شناسهٔ خبر: 43544664 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد

اتاق تهاتری؛ مشکل گشای مشکلات ارز مورد نیاز واردات

قادری، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تشکیل اتاق تهاتری از سوی وزارت صمت را مشکل گشای مشکلات ارز مورد نیاز برای واردات عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، جعفر قادری رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در رابطه با اینکه تعداد زیادی از صادرکنندگان با کارت‌های بازرگانی جعلی دست به صادرات زده‌اند و ارزی به کشور باز نگردانده‌اند، بر لزوم شناسایی صادرکنندگان خوشنام تاکید کرد و گفت: این صادرکنندگان باید با قوت و جدیت کار خود را دنبال کنند.

وی افزود: وزارت صمت باید در بحث کارت‌های بازرگانی جدی‌تر ورود یابد و با کمک اتاق بازرگانی، مشکلات این حوزه را مرتفع کنند.

قادری همچنین به معضل تهاتر کالا اشاره کرد و گفت: اگر صادرکننده قادر به شناسایی وارد کننده‌ای باشد که ارز را بصورت تهاتری به او بفروشد، بسیاری مشکلات در حوزه ارز مورد نیاز واردات حل خواهد شد.

این نماینده مجلس واردات کالا در مقابل فروش نفت را از دیگر راهکارهای ارزی دانست و ادامه داد: مجریان ارزی در مقابل، کالا دریافت می‌کنند که در شرایط تحریم نفتی راهگشاست.

قادری به رادیو گفت‌وگو گفت: تامین کسری بودجه با استفاده از روش‌ها کم هزینه را از دیگر شگردهای پیش رو برای کاهش نرخ ارز است و از طریق انتشار اوراق بدهی و تامین بازار سرمایه، می‌توان از طریق بازار گردانی بازار را تامین کرد.

وی این روند را منجر به حفظ قدرت پول ملی دانست و در عین حال گفت: متاسفانه دولت طی سال‌های گذشته راحت ترین راه را برگزید و با افزایش پایه پولی و افزایش نقدینگی، به تورم دامن زده است که بدترین روشی است که مورد استفاده قرار گرفته است.

قادری اضافه کرد: عملیات بازار باز نیز حالی است که بانک مرکزی با انتشار اسناد خزانه روی حجم پول تاثیر می‌گذارد؛ خاصه در شرایط تورمی که نقدینگی را جمع آوری کرده و در اقتصاد تحرک آفرین خواهد بود.

نظر شما