شناسهٔ خبر: 43543938 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فیلم‌هایی که بقای انسان در طبیعت وحشی را به چالش می‌کشند

از قرن‌ها پیش، انسان با طبیعت پیرامونش در جدال بوده و این چالش بزرگ هنوز هم دغدغه بزرگی برای بشریت است. هنر هفتم هم تلاش می‌کند جدال‌های میان انسان و محیطش را به دقت بررسی کند.

صاحب‌خبر -

طبیعت وحشی باورنکردنی است. جنگل‌ها، آب‌های اقیانوس و کوهستان‌های متراکمی که روی کره زمین وجود دارند، به شکل عجیبی دوست‌داشتنی به نظر می‌رسند. طبیعتی که امروز انسان بخش عظیمی از نیازهایش را از آن استخراج می‌کند، هم یادآور گذشته بشریت است و هم هویت مستقل خودش را دنبال می‌کند. بنابراین طبیعت پیرامون ما با همه زیبایی‌هایش اندکی بی‌رحم و خشن هم به نظر می‌رسد. این خشم طبیعی از برنامه‌ریزی ذاتی طبیعت نشات می‌گیرد. بنابراین انسان‌ها رقابت دشواری با این نظم خدادادی دارند. در ادامه تعدادی از بهترین فیلم‌هایی که بقای انسان در طبیعت وحشی را به چالش می‌کشند را بررسی می‌کنید.

127Hours (صد و بیست و هفت ساعت)

نمره منتقدان: ۹۲ از ۱۰۰

داستان واقعی انزوای انسان‌ها همیشه جذابیت‌های ویژه‌ای دارد. این فیلم هم براساس داستان واقعی کوهنوردی آمریکایی ساخته شده است. آرون رالستون کوهنوردی بود که در جمع دوستان و بستگانش به سفرهای ناگهانی مشهور بود. در این فیلم هم او راهی یک سفر ناگهانی می‌شود. هیچکس همراه آرون نیست و اطلاعی هم از سفر او ندارد. اما شرایط مثل همیشه نیست و کوهنورد حرفه‌ای داستان، دچار حادثه‌ای می‌شود که ممکن است زندگی او را نابود کند. در این فیلم جذاب، تماشا می‌کنید که چگونه انسان می‌تواند در تنهایی تا آستانه مرگ پیش برود. «۱۲۷ ساعت» داستان دقیق یک درگیری جانانه میان انسان و طبیعت است.

The Lighthouse (فانوس دریایی)

نمره منتقدان: ۹۰ از ۱۰۰

زندگی و کارکردن در فانوس‌های دریایی، شبیه به نقاشی‌ها نیست. برای پی‌بردن به این حقیقت ترسناک کافی است فیلم «فانوس دریایی» را تماشا کنید. یک درام ترسناک که از روانشناسی در سینما کمک می‌گیرد تا تماشاگرش را هم‌گام با شخصیت‌هایش دچار پریشانی کند. داستان مهیب فیلم با تصاویر سیاه و سفیدی که دارد، ممکن است هرگز از ذهن مخاطب‌هایش پاک نشود. این فیلم به شما ثابت می‌کند جوش و خروش امواج دریا از آن‌چه در روشنایی روز یا آرامش شب وجود دارد، واقعا ترسناک‌تر است. «فانوس دریایی» روایتگر به‌جنون‌رسیدن در طبیعت را در بالاترین سطح ممکن دنبال می‌کند.

در این زمینه بخوانید:

با ترسناک‌ترین فیلم‌های علمی تخیلی آشنا شوی

خاص‌ترین فیلم‌های اکشن تاریخ سینما که باید همین حالا تماشا کنید

بهترین فیلم‌های اکشن که تا پایان سال ۲۰۲۰ منتشر می‌شوند

بهترین فیلم‌های کمدی که تا پایان سال ۲۰۲۰ منتشر می‌شوند

Into the Wild (به درون طبعیت)

نمره منتقدان: ۸۳ از ۱۰۰

شان پن بازیگری است که بسیاری او را با فیلم‌های اکشن و هیجان‌انگیز به یاد می‌آورند. با این حال او کارگردانی یکی از جذاب‌ترین فیلم‌های بیوگرافی چند سال اخیر سینما را برعهده دارد. فیلم «به درون طبیعت» با کارگردانی شان پن، در سال ۲۰۰۷ اکران شد و حتی در مراسم اسکار نامزدی دو جایزه را دریافت کرد. این فیلم در حقیقت اقتباسی از کتابی به همین نام است. کتابی که جان کراکائر در سال ۱۹۹۶ نوشت و سفرهای واقعی کریستوفر مک‌کندلس به آمریکای شمالی و زندگی در طبیعت وحشی آلاسکا را به تصویر می‌کشید. با تماشای فیلم «به درون طبیعت» می‌توانید به طبیعت وحشی و جذاب آمریکای شمالی و آلاسکا سفر کنید.

مک‌کندلس مردی ماجراجو بود که در اوایل دهه ۹۰ بدون پس‌انداز و امکانات قابل قبول به آلاسکا سفر کرد. او در تلاش کرد تا بتواند بدون نیاز به وسایل روزمره زندگی، لذت کاوش واقعی در طبیعت را بچشد.

Tracks (ردپاها)

نمره منتقدان: ۸۳ از ۱۰۰

در دهه هشتاد و دهه نود میلادی، استودیوهای سینمایی پنج بار تلاش کردند تا سفرهای رابین دیویدسون را به فیلم سینمایی تبدیل کنند اما هرگز این اتفاق رخ نداد. در نهایت و در سال ۲۰۱۳ این فیلم با هنرنمایی میا واشیکوفسکا و آدام درایور اکران شد. فیلم «ردپاها» در حقیقت ماجراهای واقعی زنی به نام رابین دیویدسن است که سفرهای باورنکردنی بسیاری را تجربه کرد. او در جریان این سفرها، یکی از عکاس‌های نشریه نشنال جئوگرافیک را به همراه خود برده بود تا تصاویر ماجراجویی‌هایش را ثبت کند.

Crawl (خزنده)

نمره منتقدان: ۸۳ از ۱۰۰

بسیاری از فعالان محیط زیست باور دارند انسان‌ها در سال‌های اخیر با دخالت بیشتر در امور طبیعت آن را دچار بی‌نظمی کرده‌اند. بخشی از این بی‌نظمی به وقوع سیل‌های مرگ‌بار منجر شده که هر سال بیشتر از سال قبل از راه می‌رسند. داستان «خزنده» درباره دختری است که برای پیداکردن پدرش به شهری بازمی‌گردد که از چند روز پیش درگیر سیلی وحشتناک بوده و دیگر قابل سکونت نیست. اما دخترک که دلتنگ پدرش شده، هرطور که ممکن است خود را به خانه می‌رساند. او پدر را پیدا می‌کند اما تمساح‌ها خانه‌ی آن‌ها را تسخیر کرده‌اند و مسیر فرار تقریبا وجود ندارد.

The Grey (خاکستری)

نمره منتقدان: ۷۹ از ۱۰۰

فضای فصل زمستان به تنهایی سرد و خشن است. بنابراین یک ماجراجویی ترسناک در زمستان می‌تواند فضای مهیب این فصل را غیرقابل تحمل کند. اما لیام نیسون (بازیگر شناخته‌شده سینمای اکشن) می‌تواند در برابر همه مشکلات زمستان سرگرم‌کننده باشد. داستان این فیلم درباره مهندسانی است که به دلیل آسیب‌دیدن یک دکل نفتی در آلاسکا با هواپیما عازم این منطقه می‌شوند. ولی به دلایل نامعلوم هواپیما سقوط می‌کند. عده ای از آنان از این سانحه جان سالم به‌در می‌برند اما به دلیل اینکه تجهیزات رادیویی نابود شده، فعلا باید با گله گرگ‌های خون‌خوار مبارزه کنند.

Everest (اورست)

نمره منتقدان: ۷۳ از ۱۰۰

یکی از قوی‌ترین فیلم‌هایی‌ که جدال انسان با طبیعت را به زیباترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد، فیلم «اورست» است. عنوانی که موفق شده مرز میان درام و هیجان را در زیرژانر فیلم‌های درباره طبیعت به خوبی حفظ کند. برخلاف نام و داستان بیش از حد کلیشه‌ای، این فیلم خارق‌العاده می‌تواند یک تجربه جالب برای تماشاگری باشد که دوست دارد قله اورست را فتح کند. داستان فیلم در ماه می سال ۱۹۹۶ جریان دارد. وقتی یک گروه کوهنوردی تصمیم می‌گیرند قله اورست را فتح کنند. اما مشکلات بسیار زیادی در مسیر آن‌ها وجود دارد.

Frozen (یخ‌زده)

نمره منتقدان: ۶۳ از ۱۰۰

گیرافتادن در میان برف‌ها و مبارزه با سرمای زمستان هم سوژه مناسبی برای کارگردانان است تا فیلم‌های هیجان‌انگیزی تولید کنند. یکی از این عناوین هیجان‌انگیزی که رقابت انسان با طبیعت وحشی را در اوج هیجان روایت می‌کند، «یخ‌زده» فیلمی محصول سال ۲۰۱۰ سینمای آمریکا است. این فیلم که نباید با مجموعه‌ای از انیمیشن‌های دیزنی اشتباه گرفته شود، داستان سه دوست قدیمی را روایت می‌کند که تصمیم می‌گیرند برای تعطیلات آخر هفته راهی پیست اسکی شوند. با این حال آب و هوا چندان مساعد نیست. پس آن‌ها تصمیم می‌گیرند پیش از رفتن به خانه، برای آخرین بار از بالای کوه به سمت پایین اسکی کنند. اما پیست در حال تعطیل‌شدن است چرا که طوفان وحشتناکی به سمت کوه‌های پیست حرکت می‌کند.

Wind Chill (کولاک)

نمره منتقدان: ۴۶ از ۱۰۰

امیلی بلانت بازیگری انگلیسی است که هرگز نتوانسته علاقه‌اش به هنرنمایی در فیلم‌های معمایی و ترسناک را پنهان کند. اگرچه «کولاک» در میان بهترین فیلم‌هایی معمایی او قرار نمی‌گیرد، اما یکی از فیلم‌های جذابی است که در فضای سرد زمستان تصویربرداری شده است. دو دانشجوی دانشگاهی در پنسیلوانیا در راه بازگشت به خانه، با یکدیگر همسفر می‌شوند. اما خودروی آن‌ها وضعیت مطلوبی ندارد. بنابراین در جاده‌ای دورافتاده خاموش می‌شود. حالا این دو دانشجو در میان سرمای استخوان‌سوز برف‌های پیرامونشان باید به دنبال فرار باشند.

نظر شما