شناسهٔ خبر: 43545424 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

بخشندگی از صفات بارز امام حسن عسکری(ع) بود

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سرخه گفت: بخشندگی از صفات بزرگ امام عسکری(ع) بوده و این صفت در امام به اندازه‌ای بزرگ بود که حتی دشمنان وی نیز به آن اعتراف کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام و المسلمین مهدی محمدی وند همزمان با شهادت امام حسن عسکری و آغاز ولایت امام زمان (عج) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در سرخه اظهار داشت: افتخار می‌کنیم شیعه اهل بیت هستیم و امروز در عصر امامت آن وجود مبارک به سر می بریم، ولی مهم آن است که همه ما خود را در محضر امام زمان بدانیم چون که اعمال ما به محضر ایشان عرضه می‌شود و از احوال ما باخبر هستند.

وی تصریح کرد: این کشور هم کشور شیعه و منسوب به ایشان است و باید طوری زندگی کنیم که اسباب رضایت و خوشنودی آن حضرت را فراهم آوریم و دوری از گناهان و توجه به انجام واجبات دین و عبادات مایه خرسندی ایشان است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سرخه با بیان اینکه از جمله اهداف این انقلاب هم پیش زمینه سازی ظهور است؛ گفت: اگرچه دشمن تلاش می‌کند مانع شود اما باید با تقوا، عمل صالح و پایبندی به آرمان‌های امام و شهدا، با قدرت این راه را ادامه دهیم تا ان شاءالله نظام اسلامی زمینه ساز ظهور آن حضرت شود.

محمدی وند با اشاره به اینکه امام حسن عسکری(ع) در سامرا همانند امام حسن مجتبی(ع) در مدینه غریب بودند؛ افزود: زیرا تاریخ به گونه‌ای تکرار شد که دو حسن، دو امام معصوم و بزرگوار این چنین غریبانه و مظلومانه با زهر به شهادت رسیدند.

وی در ادامه اضافه کرد: فضای سامرا همانند جگر امام حسن عسکری(ع) مسموم و آسمان و زمین همانند حلقه محاصره منزل ایشان تنگ بود و دشمنان امام کور و بی‌مقدار بودند که نمی‌دانستند اگر قدم پیش بگذارند و چیزی از امام طلب کنند، سخاوتش را خواهند دید.

هادی سیاسی بسیج در شهرستان سرخه بیان داشت: امام حسن عسکری(ع) ۲۸ سال غریبانه و تحت فشار و تدابیر شدید امنیتی خاندان عباسی زندگی کرد تا زمانی که خورشید روز هشتم ربیع الاول سر از مشرق بیرون آورد و یازدهمین خورشید آسمان امامت و ولایت غروب کرد؛ حسن بن علی(ع) یازدهمین خورشید هدایت گری بودند که حق تعالی برای روشن کردن راه شیعه در نظر گرفته بود.

محمدی وند با بیان اینکه در کتاب الکافی آمده است که از جمله اقدامات مهم امام حسن عسکری(ع)، در زمینه سازی غیبت امام زمان(عج)، طرح پیشاپیش مسئله غیبت بود؛ خاطرنشان کرد:‌ ایشان در موارد متعددی غیبت فرزندشان را که جانشین پس از خودشان محسوب می‌شد خبر دادند تا مردم را برای غیبت ایشان آماده کنند؛ امام عسکری(ع)، برای مهیا نمودن ذهنیت مردم و خصوصاً شیعه، درباره امر غیبت، شیوه نهان سازی خود را بیش از آنچه در زندگی امام هادی(ع)، مورد توجه بود، به کار گرفتند.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری در مورد امام حسن عسکری(ع) بیان کردند: امامی که موافقان، شیعیان، مخالفان و غیر معتقدان، همه به فضل او، به علم او، به تقوای او، به طهارت او، به عصمت او و به شجاعت او در مقابل دشمنان، به صبر و استقامت او در برابر سختی‌ها، شهادت دادند و اعتراف کردند. این انسان بزرگ، این شخصیت باشکوه، وقتی به شهادت رسید، فقط بیست و هشت سال داشت.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سرخه اذعان داشت: امام حسن عسکری(ع) در سن ۲۲ سالگی عهده‌دار امامت می‌شوند و در سن ۲۸ سالگی توسط معتمد عباسی مسموم شده و به شهادت می رسند. ازجمله سجایای اخلاقی امام حسن عسگری(ع)،  بخشندگی از صفات بزرگ امام عسکری(ع) بوده و این صفت در امام به اندازه‌ای بزرگ بود که حتی دشمنان وی نیز به آن اعتراف کرده‌اند.

محمدی وند افزود: می‌توان از ساده زیستی حضرت نیز الگوبرداری کرد؛ در روایات آمده یکی از اصحاب امام می‌گوید که نزد امام رفتم و مشاهده کردم که ایشان لباس تمیزی بر تن دارند که امام آستین لباس خود را بالا زدند و دیدم که در زیر آن لباس زبری تن کرده‌اند که با دیدن این صحنه امام عسکری(ع) فرمودند که آنچه زیر لباس پوشیدم برای خدا و آنچه روی لباس پوشیدم برای شماست.

وی تاکید کرد: در دوران امام حسن عسکری(ع) زمینه‌سازی برای دوران غیبت انجام شد زیرا این امام تحت نظر بودند؛ ارتباط مردم با ایشان کم بود که بدین وسیله شرایط برای غیبت و ندیدن امام فراهم شد. با اینکه امام حسن(ع) فضا را برای غیبت آماده کردند و مردم نیز در زمان این امام بزرگوار می‌دانستند که فرزندی از ایشان به دنیا می‌آید که غیبت می‌کنند؛ بنابراین سختگیری بیشتری بر ایشان وارد می‌کردند.

 هادی سیاسی بسیج در شهرستان سرخه گفت: خلفای عباسی روایت‌های ظهور امام زمان(عج) را خوانده بودند که امامی ظهور خواهد کرد که بساط حاکمان جاعل را بر می‌چیند؛ در همین راستا در یک پادگان به امام(ع) خانه‌ای دادند و ایشان را به شدت تحت مراقبت قرار دادند تا هم ارتباط شیعیان با امام قطع شود و هم اینکه اگر فرزند ایشان متولد شد او را از بین ببرند.

محمدی وند با بیان اینکه این فشارها در عصر امام جواد(ع) و امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) در سامرا به اوج خود رسید تا جایی که سه پیشوای بزرگ شیعه که در مرکز حکومت آنها در سامرا می‌زیستند با عمر کوتاهی به شهادت رسیدند؛ افزود: امام حسن عسکری(ع) گاهی دستورهای دینی خود را به وسیله نامه‌هایی، به علما می‌نوشتند و با عمل به چنین شیوه‌ای قصد داشتند زمینه غیبت فرزندش را آماده کنند و مردم را به دوری امام عادت دهند؛ به گونه‌ای که غیبت امام زمان(عج) برای آنان ناآشنا نباشد و دچار سردرگمی و انحراف در دین نشوند. حتی بعضی از نزدیکان امام عسکری(ع) از ولادت فرزندشان خبردار نبودند.

وی در ادامه بیان داشت: امام عسکری(ع) در پادگان نظامی سامرا، تحت کنترل شدید حکام عباسی بودند، لذا غالباً با شیعیان فاصله داشتند و ارتباط ایشان از طریق مکاتبات و توقیعات و وکلا بود؛ مثلاً از طریق مکاتبه به سؤالات شیعیان پاسخ می‌دادند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی در شهرستان سرخه خاطرنشان کرد: این وکلایی که امام حسن(ع) گمارده بودند به شبهات شیعیان پاسخ می‌دادند و در راه تبیین حقانیت امام و مسئله غیبت و رسیدگی به اوقاف و وجوهات تلاش زیادی می‌کردند.

محمدی وند اذعان داشت: حتی بعضی از نزدیکان امام عسکری(ع) از ولادت فرزندشان خبردار نبودند، وقتی که امام عسکری(ع) شهید شدند بیرون آمدن حضرت مهدی(ع) و نمازگزاردن بر پیکر پدر توسط امام زمان(عج) همه جا منتشر شد.

 وی در خاتمه گفت: کارگزاران و مأموران معتمد عباسی به خانه امام حسن عسکری(ع) هجوم بردند و دنبال امام زمان(عج) می‌گشتند که ایشان را دستگیر کنند، اما غیبت صغری امام زمان(عج) شروع شده بود و دیدند که که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از دیدگان ناپدید شده است.

نظر شما