شناسهٔ خبر: 43543842 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

عضو کمیسیون شوراها در مجلس یازدهم:

تراکم کاری در کمیسیون زیاد است، لایحه دولت را در دستور کار قرار نمی‌دهیم!/ دولت پیشنهادات خود را در حین تصویب طرح اصلاح قانون انتخابات به نمایندگان ارایه بدهد

عضو کمیسیون شوراها در مجلس یازدهم گفت: آنقدر تراکم کاری در کمیسیون زیاد است که امکان اینکه مجدد لایحه را در دستور کار قرار گیرد وجود ندارد، کمیسیون شورا ها باید به موضعات دیگر بپردازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، طبق گفته «حسینعلی امیری»، معاون پارلمانی رییس جمهور، در ابتدای آغاز به کار مجلس یازدهم تعداد قابل توجهی لایحه از سوی دولت به مجلس ارسال شده؛ از جمله این لوایح، لایحه جامع انتخابات است که دولت از مجلس خواسته آن را در دستورکار خود قرار بدهد، اما تاکنون مجلس از بررسی این لایحه سر باز زده است. به بیانی دیگر مجلس یازدهم  که حدود 5 ماه از آغاز به کار آن می گذرد، با بی اعتنایی به لایحه جامع انتخابات که ویژگی های کامل برای انتخابات را دربرمی گیرد و کار کارشناسی عمیقی بر روی آن صورت گرفته، طرحی تحت عنوان "اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری" را در دستورکار خود قرار داده است، طرحی که طبق گفته رییس کمیسیون، آماده ارایه به صحن علنی مجلس است. 

اعضای کمیسیون شوراهای مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که چرا لایحه دولت را در دستور کار خود قرار نداده اید، اظهار می کنند که این لایحه پس از تهیه و برگزاری چندین جلسه پیرامون اصلاح قانون انتخابات به کمیسیون ارجاع شده است و بررسی لایحه جامع انتخابات پیش از انتخابات 1400 منتفی است.

«محمد صالح جوکار»، رییس کمیسیون شوراها در مجلس یازدهم، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در این رابطه گفته بود: «لایحه جامع انتخابات قطعا زمان بیشتری برای بررسی نیاز دارد. البته به ‌تازگی لایحه در دستورکار قرار گرفته ولی تا انتخابات 1400 به هیچ عنوان امکان تصحیح آن وجود ندارد. ان‌شاءالله به لایحه جامع انتخابات که دولت ارسال کرده در فرصت‌های بعدی خواهیم پرداخت.»

ناهماهنگی مجلس و خصوصا کمیسیون شوراها با دولت در خصوص اصلاح قانون انتخابات، واکنش معاون رییس جمهور را به همراه داشت.

حسینعلی امیری در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در واکنش به اظهارات نمایندگان و در دستور قرار نگرفتن لایحه دولت گفت: «دولت نسبت به طرح مجلس مبنی بر اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری نظر موافق ندارد. باوجود لایحه جامع انتخابات که شفافیت و منابع مالی کاندیداها در آن دیده شده، پرداختن به این لایحه ضرورت کشور است. وزیر کشور به عنوان مخالف و به نمایندگی از دولت، در این باره سخنرانی می کند.»

«محمد حسن آصفری»، عضو کمیسیون شوراها در مجلس یازدهم، در پاسخ به خبرنگار سیاسی برنا مبنی بر اینکه دولت با طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری موافق نیست اکنون کمیسیون چه تصمیمی اتخاذ می کند آیا به لایحه دولت روی می‌آورد و یا بر طرح خود پای فشاری می کند، گفت: ما کار خودمان را در اصلاح قانون انتخابات انجام داده ایم و آن را به هیات رییسه تقدیم کردیم. بیش از دو ماه نمایندگان، مرکز پژوهش ها و نماینده دولت در وزارت کشور در جلسات حضور داشتند و این طرح، مورد بررسی قرار گرفته است. 

او ادامه داد: آنقدر تراکم کاری در کمیسیون زیاد است که امکان اینکه مجدداً لایحه در دستورکار قرار بگیرد، وجود ندارد؛ کمیسیون شوراها باید به موضوعات دیگر بپردازد. 

آصفری بیان کرد: دولت اگر نظری دارد می تواند پیشنهادات خود را در حین تصویب طرح اصلاح قانون انتخابات به نمایندگان ارایه بدهد. طرح خودمان در رابطه با اصلاح قانون انتخابات را در دستورکار قرار می دهیم و این طرح را به هیات رییسه، ارجاع داده‌ایم. 4

بیشتر بخوانید:

نظر شما