارش و نظر کارشناسی خود را به دادگاه ارائه می‌کند که با حسن نظر دستگاه قضایی به رسانه‌های بومی و در عین حال توجه به دغدغه‌های به‌حق فرهنگی، امید است مؤلفه‌های حکمرانی و تنظیم‌گری رسانه مورد نظر قرار گیرد.»

انتهای پیام/

نظر شما