شناسهٔ خبر: 43552223 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

رونمایی از پربازده‌ترین بازار ۷ ماه آغازین سال ۹۹ | کدام بازارها بیشترین و کمترین بازدهی را داشتند؟

تا آخرین روز مهرماه، صدر جدول بازدهی بازارها متعلق به شاخص کل بورس بود؛ ولی ریزش اولین روزی کاری آبان ماه و سقوط به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی، این شاخص را از صدر جدول بازدهی پایین کشاند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، ربع سکه، قطعه طلایی بود که در کمال شگفتی در سومین روز آبان ماه به بییشترین میزان افزایش در سال جاری رسید. روز شنبه این قطعه کوچک طلایی در حوالی ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله می شد که ۱۹۱ درصد بیشتر از آخرین قیمت سال گذشته بود. روز شنبه، شاخص کل بورس هم حدود ۴۰ هزار واحد از ارزش خود را از دست داد تا میزان بازدهی آن از ابتدای سال جاری به حدود ۱۶۸ درصد برسد.

  • کم بازده ترین دارایی در سال ۹۹

شاید عجیب به نظر برسد، ولی دلار نسبت به سایر دارایی های پرریسک در سال ۹۹ کمترین بازدهی را به ثبت رسانده است. تا انتهای مهرماه، میزان رشد دلار حدود ۷۹ درصد بود. این ارز که در انتهای سال قبل در محدوده ۱۶ هزار تومانی قرار داشت، در آخر مهرماه در انتهای کانال ۲۸ هزار تومانی معامله شد. دلار در بیشترین حالت هم در سال ۹۹ رشد بالای ۱۰۰ درصد را تجربه نکرده است و نسبت سقف قیمت این ارز در سال جاری نسبت به آخرین قیمت سال گذشته حکایت از افزایش ۹۹ درصدی دارد. این در حالی است که تمام انواع سکه و طلا در سال جاری حداقل بیشتر از ۱۱۰ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساندند.

حباب سکه چقدر شد؟ | آخرین قیمت سکه و طلا | هشدار به مردم؛ وارد موج‌های بازار نشوید

 به نظر می رسد برای سرمایه گذاران داخلی، دلار نسبت به سایر دارایی‌ها از جذابیت کمتری برای خرید برخوردار است و آن ها در شرایط نااطمینانی ترجیح می دهند که اقدام به خرید طلا یا سهام کنند. تفسیر دیگر این است که مداخله بازارساز در بازار ارز زیاد است و تا حدی در برابر رشد قیمت ها می ایستد. حال آنکه در بازار سهام و طلا، چنین شرایطی برقرار نیست و مداخله بازارساز کمتر است. این امر موجب می شود که رشد ان بازارها، راحت تر رقم بخورد.

سکه های کوچک ربع و نیم، نسبت به سکه امامی در سال جاری افزایش بیشتری را تجربه کرده اند. ربع سکه در انتهای سال قبل  حدودا در محدوده یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قرار داشت. این مسکوک گرانبها در آخرین روز معاملاتی بازار بالای ۵ میلیون تومان معامله می شد و این امر نشان دهنده آن بود که بازدهی این قطعه طلایی از ابتدای سال به نزدیک ۲۰۰ رسیده است. نیم سکه که در انتهای سال قبل کمی بیش از ۳میلیون تومان معامله می شد، اکنون در بازار بالای ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورده است که نشان دهنده ۱۵۰ درصد بازدهی است. در این میان، سکه امامی حدود ۱۴۲ درصد رشد کرده است که کمتر از دو سکه دیگر پرمعامله در بازار داخلی است. به گفته فعالان، سکه های کوچکتر به دلیل قیمت پایین تری که دارند، با افزایش تقاضای بیشتری از سوی افراد عادی مواجه شده اند و کمبودعرضه آن ها مزید بر علت شده است که افزایش بیشتری را نسبت به سکه امامی تجربه کنند. مسلما در صورت تغییر روند بازارها انتظار می رود که ربع سکه و نیم سکه افت بیشتری را نسبت به سکه امامی تجربه کنند و هر سه آن ها، کاهش بیشتری را در مقایسه با دلار تجربه کنند. چرا که دارای حباب قیمتی بیشتری نسبت به اسکناس آمریکایی هستند.

نظر شما