شناسهٔ خبر: 43543954 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برای تامین جهیزیه نوعروسان،

جشنواره انار مهریز در فضای مجازی آغاز شد

یزد- ایرنا- جشنواره انار شهرستان مهریز با استفاده از ظرفیت های فضای مجازی با عنوان « میوه بهشتی » از سوی هیات فرهنگی مذهبی روضه الشهدا (ع) با همکاری مردم و خیران منطقه با هدف تامین جهیزیه نوعروسان نیازمند از امروز( یکشنبه) آغاز شد.

صاحب‌خبر -

دبیر جشنواره یادشده گفت: برای پیشگیری از شیوع کرونا با استفاده از فضای مجازی و رسانه‌ها در جلب همکاری و همدلی انارکاران منطقه در تهیه جهیزیه برای نیازمندان اقدام به برپایی جشنواره شده است .

جواد علیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عموم شهروندان می‌توانید برای مشارکت در جشنواره هر مقدار از انار سالم، خندان و شکسته خود را با تماس تلفنی تحویل دهند.

وی ادامه داد: با تهیه و فروش انارهای تحویلی خیران و کشاورزان نیکوکار منطقه و از درآمد حاصل آن نسبت به تهیه جهیزیه برای نوعروسان نیازمند و ایجاد زمینه ازدواج آنها فراهم می‌شود.

دبیر جشنواره اظهار کرد: شهروندان و عموم خیران استان یزد هم می‌توانند برای مشارکت در این امر خیر با تلفن ٠٩١٣٨۵٨۴٩٠١ تماس بگیرند تا نسبت به انتقال انارها اقدام مناسب صورت گیرد.

نخستین جشنواره انار مهریز ۱۷ آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ همراه با برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری در این شهر برگزار شد و ۸۰۰ هکتار از باغ‌های شهرستان مهریز به کشت انار از نوع ارقام تفتی، شهوار، میخوش و حصیبی اختصاص دارد.

سطح اراضی کشاورزی مهریز ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار است که ۱۰ هزار هکتار آن را باغ‌ها تشکیل می‌دهد و مرکز این شهرستان ۵۰ هزار نفری در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

 سطح زیرکشت این محصول  در استان  ۶ هزار و ۸۰۶ هکتار است که ۲۱۵ هکتار آن نهال است و یزد رتبه پنجم سطح زیرکشت و رتبه چهارم تولید انار را در کشور دارد و میزان عملکرد برداشت انار در واحد سطح ۱۷ تن و ۲۴۴ کیلوگرم در هکتار است.

بیشترین ارقام انار مرغوب استان شامل ملس یزدی، شیرین شهوار، زاغ عقدا، قصدالدشتی، ملس سریزد است و محصول تولیدی علاوه بر عرضه در بازار استان‌های همجوار، نوع ملس، دانه سیاه، زاغ عقدا و حصیبی آن به عراق و کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

بخشی از محصول به صورت تازه خوری، مقداری هم  به رب انار و ساندیس فرآوری و مقداری هم به‌صورت کنسانتره و اناردان به هند و پاکستان برای تبدیل به ادویه صادر می‌شود.

برداشت انار در مناطق مختلف استان یزد از اوایل مهرماه آغاز و تا اوایل آبان ماه ادامه دارد.  

همچنین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز( شنبه)گفته بود که با فوت ۳۳۵ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید- ۱۹ در کشور به ۳۲ هزار و ۳۲۰ نفر رسیده است و ۳۱ استان همچنان در وضعیت قرمز یا هشدار یا زرد کرونا هستند.

سیما سادات لاری افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر سوم آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، پنج هزار و ۸۱۴ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور شناسایی شده اند و ۲ هزار و ۱۶۹ نفر بستری شدند و  با این حساب، مجموع بیماران به ۵۶۲ هزار و ۷۰۵ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت:  تاکنون ۴۵۰ هزار و ۸۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و چهار هزار و ۹۵۲ نفر از بیماران  در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون چهار میلیون و ۶۸۹ هزار و ۱۱۸ آزمایش تشخیص کووید- ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: شرایط از لحاظ شیوع کرونا در استان های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران ، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز است و همچنین هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارد.

نظر شما