شناسهٔ خبر: 43543679 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

میرزاپور:

مدیریت شهری در لرستان تخصصی نیست

استاد گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه لرستان گفت: متأسفانه مدیریت شهری در لرستان تخصصی نیست و ازشاخص‌های تخصصی به دور است.

صاحب‌خبر -

سلیمان میرزاپور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه مدیریت شهری علم اداره صحیح و اصولی شهر بر پایه تخصص است و مدیر شهری موفق مشخصات و مؤلفه‌هایی از جمله تخصص دارد، اظهار کرد: متأسفانه در زمینه مدیریت تخصصی شهرها خوب عمل نکردیم، بکارگیری افراد بر اساس تخصص نبوده و در واگذاری پست‌های کلیدی حوزه مدیریت شهری سطح سواد و تجربه کاری لحاظ نشده است.

اهمیت شفافیت مالی در اداره شهرها

وی با اشاره به اهمیت شفافیت مالی در مدیریت شهری، افزود: شهروندان یک شهر حق دارند بدانند درآمد شهر چه مقدار است؟ درآمدها کجا هزینه می‌شود؟ قراردادهای پیمانکاری بر چه اساس منعقد می‌شود؟ برنامه‌ریزی شهری و طرح جامع چه اهدافی دارد؟ مدیریت بر چه اساسی پروژه‌های شهری را اولویت‌بندی می‌کند و چه چیزی در اولویت است؟ هم‌اکنون بسیاری از شهرهای بزرگ سالنامه آماری دارند و هر سال دخل و خرج‌های شهرداری را می‌نویسند و منتشر می‌کنند که این اقدام امنیت اقتصادی شهری را نیز به دنبال دارد؛ قطعاً مدیریت درست و اصولی مبنای این کارها را براساس طرح‌های جامع شهری و نه براساس سلیقه شخصی پیش می‌برد.

مدیریت شهری واحد نداریم

این دکترای شهرسازی با بیان اینکه مدیریت شهری را نباید به صورت محلی نگاه کرد گفت: یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم مدیریت شهری، مدیریت پرسنل است؛ اینکه چطور یک مدیر شهری افراد را در جایگاه خودشان قرار دهد، البته در بسیاری از زمینه‌ها افراد با تحصیلات مرتبط وجود ندارد، گاه در شهرداری افرادی استخدام شده‌اند که عملاً دانشی نسبت به آن کاری که می‌خواهند انجام دهند ندارند و بخش زیادی از بودجه شهرداری نیز صرف پرداخت حقوق می‌شود.

میرزاپور با بیان اینکه مسائل و چالش‌هایی در مدیریت شهری وجود دارد که باید در سطوح استانی و ملی رفع شود، عنوان کرد: یکی از این موارد مدیریت واحد شهری است؛ در بسیاری از کشورهای اروپایی و جوامع توسعه‌یافته پلیس، آموزش‌وپرورش، آتش‌نشانی، شرکت‌های برق آب و گاز زیر نظر شهرداری اداره می‌شود و حتی شهردار صلاحیت رد و تأیید بسیاری از طرح‌ها را دارد.

جای خالی شهروندان در مدیریت شهرها

وی در ادامه با بیان اینکه اجرای بسیاری از طرح‌های شهری در کشور ما به دلیل نبود مدیریت جامع گرفتار بروکراسی اداری است، خاطرنشان می‌کند: مسئله دیگری که در مدیریت شهرها نادیده گرفته شده مشارکت شهروندان است؛ در هرم تصمیم‌گیری و اداره شهرها، مدیر در بالادست بعد از آن مدیران میانی و کارشناسان و در نهایت شهروندان قرار دارند که این یک ضعف است.

این استاد برنامه‌ریزی شهری دانشگاه لرستان اضافه می‌کند: مدیران شهرها می‌تواند برای اداره شهرها و اجرای پروژه‌ها از همفکری شهروندان و سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده کنند تا این رفتار به عنوان یک عرف مدیریتی نهادینه شود.

میرزاپور تصریح کرد: درست است ما مدیریت شهری واحد نداریم، اما می‌شود با همفکری شهرداری و اداراتی که زیر مجموعه استانداری هستند در شورای برنامه‌ریزی هماهنگی‌ها و بحث‌هایی مشترکی دنبال شود یا اینکه نظر و ایده مردم را برتر بدانیم.

خرج شهرها بیشتر از دخلشان است!

وی افزود: هر چند نمی‌شود در این مورد که مدیریت شهری در لرستان خوب است یا نه قضاوت کلی کرد، اما چیزی که دیده می‌شود این است که اکثر شهرداری‌های لرستان بیشتر از بودجه سالانه بدهکارند، لذا قطعاً اگر مدیریت شهری درست و اصولی به کار گرفته شود ارقام بدهی بوجود نمی‌آمد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر بخواهیم مدیریت شهری را در طول چند دهه قضاوت کنیم خواهیم دید که در شهرهای لرستان بیشتر از نیاز واقعی افراد غیر متخصص جذب شده و شهرداری‌های ما در یک دهه اخیر به شدت بدهکار هستند و گاه شهری بیشتر از بودجه سالانه اش بدهی دارد.

میرزاپور تصریح کرد: متأسفانه بسیاری در حال حاضر در بسیاری از شهرهای ما خدمات اولیه با مشکلاتی ارائه می‌شود، فاصله‌ای که شهروندان باید طی کنند تا به خدمات عمومی ازجمله پارک، مدرسه و فضاهای سبز برسند زیاد است و در مناطق حاشیه‌نشین ساخت‌وسازهای انجام می‌شود.

نظر شما