شناسهٔ خبر: 43543641 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

گزارش "بسیج" از تصمیم دستگاه‌های اجرایی بخش مرکزی قم

عدم ظرفیت آستان مقدس امامزادگان طیب و طاهر جهت تدفین اموات

تراکم بالای جمعیت بخش مرکزی استان قم، نبود قبرستان عمومی و ناهماهنگی ادارات و نهاد‌های مختلف موجب بروز مشکلاتی در سال آتی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

  به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، این روز‌ها در لابلای چرخ دنده‌های سنگین اقتصاد کشور، برخی مسائل حاشیه‌ای نیز گاهی آرامش جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مشکلاتی که شاید به تنهایی مسئله بزرگی محسوب نشده و کافی است با اندکی تدبیر و مشارکت مردمی، آن‌ها را مرتفع نمود. در روز‌های اخیر که شاهد شایعه‌هایی مبنی بر افزایش هزینه تدفین اموات بخش مرکزی در آرامستان امامزادگان طیب و طاهر هستیم؛ از مسئولین بخش مرکزی جزئیات این موضوع را جویا شدیم.

عدم ظرفیت آستان مقدس امامزادگان طیب و طاهر جهت تدفین اموات

حسینی رئیس شورای شهر قنوات در گفت وگو با خبرگزاری «بسیج» درقم با اشاره به موضوع تدفین اموات بخش مرکزی قم  در سال آینده اظهار داشت: مسئولین اداره اوقاف در نظر دارند، تخفیف ویژه حق الدفن در بقاع متبرکه امامزادگان طیب و طاهر (ع)، خدیجه خاتون (س) و سکینه خاتون (س) را برای متقاضیان دفن اموات بومی شهر قنوات و روستا‌های هم جوار فاقد قبرستان، فقط تا پایان سال جاری اعمال کرده و از سال آتی این تخفیف برداشته خواهد شد که با لغو این تخفیف، هزینه خاکسپاری اموات به بیش از ۳ برابر افزایش خواهد یافت.

وی از پیگیری‌های شورای شهر مبنی بر لغو این تصمیم خبر داد و افزود: متاسفانه تاکنون این پیگیری‌ها نتیجه بخش نبوده است.

رئیس شورای شهر قنوات همچنین افزود: رویه قبلی چنین بوده است که به طور مثال اگر هزینه تدفین یک نفر از درگذشتگان مبلغ ۵۰ میلیون ریال برآورد می‌شد، با ارائه تخفیف حق الدفن، مبلغی حدود ۱۵ میلیون ریال متوجه بازماندگان متوفی می‌گردید؛ ولی با حذف این تخفیف از طرف اداره اوقاف، این هزینه تمام و کمال باید از طرف متقاضیان پرداخت شود.

برای پیگیری این موضوع به اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مراجعه و با رئیس این اداره مسئله مذکور را درمیان گذاشتیم.

موسوی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری "بسیج" گفت: تلقی مردم از اینکه دفن اموات جزو وظایف اوقاف می‌باشد کاملا اشتباه است. چرا که دفن اموات و ایجاد قبرستان عمومی وظیفه شهرداری است؛ حال آنکه این محدوده شامل خدمات شهری نمی‌شود و مسئولیت اصلی به عهده بخشدار یا دیگر ارگان‌ها می‌باشد، که متأسفانه از وظیفه خود شانه خالی میکنند.

موسوی در ادامه افزود: ما از ابتدای سال با صدور ابلاغیه‌ای به مسئولین بخش مرکزی و شورای شهر، مسئله عدم اعمال تخفیف حق الدفن برای ساکنین بخش مرکزی را اعلام نموده ایم، ولی متاسفانه با بی توجهی مسئولین مجبور به تعیین زمان اجراب آن شدیم تا بلکه چاره‌ای اندیشیده شود.
عدم ظرفیت آستان مقدس امامزادگان طیب و طاهر جهت تدفین اموات
وی خاطرنشان کرد: شورای شهر و مسئولین بخش مرکزی در این مدت هیچ تلاشی برای حل این مشکل انجام نداده اند. ما حاضریم طبق ضوابط، اجرای این مصوبه را به زمانی دیگر موکول کنیم منوط به این که حرکت مثبتی از مسئولین صورت پذیرد.

موسوی همچنین با اشاره به اینکه بقاع متبرکه بر اساس میزان زائر پذیری و شاخصه‌های قانونی می‌بایست مشمول تمهیدات و خدمات دولت قرار گیرد تصریح کرد: آستان مقدس امامزاده طیب و طاهر (ع) با مشکل تامین هزینه‌های عمرانی، فرهنگی و مدیریتی رو به روست؛ به عنوان مثال: بابت پرداخت حقوق تنها خادم امامزاده که در حال خدمت به آستان متبرک است هم در مضیقه هستیم.

موسوی در پایان گفت: دفن اموات در گلزار شهدا و بقاع متبرکه برای افراد تحت تکفل کمیته امداد و افرادی که اهدای عضو انجام داده اند و نیز بیماران خاص شامل تخفیف می‌باشد.

آنچه به نظر می‌رسد این است که ظرفیت آرامستان امامزادگان طیب و طاهر بزودی در وضعیتی قرار خواهد گرفت که دیگر امکان تدفین اموات همانند سنوات گذشته وجود نداشته و مسئولین بخش مرکزی می‌بایست هر چه سریعتر این موضوع را با مردم شریف این بخش در میان گذاشته و با در نظر گرفتن اماکن جدید، ضمن ارائه تسهیلات ویژه، موجبات رضایتمندی ایشان را فراهم سازند.

بخش مرکزی قم یکی از بخش‌های شهرستان قم است ،این بخش شامل دو دهستان قمرود به مرکزیت روستای قمرود و دهستان قنوات به مرکزیت شهر قنوات است.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت بخش مرکزی شهرستان قم۹۹۲٫۶۴۳ نفر بوده‌است و بیشتر این جمعیت در شهر قم جای دارند.



گزارش از: معصومه هاشم‌لو

انتهای پیام/

نظر شما