شناسهٔ خبر: 43552368 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سراسر زندگی امام حسن عسکری (ع) مظلومیت و غربت است

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: سراسر زندگی امام حسن عسکری (ع) مظلومیت و غربت، اما با درایت آسمانی آن حضرت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری امام جمعه بوشهر امروز در تحلیلی بر تاریخ زندگی امام حسن عسکری (ع) و با تسلیت سالروز شهادت یازدهمین امام شیعیان «ع» بیان کرد: این امام همام، نهال وکالت در تمامی سرزمین‌های اسلامی ایجاد کرد، توسعه داد و مردم را در جغرافیای جهان اسلام به این طریق هدایت و سازماندهی می‌کرد.

او با بیان اینکه امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۳۲ هجری قمری در مدینه متولد شدند افزود: مادر بزرگوار امام حسن عسکری (ع) حُدَیْثه از زنان پارسا، عالم، فاضل، مدیر و مدبر و پدرش بزرگوارش امام هادی (ع) است.

امام جمعه بوشهر، با بیان اینکه در سن ۲ سالگی امام حسن عسکری (ع) به همراه پدر بزرگوارش به دستور متوکل عباسی خلیفه وقت، از مدینه با اجبار به شهر سامرا اعزام شدند عنوان کرد: آنان در منطقه نظامی معسکر تحت مراقبت ماموران مستقر شدند.

صفایی بوشهری، با بیان اینکه امام حسن عسکری (ع) و پدر بزرگوارش در منطقه یاد شده محدودیت فوق‌العاده‌ای داشتند گفت: آن حضرت در سال ۲۵۴ هجری قمری با شهادت امام هادی (ع) به امامت رسیدند.

او با بیان اینکه امام حسن عسکری (ع) شش سال امامت کردند افزود: این امام هماهم در سال ۲۶۰ هجری قمری در سن ۲۸ سالگی به دستور معتمد عباسی با سم به شهادت رسیدند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر بیان کرد: دوران شش ساله امامت یازدهمین امام شیعیان «ع» مصادف با ایجاد جو خفقان شدید حکومت عباسیان در جامعه و دور کردن جامعه از نهاد امامت بود.

صفایی بوشهری با بیان اینکه در آن دوران تهاجم فرهنگی داخلی و خارجی زیادی به اسلام ناب محمدی (ص) ایجاد شده بود تصریح کرد: در این دوران، امام حسن عسکری (ع) با درایت عرشی، نهاد وکالت در تمامی سرزمین‌های اسلامی ایجاد کرد، توسعه داد و مردم را در جغرافیای جهان اسلام به این طریق هدایت و سازماندهی می‌کرد.

او با اشاره به اینکه در آن دوران با حمایت و هدایت نخبگان فرهنگی جامعه نهضت تثبیت جایگاه قرآن و تفسیر متون فاخر دین، قرآن و احادیث گسترش یافت گفت: بسیاری از کتاب‌ها در آن دوران نوشته شد و فضای آموزش، تعلیم و تربیت نیرو‌های نخبه دینی، در جامعه توسعه یافت.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر آمادگی جامعه برای امامت امام زمان (عج) را از دیگر برنامه‌های امام حسن عسکری (ع) دانست و بیان کرد: ایجاد فضایی برای تحقق این مهم از برنامه‌های مهم یازدهمین امام شیعیان «ع» بود که امامت و غیبت صغری و کبری حضرت، ولی عصر (عج) در ۵ سالگی مورد مقبولی جامعه قرار بگیرد.

او با اشاره به اینکه امام حسن عسکری (ع) دو خصلت مهم را بالاترین خصلت‌ها دانسته اند خاطرنشان کرد: ایمان به خدا و خدمتگزاری خالصانه به مردم ۲ صفت مهم مسلمانان است که امام حسن عسکری (ع) آن را بالاترین ویژگی اعلام کرده‌اند.

امام جمعه بوشهر، ایمان به خدا را اتصال انسان به یک منبع فیض که ذات اقدس به جانش است دانست و افزود: در این ویژگی انسان در تمام حالات خدا را حاکم می‌داند و از آن طرف این انسان باید در خدمت جامعه و مردم باشد.

صفایی بوشهری با اشاره به احادیثی از حضرت امام حسن عسکری (ع) تاکید کرد: هر کس حقوق آحاد جامعه را بشناسد و مراعات کند نزد خدا بالاترین مرتبه و منزلت دارد.

انتهای پیام/م

نظر شما