شناسهٔ خبر: 43543791 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش| گلایه‌های بیماران از مشکلات تهیه انسولین/ کمبودی که بیماران را آزار می‌دهد

گروه استان‌ها- درحالی این روزها بیماران از کمبود انسولین گلایه دارند که براساس گفته معاون علوم پزشکی اراک ۵۴ داروخانه کار توزیع انسولین را انجام می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، انسولین یکی از مهم‌ترین هورمون‌های تنظیم کننده قند خون "گلوکز" است که برای انجام سوخت و ساز بدن انتقال دهنده‌های گلوکز را در بافت‌های حساس به انسولین فعال می‌سازد. 

باوجود اهمیت این موضوع نزدیک به چند روزی که کمبود انسولین داخل کشور بیماران دیابتی را به تب و تاب برای تامین داروی خود انداخته و رسانه‌ها و فضای مجازی به مسائل و مشکلات این مهم پرداخته اند و حتی کمبود این داروی مهم داخل کشور باعث ایجاد هشتک‌هایی مختلف مانند " انسولین نیست" در فضای مجازی شده و حتی صدای اعتراض بیماران نیازمند داروی انسولین به گوش می‌رسید.

طبق آمارها پنج میلیون بیمار دیابتی در داخل کشور وجود دارد که از این تعداد 600 هزار نفر آنها به تزریق روزانه این دارو نیازمند هستند و طبق آخرین آمارها سالانه نزدیک به 21 میلیون فقره انسولین در کشور مصرف می‌شود.

متاسفانه با توجه به شرایط موجود برخی از بیماران نیازمند به انسولین به ناچار برای تامین انسولین موردنیاز خود به بازار سیاه مراجعه می‌کنند اما این موضوع به همین جا ختم نمی‌شود و نکته حائز اهمیت این است که بیماران انسولینی ناچارا قیمت بالایی برای این دارو در بازار سیاه پرداخت می‌کنند.

گلایه شهرندان از دوندگی برای تهیه انسولین

یکی از مراجعین برای خرید انسولین به خبرنگار تسنیم گقت: شاید خرید انسولین در داروخانه‌ها کاری سخت بوده اما در بازار آزاد با قیمت‌های گزاف می توان آن را تهیه کرد.

این درحالیست که برخی دیگر از افراد می‌گفتند این دارو را باید به صورت روزانه تزریق کنند و از کمبود انسولین قلمی گله‌مند بودند.

اما در این بین افرادی نیز بودند که موفق بودند تا انسولین مورد نیاز خود را تامین کنند اما این دارو از نان شب هم برای بعضی از افراد واجب تر است و بعضی از بیماران انسولینی بخاطر کمبود این دارو تعداد واحدهای تزریقی روزانه خود را کاهش داده اند اما تصور عدم وجود انسولین در یک لحظه کاری سخت است که تنها بیماران نیازمند انسولین می‌دانند چقدر سخت و دردناک است.

یکی دیگر از مراجعین با انتقاد از این وضعیت به خبرنگار تسنیم گفت: با توجه به شرایط موجود تنها دنبال انسولین گشتن را کم داشته‌ایم.

به گفته برخی از مسئولان موضوعاتی اعم از تامین ارز و انتقال پول به شرکت‌های خارجی باعث کمبود انسولین شده که شاید برای راه حل این مشکل در کشور نیازمند همت بلند و همراهی مسئولان در تولید انبوه این دارو در کشور هستیم تا در این راستا به استقلال کامل دست پیدا کنیم.

بیماری دیگر از وضعیت توزیع گلایه داشته و به خبرنگار تسنیم گفت: من نیاز به 12 انسولین دارم ولی در کل نصف آن را به من تحویل داده‌اند و می‌گویند به دلیل محدودیت و سهمیه بندی برای اینکه به همه برسد از یک تعداد بیشتر نمی‌توانند تحویل دهند.

توزیع انسولین براساس تجویز پزشک مربوطه و ارائه کدملی به صورت سهمیه‌ای

"عباس علیمردایان" معاون علوم پزشکی اراک در در پیگیری خبرنگار تسنیم با اشاره به عدم کمبود انسولین اظهار داشت: با کمبود انسولین مواجه نیستیم و انسولین توسط کارخانه‌ها تولید و در سطح استان توزیع می‌شود و تنها با کمبود انسولین قلمی مواجه هستیم.

وی افزود: تحریم‌های ظالمانه در کشور باعث کمبود انسولین قلمی شده و این نوع انسولین وارداتی است که این مهم نیز یکی از عوامل کمبود انسولین قلمی است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: درحال حاضر دریافت انسولین در 36 داروخانه خصوصی منتخب در شهرستان اراک و 18 داروخانه سایر شهرستان ها براساس تجویز پزشک مربوطه و ارائه کدملی به صورت سهمیه‌ای است و این امر در راستای تامین داروی نیازمندان واقعی به انسولین است.

علیمردایان تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی تمام سعی و تلاش خود را در جهت رفع مشکل مردم و تامین دارو به کار می‌گیرد و بیماران دیابتی با توجه به شرایط موجود و قرار گرفتن در گروه‌های پرخطر حتی المقدور از حضور در جامعه خودداری کنند تا مشکلی برای آنها ایجاد نشود.

به گزارش تسنیم، این درحالیست که به گفته مسئولان غذا و داروی علوم پزشکی اراک بخش عمده این مشکلات به سبب تحریم‌ها بوده که در این مسیر مشکلاتی ایجاد کرده اما باتوجه به سخنان مسئولان ارشد وزارت بهداشت، بخش غذا و دارو در استان وعده حل و کم کردن مشکلات را در طول هفته‌های پیش رو می‌دهند.

هرچند براساس اعلام این مسئولان در روزهای اخیر تلاش شده تا با تعیین یک سهمیه معقول نیاز بیماران را از طریق فروش در داروخانه‌های منتخب برطرف سازند.

گزارش از زهرا قلعه‌نوئی فراهانی

انتهای پیام/711/ش

نظر شما