شناسهٔ خبر: 43543532 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

از سوی محققان کشور به بازار معرفی شد

تولید فرآورده‌های آزمایشگاهی که ارزبری بالایی به دنبال دارند

مریم رضایی

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس دسته‌ای از پلیمرها را برای کاربردهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی تولید کردند که تاکنون وارداتی بوده و با توجه به نوسانات ارزی امکان واردات آن ها کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

حامد دائمی، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تاکنون ۱۰۰ محصول در این شرکت به تولید رسیده است، گفت: در حوزه مواد پلیمری حدود ۶۰ و در حوزه "کوچک مولکول" بیش از ۳۰ محصول عرضه شده است.

وی با اشاره به تولید مواد پلیمری حد واسط با بیان اینکه ما تنها شرکتی هستیم که  این نوع مواد را تولید می‌کنیم، اظهار کرد: با توجه به نوسانات ارزی امکان خرید این مواد از خارج برای کشور مقدور نیست؛ از این رو آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی که با این مواد سروکار دارند، فعالیت‌های تحقیقاتی آنها محدود خواهد شد. بنابراین تولید این مواد در دستور کار ما قرار گرفت و توانستیم این مواد را با هزینه ۲۰ تا ۳۰ درصدی نمونه خارجی تولید کنیم.

وی، ژلاتین متاکریلات را از جمله یکی از محصولات تولیدی این شرکت دانست که واردات آن به کشور هزینه بالایی دارد و خاطر نشان کرد: این محصول به عنوان داربست برای نگهداری سلول استفاده می‌شود. این زیست‌پلیمر، به دلیل داشتن بخش‌های چسبندگی سلول، در علم مهندسی بافت و پزشکی بازساختی برای ساخت داربست‌های پوستی بسیار مورد توجه است. این ماده هم اکنون توسط این شرکت دانش بنیان با کیفیتی مشابه و قیمتی بسیار کمتر تولید می‌شود.

دائمی، آلژینات سولفات و آلژینات اکسید را به عنوان دو ماده مهم تولیدی دیگر این شرکت دانش بنیان دانست و اظهار کرد: این دو محصول نیز در دو خلوص آزمایشگاهی و مناسب برای کشت سلول تولید می‌شوند. آلژینات سولفات به عنوان ماده‌ای که موجب تحول در حوزه مهندسی بافت غضروف می‌شود، مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. همچنین در مهندسی بافت رگ و عصب نیز می‌توان از این ماده استفاده کرد.

این محقق با اشاره به اهمیت دستیابی کشور به دانش فنی تولید این مواد، توضیح داد: این مواد نیاز به رعایت انبارداری در گمرک دارند که معمولا رعایت نمی‌شود، ولی ما این مواد را به صورت تازه و کارآمد تولید می کنیم و در اختیار متقاضیان قرار می‌دهیم و از سوی دیگر اگر این ماده‌ از خارج وارد شود و با اشکالاتی مواجه باشد، شرکت‌های وارداتی مسوولیت آن را قبول نمی‌کنند، ولی پلیمرهای تولیدشده در شرکت ما دارای ضمانت فروش هستند.

مجری طرح پلیمرهای حد واسط را دارای کاربردهای صنعتی و پژوهشی دانست و با بیان اینکه در حال حاضر این ماده دارای کاربردهای پژوهشی است و بیشتر در علوم پلیمری و پزشکی کاربرد دارد، ادامه داد: یکی از چشم‌اندازهای ما کاربردی کردن این مواد در صنایع است.

وی در این باره توضیح داد: این نوع مواد در صنایع غذایی کاملا وارداتی است و با توجه به اینکه پلیمرهای تولیدشده در این شرکت مشابه پلیمرهای وارداتی برای صنایع غذایی است؛ از این رو تلاش می‌کنیم که در این زمینه فعال شویم. این مواد در صنایع غذایی به عنوان غلظت دهنده به کار برده می‌شوند.

دائمی با بیان اینکه پلیمرهای حد واسط در بستنی سازی و تولید ماکارونی بیشترین استفاده را دارند، یادآور شد: ثعلب مورد استفاده در بستنی سازی و شیرینی پزی نوعی ماده پلیمری و وارداتی است که پلیمرهای تولید شده در این شرکت می‌تواند جایگزین نمونه خارجی شود.

به گزارش ایسنا، "سدیم کیتوسان سولفات" پلی‌ساکاریدی کاتیونی و زیست‌تخریب‌پذیر است که از واحدهای سازنده N- استیل-D- گلوکزامین و D- گلوکزامین تشکیل شده است. این زیست ‌بسپار که از پوسته سخت‌پوستانی چون میگو و خرچنگ استخراج می‌شود، به دلیل سمیت پایین، زیست‌سازگاری و زیست‌تخریب‌پذیری در رهایش دارو و مهندسی بافت مورد توجه است.

انتهای پیام

نظر شما