شناسهٔ خبر: 43543840 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

تحلیلگر مسائل منطقه:

آمریکا در امور لبنان دخالت می‌کند/ با استعفا و پذیرش مجدد سمت، لبنان به ثبات نمی‌رسد/ فشارهای عربستان نتیجه‌ نداد

آزاده رحیمی

تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به وضعیت لبنان گفت: آمریکا تلاش کرده از این فضا بهره برداری کند و در تشکیل دولت هم فشار بیاورد و به یک دولت مورد پذیرش استانداردهای خودش نائل شود.

صاحب‌خبر -

«صباح زنگنه»، تحلیلگر مسائل منطقه، درباره تحولات لبنان و ماموریت سعدالحریری برای تشکیل کابینه به خبرنگار سیاسی برنا گفت: در لبنان مدتی است که دخالت‌های اسرائیل وجود دارد. همچنین دخالت‌های آمریکا با اعمال تحریم‌ها بر لبنان در ماه گذشته وجود داشت. اسرائیل به دخالت‌های امنیتی، نظامی و همچنین دخالت‌های اقتصادی در لبنان ادامه می‌دهد. یکی از این دخالت‌ها که هنوز پاسخ روشنی درباره آن به دست نیامده است، انفجار بندر بیروت بود. 

او افزود: دخالت اقتصادی اسرائیل، مربوط به عدم اجازه استخراج گاز از مناطق لبنان است. از یک سو بحث مرزهای زمینی به طور قطعی پایان نیافته و از سوی دیگر، تحدید حدود دریایی وجود دارد. اسرائیل سعی می‌کند دو میدان گازی لبنان را جزو مناطق تحت تصرف خود معرفی کند نتیجه این دعوا، این گونه خواهد شد که شرکت‌های بزرگ خارجی وارد سرمایه گذاری و استخراج و توسعه میادین گازی نشوند. آمریکا از این فرصت استفاده کرده و به لبنان فشار وارد کرده که هم مسائل تشکیل دولت به نتیجه برساند به نحوی که وزرای موثر در بحث اقتصادی از نیروهای ملی و مخلص به منافع لبنان نباشند، بلکه مطیع آمریکا باشند تا درنتیجه این پذیرش این موضوع بتواند به توافق لبنان و رژیم صهیونیستی در خصوص مرز آبی هم، برسد. 

زنگنه ادامه داد: این فشارها همچنان ادامه داشت اما لبنان و مسوولان لبنانی مقاومت کردند تا اخیراً آمریکا، مقداری گشایش ایجاد کرد و با مذاکره غیر مستقیم بین نمایندگان اسرائیل و لبنان با حضور در مقر سازمان ملل و یک نماینده از آمریکا، این مذاکرات تداوم یافته و دنبال شد تا به ادعاهای دو طرف رسیدگی شود و به نتیجه مشترک، برسند. 

او بیان کرد: برای رسیدن به این موضوع، کار در دست رئیس مجلس بود. رئیس مجلس در نهایت کار را به رئیس جمهور و تیم تعیین شده از سوی رئیس جمهور سپرد که این تیم عمدتا از نیروهای نظامی و نظامیان عالی رتبه لبنانی هستند. آمریکا تلاش کرده از این فضا بهره برداری کند و در تشکیل دولت هم فشار بیاورد و به یک دولت مورد پذیرش استانداردهای خودش نائل شود. به هر روی نخست وزیران قبلی نپذیرفتند و در نهایت آخرین نخست وزیر استعفا کرد و کار به نوعی به یک بن بست، رسید. 

این تحلیلگر مسائل جهان عرب تصریح کرد: سعدالحریری از سوی عربستان مورد حمایت بود تا نخست وزیر شود؛ حزب الله هم نسبت به حریری، اقدامات حمایتگرانه انجام داده بود زمانی که عربستان، حریری را مجبور به استعفا کرد. اینکه یک روز نختس وزیر استعفا دهد و روز دیگر استعفا خود را پس بگیرد، امور در لبنان به ثبات نخواهد رسید و ثبات سیاسی و اقتصادی، حاصل نخواهد شد. 

زنگنه اضافه کرد: حریری اعلام کرده بود که دولتی را تشکیل خواهد داد که همه تکنوکرات باشند و از مقامات سیاسی احزاب، کسی را نمی‌پذیرم که این گفته، مبنای روشنی ندارد چراکه لبنان که با بحران‌های اقتصادی ناشی از فشارهای آمریکا و با بحران های اقتصادی و امنیتی ناشی از فشارهای اسرائیل، روبروست. تشکیل یک دولت بی خاصیت و بدون مواضع روشن به نوعی تسلیم همه مقدرات ملت لبنان به دست آمریکا و اسرائیل است که این مسئله، مورد پذیرش حزب الله بدین معنا نیست.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد که فشارهای عربستان و ادامه آن نتیجه‌ای نداده است از این رو عربستان، نخست وزیران قبلی لبنان را به این کشور دعوت کرد. مفتی اهل سنت لبنان را نیز دعوت کرد و تلاش کرد افراد مورد نظر خود را مطرح کند که آن هم مورد توافق اکثریت و پارلمان قرار نگرفت. سعدالحریری شخصیتی میانه است که احزاب می‌توانند بر سر او توافق کنند و یک مرحله یا نقطه خط وسط است که می‌توان روی آن به توافقاتی رسید. حال اینکه چگونه در انتخاب و تعیین وزرا نظرات اکثریت را بتواند احراز کند مورد سوال است. از این رو باید دید که آیا نقش رئیس جمهور تعیین کننده است مبنی بر اینکه درباره انتخاب وزرا به نخست وزیر اعلام شده، با یکدیگر به توافق برسند یا خیر؟ 3

نظر شما