شناسهٔ خبر: 43543695 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

تریبون‌هایی که فرهنگ عمومی جامعه را می‌سازند

فرهنگ عمومی جامعه تحت تأثیر عوامل مختلفی چون دین، سیاست، حقوق، قوانین، اقتصاد، آداب و سنن و مؤلفه‌های متعدد دیگری است که صرف نظر از وزن و تأثیرگذاری آنها، هریک در جای خود می تواند مورد بحث جامعه‌شناسان و روان‌شناسان اجتماعی قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

اما از این میان آنچه مسلم است خلق و خوی و منش مدیران و زمامداران جامعه، بیشترین تاثیر را در شکل گیری و جهت ‌دهی به افکار عمومی و در نهایت فرهنگ عمومی جامعه می گذارد.
رسول مکرم اسلام (ص) می فرماید: مردم به زمامداران خود شبیه ترند تا به پدران خود، این سخن موید اهمیت تأثیرگذاری مشی و سلوک مدیران جامعه در تربیت اجتماعی انسان هاست و از طرفی اختصاص تأثیرگذاری به یک شخصیت یا یک مدیر ارشد هم چندان قابل اثبات نیست. امروز حاکمیت در جوامع انسانی مجموعه و سیستمی است که عملکرد آن بر تمام ارکان اجتماع و رفتار و کنش های انسانی تأثیر می گذارد.

شاید بتوان مدعی شد از تاثیرگذارترین نهادهای اجتماعی حاکم بر روابط انسان ها، قانون و قانون گذاران هستند. اگر در پی قانون‌مند نمودن جامعه هستیم باید قانونگذاران جامع الاطرافی داشته باشیم، ورود و حضور فرهیختگانی که با منافع ملی کشور آشنایی کامل دارند و از حداکثر عقلانیت برخوردارند می تواند در ایجاد قوانین کارآمد و اجرایی نقش مؤثری ایفا کند.

 تریبون هایی که افکار عمومی را جهت می دهند و در ایجاد فرهنگ عمومی و بسترسازی هنجارهای اجتماعی، سهم بسزایی دارند، باید تحت مراقبت های ویژه قرار گیرند. در طول سال ها و ادوار مختلف از مشی بزرگان دین و فقیهان همواره توصیه به رعایت و حفظ وحدت در جامعه اسلامی و پرهیز از تفرقه و اختلاف افکنی در صدر و اهم موضوعات بوده و توصیه به مدارا با مردم بخصوص با هم کیشان نیز جزء جدا نشدنی سیرة بزرگان دین و اخلاق بوده است.

 به خاطر داشته باشیم هیچ حاکمی حقانی تر از امیرالمومنین علی (ع) در تاریخ اسلام سراغ نداریم اما او هم برای حفظ وحدت جامعه اسلامی و جلوگیری از شکاف در جامعه نوپای اسلامی به مدت 25 سال از حق مسلم خویش، چشم‌پوشی نمود و این امر درحالی‌ از سوی ایشان صورت پذیرفت که در توصیف دشواری شرایط خویش از تعبیر استخوان در گلو و خار در چشم استفاده نمود.

امروز همة انسان هایی که در قلمرو یک سرزمین و تحت یک پرچم واحد زندگی اجتماعی و سیاسی خاصی را پذیرفته‌اند در تعیین سرنوشت کشور خود محق شناخته می شوند و با داشتن ایده ها و سلیقه های مختلف نمی‌توان عملکرد واحدی را از آنها انتظار داشت، اما یک حاکمیت قوی با استفاده از بیان مؤثر و آموزش های رسمی و غیر رسمی قادر است قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی خود را به اقتدار ملی تبدیل کند، به نحوی که همه مردم به راحتی اقتدار حکومت را بپذیرند و در سایه آن احساس امنیت کنند.

 چهره عریان قدرت نه تنها برای مردم وحشتناک و غیرقابل تحمل است بلکه همواره مردم را در معرض لجبازی و مواجه با حکومت قرار خواهد داد، هنر حکومتگران عاقل و مدبر در این است که بتوانند در افکار مردم تحول مثبتی به وجود آورند و آن هم بستگی تام و مستقیمی به عملکرد مدیران و نوع سلوک و رفتار سیاسی آنان خواهد داشت .
اکثریت مردم همواره دنبال آرامش و پرهیز از تنش هستند اگر در مراجعات روزمره به دستگاه های دولتی و عمومی مورد احترام و تکریم قرار گیرند و حقوق شهروندی آنان به رسمیت شناخته شود، بی‌تردید در حفظ نظم موجود همراهی و کمک می کنند و اگر در مسیر انجام کارهای خود با بی‌حرمتی، تضییع حقوق، بروکراسی های بیهوده و دست و پا گیر و تبعیض در اجرای قوانین مواجه شوند، به تدریج آشفته می‌شوند و این آشفتگی ها خود به بستر رشد هیجانات کاذب و شکل‌گیری اعتراضات خرد و کلان برعلیه حکومت مبدل خواهند شد.

تریبون های مختلف در سطح جامعه، در آستانة هفته وحدت (میلاد رسول گرامی اسلام (ص) و بنیانگذار مکتب جعفری) می توانند نقش آفرین و منادی وحدت و همبستگی مردم باشند. بنابراین می بایست از طرح موضوعات اختلافی و ایجاد تشنج و سوق دادن کشور به سمت دو قطبی شدن پرهیز نمایند. تریبون صداوسیما و شبکه های متعدد آن، رسانه ها و شبکه های مجازی، نماز جمعه و شبکه گستردۀ آن در سراسر کشور، مدارس، دانشگاه ها، سازمان های فرهنگی و تبلیغاتی کشور همه و همه صرفاً در جهت رعایت حقوق حقه مردم و چارچوب های اعتقادی و اخلاقی جامعه باید بیش از گذشته برنامه ریزی و تلاش کنند.
زبان انتقاد و امر به معروف و نهی از منکر خالی از کینه‌توزی، کنایه و طعنه است زیرا امر به معروف و نهی از منکر یک فریضه الهی مشابه نماز است و باید به قصد قربت الهی صورت گیرد نه ایجاد عداوت و خودسری‌ها. هیچ عبادتی بدون نیت خالص و بدون قصد تقرب الهی ارزشمند نمی شود و به مقصد حقیقی‌اش نمی رسد.

چهره های سیاسی و نمایندگانی که این روزها اختلافات سیاسی، جناحی و حتی کارشناسی را دستمایه تفرقه و دوقطبی کردن کشور و مردم قرار می دهند، اگر دغدغۀ اجرای دستورات دین خدا و ترویج دینداری در میان مردم را دارند مراقب و به هوش باشند که ناگاه در دام نفوذی‌ها نیافتند. همیشه نفوذی‌ها آتش بیار معرکه هستند و حیات آنها در فضای تفرقه و اختلاف تضمین می شود.

 گاهی نفوذی ها آنقدر خود را موجه نشان می دهند که تشخیص آنها برای تودۀ مردم کار دشواری است، نفوذی الزاماً کسی نیست که برای دشمن جاسوسی کند بلکه افرادی هستند که در معرض رخنة نفوس شیطانی قرار می‌گیرند و ممکن است ساده‌لوحانه و بدون اینکه خود بخواهند و بدانند آلت دست قرار بگیرند و رفتار و کردار آنها سبب هرج و مرج و خسارت مادی و معنوی برای کشور و مردم شود.

امید است در هفته وحدت با تأسی به اخلاق مداری بی‌نظیر رسول گرامی اسلام (ص)، ندای "وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا " از همه سوی کشور برخاسته و جان‌های خسته و نگران را در شرایط سخت تحریم و شیوع گستردة بیماری کرونا بنوازد و طنین همدلی و همراهی برکشور سایه افکند تا بتوانیم از این روزهای سخت با سربلندی عبور کنیم.

نظر شما