شناسهٔ خبر: 43544061 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

راه اندازی قرارگاه رصد بیماری کرونا در کرمان

معاون درمان وزیر بهداشت بر راه اندازی قرارگاه رصد بیماری کرونا و افزایش دو تا سه برابری نمونه گیری تست کرونا در استان کرمان تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیشب سوم آبان ماه در سفر به استان کرمان در نشست مدیران این استان که در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری برگزار شد با اعلام اینکه روند بیماری کرونا در استان کرمان نگران کننده است و بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند از نظر وضعیت بیماری به مراتب بدتر و بد حال‌تر از پیک اول و دوم این بیماری در این استان است، گفت: بیشتر بیماران مراجعه کننده نیاز به خدمات تنفسی دارند و تعداد افراد زیر ۵۰ سال بد حال مراجعه کننده به مراکز درمانی در استان کرمان در حال افزایش است.

او افزود: آلودگی استان کرمان از نظر بیماری کووید ۱۹ بسیار بالاست و ۶۵ درصد تست‌های سرپایی که انجام می‌شود مثبت است و مردم به دلیل هراسی که از این بیماری دارند، دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

جان بابایی با اشاره به اینکه دسترسی به خدمات درمانی به دلیل پهناور بودن استان کرمان آسان نیست، بیان کرد: این استان از نظر امکانات زیر ساختی در حوزه سلامت از نظر میزان تخت‌های بیمارستانی و امکانات بهداشتی درمانی دارای کمبود‌هایی است و کرمان جزو استان‌هایی است که کرونا می‌تواند برایش دردسر ایجاد کند.

 او گفت: از ابتدای شیوع این بیماری در استان کرمان با تدابیر خوب انجام شده است گفت:شرایط به گونه‌ای رقم خورد که افراد بیمار بتوانند از خدمات بستری صحیح استفاده کنند و تاکنون میزان فوتی استان نسبت به جمعیت زیر میانگین کشوری بود.

معاون درمان وزیر بهداشت افزود: اکنون روند رو به افزایشی از این بیماری در شهر‌های کرمان، سیرجان و رفسنجان داریم که نگران کننده است و علت آن هم به رفتار‌های اجتماعی مردم، برگزاری مراسم و تجمعات، رعایت نکردن فاصله گذاری و حضور کارگران فصلی در استان بر می‌گردد.

جان بابایی با اشاره به اینکه این دوره باید شکسته شود و مردم کرمان با تصمیم استانداری باید این سیکل را بشکنند، تصریح کرد: اگر می‌خواهند مراسمی برگزار شود حتما با دستورالعمل‌های بهداشتی و با حداقل افراد باشد.

او بیان داشت: در ادارات استان نیز بهتر است، روند کاهش مراجعه کننده را داشته باشیم و همچنین کارکنان از دور کاری استفاده کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توصیه می‌کنیم افرادی که علائم بیماری را داشتند به اشتباه به حساب بیماری آنفلوآنزا و سرماخوردگی نگذارند و اجازه ندهند تا با حال بدتری به مراکز درمانی مراجعه کنند.

جان بابایی با اعلام اینکه اولویت اول مردم باید حضور در مراکز بهداشتی و درمانی باشد، افزود: این مراکز این امتیاز را دارند علاوه بر ثبت اطلاعات در سامانه نمونه برداری، در صورت مثبت شدن تست، توصیه به قرنطینه انجام می‌شود.

او تصریح کرد: با توجه به اینکه زیرساخت‌های درمانی در همه جای کشور محدود است و در استان کرمان این شرایط سخت‌تر است، با هماهنگی استاندار کرمان اگر ظرفیت تخت‌های بیمارستانی اجازه ندهد، مراکز اقامتگاهی راه اندازی می‌شود.

جان بابایی با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر راه اندازی قرارگاه رصد بیماری کرونا، بیان داشت: این قرارگاه بهتر است در استانداری تشکیل شود.

 او گفت: تصمیم‌هایی که در این قرار گاه انجام می‌شود بر اساس وضعیت این بیماری در استان است.

حمید رضا رشیدی نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز گفت: در حال حاضر ۹۱۱ بیماری بستری قطعی و مشکوک به کرونا در سطح بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۴۷۸ بیمار مشکوک و ۴۳۳ بیمارقطعی هستند و همچنین از این تعداد، ۱۷۱ بیمار در آی سی یو و ۶۲ بیمار تحت درمان با ونتیلاتور هستند.

او افزود: آمار بستری‌های استان کرمان نسبت به پیک دوم این بیماری بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته و در برخی از شهرستان‌ها بیش از ۵۰ درصد است.

رشیدی تصریح کرد: زنجیره بیماری کووید ۱۹ جز با "سخت گیری و اجرای تمام دستورالعمل‌های بهداشتی" قطع نخواهد شد.

انتهای پیام/ب

نظر شما