شناسهٔ خبر: 43543501 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گزارش یمن به سازمان ملل درباره ارتباط ائتلاف سعودی با القاعده و داعش

تهران – ایرنا - وزارت خارجه یمن روز شنبه با ارسال دو نامه جداگانه به شورای امنیت و سازمان ملل متحد، اسناد ارتباط القاعده و داعش با ائتلاف سعودی را اطلاع رسانی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از المسیره، وزارت خارجه یمن در این دو نامه به دسـتاوردهای عملیات اخیر نیروهای ارتش و کمیته های مردمی در استان بیضاء که منجر به پاکسازی مناطق تحت کنترل القاعده و داعش شد، پرداخته است.

بر اساس این گزارش، در عملیات ۱۸ اوت ۲۰۲۰ نیروهای یمنی، بیش از یک هزار کیلومتر از مناطق تحت اشغال داعش و القاعده پاکسازی و صدها تن از نیروهای آن ها کشته، زخمی یا اسیر شدند که در میان اسرا اتباع کشورهای مختلف از جمله عربستان سعودی حضور داشتند.

وزارت خارجه یمن افزوده است: کشورهای ائتلاف سعودی از ۲۶ مارس ۲۰۱۵ علاوه بر حمایت  از القاعده و داعش در زمینه پول، سلاح، لجستیک، مراقبت‌های پزشکی و تسهیل در حرکت، پوشش هوایی نیز برای فعالیت‌های تروریستی آنها فراهم کردند.

در نامه وزارت خارجه یمن آمده است: در جریان عملیات استان بیضاء اسنادی به دست آمده که ثابت می‌کند، شماری از زخمی های القاعده و داعش در بیمارستان‌های عربستان سعودی و استان مأرب مانند بیمارستان دولتی مأرب و بیمارستان نظامی این شهر درمان شدند.

در این نامه تصریح شده، این اسناد نشان می دهد که عربستان سعودی از عناصر تروریست القاعده و داعش حمایت کرده و این حمایت شامل پشتیبانی مالی و اعطای حقوق ماهیانه به تروریست‌ها و صدور کارت‌های نظامی برای آنها توسط وزارت دفاع دولت مستعفی یمن با هدف داشتن مجوزهای تردد در مناطق اشغالی یمن می شود.

وزات خارج یمن در این نامه همچنین به تبادل اخیر اسرا میان دولت نجات ملی و ائتلاف سعودی اشاره کرده و آورده است: دولت مستعفی «عبد ربه منصور هادی» در مذاکرات تبادل اسرا، خواهان آزادی ۹۶ عضو القاعده و داعش شده بود که نزد دولت نجات ملی یمن در صنعاء در بازداشت به سر می‌برند با این بهانه که آن ها جزو نیروهای مزدور هستند، در حالی که این عناصر، نیروهای وابسته به القاعده و داعش بودند و در عملیات تروریستی علیه غیرنظامیان دست داشتند.

وزارت خارجه یمن در نامه خود از شورای امنیت و سازمان ملل خواسته که همکاری میان کشورهای ائتلاف متجاوز علیه یمن با القاعده و داعش را محکوم کنند و به ائتلاف سعودی فشار بیاورند تا روند حمایت مالی و نظامی از این دو گروه تروریستی را متوقف کند.

عربستان با همراهی امارات متحده عربی، بحرین، سودان و آمریکا در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل به اصطلاح ائتلاف عربی- آمریکایی، تجاوز به کشور یمن را آغاز کرد اما در حدود ۶ سال گذشته به استثنای امارات و آمریکا، سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند و ابوظبی نیز هم‌اکنون از یک همپیمان قدیمی به یک رقیب رو در روی ریاض در جنوب یمن تبدیل شده است.

بر اثر تجاوز عربستان به یمن، تاکنون هزاران یمنی به شهادت رسیده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده‌ است. 

نظر شما