شناسهٔ خبر: 43544128 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

ولادیمیر پوتین اعلام کرد؛

امریکا و روسیه دیگر ابرقدرت اقتصادی نیستند/ چین و آلمان قدرتهای دنیای جدید هستند

رییس جمهوری روسیه اعلام کرد دوره قدرت امریکا و روسیه و اداره اقتصاد و سیاست دنیا توسط این دو کشور به پایان رسیده است و حال چین و آلمان ابرقدرتهای دنیا هستند. این سخنان در شرایطی ایراد شد که امریکا به بهانه های مختلف اقدام به تحریم کشورها می کند تا اهداف سیاسی خود را پیگیری کند.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها که دنیا درگیر پاندمی و تاثیرات آن روی زندگی ساکنان زمین است، بازار نفت به عنوان منبع مهم و ارزشمند انرژی در دنیا به شدت با کاهش تقاضا روبرو شده است و این وضعیت انتظار می رود تا مدتها در بازار مشاهده شود. بسته شدن مرزهای بین المللی و کاهش سفرهای بین المللی از مهمترین و اصلی ترین دلایل کاهش تقاضای نفت در دنیا عنوان شده است  و کشورهایی که اقتصادهای وابسته به نفت دارند در این شرایط با چالشهای زیادی روبرو شدند.

 ایگور سچین مدیر عامل شرکت روس نفت که یکی از بزرگترین شرکتهای نفتی در کشور روسیه است در مجمع اقتصادی کشورهای اوراسیا به تاثیر همه گیری کرونا روی اقتصاد دنیا و بازار نفت اشاره کرد و گفت: «بازسازی اقتصاد دنیا و افزایش تقاضای نفت در دنیا از ابتدای سال ۲۰۲۱ شروع می شود ولی تا انتهای این سال هم نخواهیم توانست به شرایطی که در سال ۲۰۱۹ داشتیم بازگردیم. اقتصاد دنیا در جریان این بحران تغییرات زیادی را تجربه کرده است و باید بپذیریم که بخش زیادی از این تغییرات به عادتهای تازه زندگی ما تبدیل خواهد شد. یعنی بازگشت به الگوهای کاری و صنعتی و اقتصادی گذشته غیر محتمل است.»

وی ادامه داد: «بشر برای تجربه احیای اقتصادی و رشد نیاز به همکاری و هماهنگی دارد. در واقع تنها تلاش و همکاری تمامی کشورها باهم است که می تواند از شدت آسیبهای ناشی از بحران کرونا روی اقتصاد دنیا بکاهد. بدون شک گذر از این دوره و همکاری همه جانبه دنیا در این مسیر کار بسیار دشواری است ولی انجام آن امکان پذیر است.»

او با اشاره به وضعیت کشور چین و ارایه آمارهایی در مورد رشد اقتصادی این کشور و خارج شدن این کشور پرجمعیت از رکود گفت: «بدون شک خروج از این دوره سخت دشوار است ولی تجربه موفق چین نشان داد که این مسیر را می توان طی کرد. هر چه دنیا الگوی درست تری برای گذر از این دوره سخت داشته باشد، با سرعت بیشتری می تواند رشد را تجربه کند و از آزمون و خطا بپرهیزد.»

 اقتصاد دنیا ماننده حلقه های زنجیر است
راشا تودی هم در گزارش دیگری به تشریح شرایط کنونی اقتصاد دنیا پرداخت و نوشت: «اقتصاد دنیا مانند حلقه های زنجیر به هم پیوسته است. بدون شک ما نمی توانیم اقتصادی پر رونق داشته باشیم در حالیکه مرزهای خود را بسته ایم و اجازه تردد به افراد و کالاها را نمی دهیم. جدا شدن از دنیا تبعات بسیار بدی برای اقتصاد و به خصوص بخش انرژی در دنیا دارد و باید از این مساله اجتناب کرد.»

این رسانه در مورد تاثیر تعاملات سازنده بین تولیدکنندگان انرژی در دنیا و مصرف کنندگان آن نوشت: «این تعاملات سازنده است که زمینه را برای امنیت انرژی در دنیا و تلاش برای ایجاد ثبات در بازار فراهم می کند. از طرف دیگر امنیت انرژی که ماده اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع است، تضمین کننده امنیت اقتصادی در کشورها است.با گذر زمان ما متوجه  شدیم که حفظ این امنیت انرژی و تداوم تعاملات سازنده بین مصرف کنندگان و تولید کنندگان برای داشتن اقتصادی پویا و در حال رشد ضروری است.»

 تحریم ها تخریب کننده رشد اقتصادی هستند
خبر گزاری تاس کشور روسیه در گزارش خود به تحریم های پی در پی امریکا علیه کشورهای مختلف و پروژه های مختلف فعال در حوزه اقتصاد و انرژی اشاره کرد و نوشت: «امریکا بارها کشورهای صادرکننده نفت را تحریم کرده است. این تحریم ها ابعاد مختلفی دارد از تحریم صادرات نفت ایران گرفته تا تحریم در اجرای پروژه «نورد استریم 2» که برای تامین گاز مورد نیاز کشور آلمان از طریق روسیه انجام شده است. این تحریم ها که با اهداف سیاسی امریکا وضع می شود، تنها باعث می شود تا تامین انرژی در دنیا سخت تر شود و هزینه عرضه این محصولات ارزشمند به بازار جهانی افزایش یابد. این کار هزینه های زیادی به اقتصاد دنیا وارد می کند و مانع از رشد اقتصادی می شود و باید با این سیاستها در دنیا مقابله کرد.»

این رسانه در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از ولادیمیر پوتین رییس جمهور کشور روسیه نوشت: «دیگر دوره ای که امریکا و روسیه دو ابرقدرت اقتصادی و سیاسی در دنیا بودند و می توانستند اقتصاد دنیا را اداره کنند گذشته است. جهان باید بپذیرد که در حال حاضر چین و آلمان ابرقدرتهای دنیا هستند و این دور کشور از نظر اقتصادی و تکنولوژیکی نقش مهمی در اقتصاد دنیا ایفا می کنند. پذیرش قدرت و جایگاه این کشورها می تواند دنیا را به مسیر صلح و رشد هدایت کند.»

 این اولین بار است که یک مقام ارشد کشور روسیه به تضعیف جایگاه اقتصادی و سیاسی کشورش در دنیا اشاره کرده است و بسیاری از رسانه های غربی این سخنان را سیاست تازه ای از کرملین می دانند. ولی در پس این سخنان هر اهدافی پنهان باشد، یک واقعیت مهم را در دنیا به نمایش می گذارد و آن قدرت گیری دو کشور و افزایش توان آنها در مدیریت  دنیا است.

نظر شما